Motillo Knowledge

Motillo Knowledge

Aldrig förr har väl verkligheten förvandlats i så snabb takt som nu. Tekniker utvecklas, nya tjänster tas fram och mänskliga beteenden ändras. Och någonstans måste vi ta ställning till vad som berör oss och vår verksamhet. Med detta som utgångspunkt vill vi dela med oss av våra tankar om det som händer runt omkring oss. Vi kallar denna avdelning för Motillo Knowledge och hoppas att den gör vad namnet antyder: ger dig kunskap.

  • 2017
    19
    sep

    Fortsatt tillväxt för e-handeln Q2 2017

    Enligt den senaste e-barometern från PostNord för Q2 2017 har den digitala handeln ökat kraftigt medan den fysiska handeln inte ökar alls. En stor bidragande orsak till detta är att vi konsumenter blir allt mer tidspressade vilket gör att vi kräver mer flexibilitet när vi gör våra inköp. Vi spenderar mer tid i våra mobiler och detta har gjort att e-handlarna anpassar sig och erbjuder smarta lösningar för att underlätta för konsumenterna. Tillgängligheten, bekvämlighet och lägre priser gör att fler väljer att handla online eftersom den fysiska handeln har svårt att möta detta behov.
    Läs mer
  • 2017
    4
    aug

    Öka försäljningen via nyhetsbrev med Mailchimp för e-handel

    För många e-handlare är nyhetsbrev en av de absolut viktigaste marknadsföringskanalerna. Så frågan är: hur jobbar man aktivt med nyhetsbrev?
    Läs mer
  • 2017
    6
    feb

    Prioritera rätt med effektstyrning

    Visst är det toppen när kreativiteten bubblar och idéerna flyger i rummet? Det finns dock en baksida av detta: att tid eller pengar sätter stopp för att genomföra allt. Ett överflöd av funktioner och innehåll kan även skapa en sämre användarupplevelse. Lösningen handlar om att prioritera, och att göra det på rätt sätt.
    Läs mer
  • 2015
    2
    jul

    7 sätt att förbättra filtreringen på din e-handel

    En filtreringsfunktion är en viktig del av en e-handel, framförallt om det är en stor e-handel med många produkter. Många är nog medvetna om vikten av detta men trots detta så visar en studie från Baymard Institute att endast 16% av e-handelssiterna har ett bra filter med bra filtreringsupplevelse, med tillräckligt många filtreringsalternativ och en balanserad design och filterlogik. Det innebär alltså att hela 84% har en godtagbar eller dålig produktfiltrering. Vad kan då det tänkas bero på?
    Läs mer
  • 2014
    18
    dec

    8 råd för framgångsrik e-handel

    Som en summering på 2014 har vi samlat våra 8 hetaste råd riktade till dig som driver e-handel, B2C eller B2B.
    Läs mer
  • 2014
    9
    dec

    Många spännande nyheter i Umbraco 7.2

    Nu släpps en efterlängtad version av Umbraco CMS med många användbara funktioner: Grid Layout, Responsive Preview, förbättringar i List View och Compositions. I denna artikel går vi igenom vad detta innebär för dig som webbredaktör.
    Läs mer
  • 2014
    28
    okt

    E-handeln i Sverige ökade med 17% under Q3 2014

    Den svenska detaljhandeln förbereder sig inför en ny rekordjul på internet. Under tredje kvartalet ökade försäljningen över nätet med hela 17 procent. Om man räknar in prognoserna för årets julhandel kommer e-handeln i Sverige passera 40 miljarder kronor i år.
    Läs mer
  • 2014
    2
    jul

    Framtidens bilder använder <picture>

    Responsiv design börjar bli ett allt mer känt uttryck för internetanvändare men framförallt för branschmänniskor inom webb runt om i världen. Trots internets snabba utveckling och hur enkelt webben idag kan anpassa sig till olika skärmupplösningar så är ett av de viktigaste informationselementen på webben fortfarande väldigt statiska – bilder.
    Läs mer
  • 2014
    2
    jul

    Om användbarhet, produktens flexibilitet och användarens kreativa kontroll

    De flesta människor kan se om något är estetiskt rätt eller fel, men den genomsnittliga användaren saknar kunskap om något som vi designers arbetar efter: designprinciper. Detta kan skapa ett glapp mellan vad som i användarens tycke ser bra ut men som i många fall kan ha brister i användbarhet. Vi som jobbar med design har till uppgift att säkerställa användaren använder produkten rätt, eftersom det är vi som ska känna till design- och användbarhetsprinciperna. Kort sagt vad som fungerar eller inte fungerar.
    Läs mer
  • 2013
    5
    mar

    E-handeln i Sverige växte med 14 procent 2012

    Idag släppte HUI, Handelns Utredningsinstitut, sin sammanfattning av e-handeln för 2012. Den svenska e-handeln fortsatte att växa med tvåsiffriga tal och tillväxten för helåret 2012 hamnade på 14 procent, jämfört med 2,1 procent för hela detaljhandeln.
    Läs mer