7 sätt att förbättra filtreringen på din e-handel

7 sätt att förbättra filtreringen på din e-handel

av Simon Andersson
2 juli 2015

En filtreringsfunktion är en viktig del av en e-handel, framförallt om det är en stor e-handel med många produkter.  Många är nog medvetna om vikten av detta men trots detta så visar en studie från Baymard Institute att endast 16% av e-handelssiterna har ett bra filter med bra filtreringsupplevelse, med tillräckligt många filtreringsalternativ och en balanserad design och filterlogik. Det innebär alltså att hela 84% har en godtagbar eller dålig  produktfiltrering. Vad kan då det tänkas bero på?

I den studie som Baymard Institute har genomfört har man gjort användbarhetstester på 19 e-handelssajter och jämfört 50 stora e-handelssajter och kommit fram till att det mest vanliga misstagen är brist på viktiga filtreringsalternativ, dålig design och logik som inte når upp till användarens förväntningar. I användbarhetstesterna har man bland annat titta på vad som är best practice när det gäller tillgängliga filtreringsalternativ, filtrets gränssnitt, status för applicerade filter, marknadsföring av populära filter och mycket mer.

The most common culprits being a lack of key filtering options, poor filtering designs, and filtering logic that doesn’t align with users’ expectations.
Christian Holst
Baymard Institute

1. Tillhandahåll kategorispecifika filter

I de flesta fall är en användare intresserad av att filtrera en produktlista på kategorispecifika attribut. Exempel på kategorispecifika attribut är att tröjor kan filtreras på material eller storlek. Storlek är till exempel kanske inte lämpligt för ett skärp. Även om detta är vad en användare främst filtrerar på så har hela 42% av e-handelssiterna en dålig kategorispecifik filtrering.

2. Presentera viktiga filter ovanför produktlistan

Viktiga filter bör lyftas fram ovanför produktlistan för att undvika att användaren missar dessa eller inte förstår vikten av att filtrera på dessa. Om vi tar en kategori som till exempel Digitalkameror så blir kameratyp ett viktigt filtreringsalternativ som i allra högsta grad varierar beroende på vilket behov användaren har. Detta missar 84% av e-handelssajterna. Det finns dock några viktiga saker att tänka på vid implementering av upplyfta filter.

  • Filtrets betydelse är viktigare än konsekvens – filteralternativen som presenteras på detta sätt behöver nödvändigtvis var av samma typ. Det kan till exempel vara mer betydande att presentera ”Touchscreen Laptops” tillsammans med ”15” – 17” Laptops” vilket är ett egenskapsfilter respektive ett skärmstorleksfilter.
  • Noggrant övervägande – filtret bör inte finnas om det inte fyller någon riktig funktion.
  • Behåll filtret bland andra filter – även om filtret är ett upplyft filter så bör det ändå presenteras bland övriga filter då det finns användare som bara tittar bland de ursprungliga filtren.
  • Undvik att presentera dessa filter likt banners.

3. Tillåt att användaren kan välja flera filter av samma typ

Om detta inte är möjligt på en e-handelssajt skapar det en förvirring hos den användare som är intresserad av att filtrera på flera filter av samma typ och tvingar användaren att komma ihåg vilka produkter som låg under vilket filter. Om det istället är möjligt att lägga på flera filter av samma typ så behöver användaren aldrig lägga något annat än filterkombinationen på minnet och får då en smidigare filtrering. 32% av e-handelssajterna tillåter inte flera val i sin filtrering.

4. Presentera tematiska filter

Tematiska filter är ganska vanliga men ändå har 20% dåliga tematiska filter. Utan tematiska filter blir det i stort sätt omöjligt för en användare att hitta de specifika produkter som användaren söker om inte ett tematiskt filter finns tillgängligt. Ett exempel på ett tematiskt filter för till exempel en Jacka är ”Sommar” och ”Vinter”.

5. Visa applicerade filter i original position och i en översikt

När användaren lägger på filtrering är det viktigt att tydligt visa vilka filter som är aktiva annars finns risken att användaren misstolkar e-handelssajten och dess produktkatalog. Applicerade filter bör inte bara presenteras som markerade i den ursprungliga filtreringslådan utan bör även vara summerade i en översikt, 42% av alla e-handelssajter använder sig bara av en av dessa. För att en design av applicerade filter ska vara användarvänliga finns det en del krav som bör uppfyllas:

  • Försäkra dig om att användaren lätt kan hitta filter som för tillfället är applicerade.
  • Var tydlig med att visa exakt vilka kriterier den aktuella produktlistan är filtrerad på.
  • Gör det enkelt för användaren att avmarkera applicerade filter.
  • Förse användaren med uppdateringar av kontexten när nya filter appliceras.
  • Hjälp användaren att dra slutsats om hur många filter som är valda.

6. Dölj långa listor med filtreringsalternativ

Långa listor med filtreringsalternativ bör döljas i en panel eller liknande. Anledningen till detta är att långa listor trycker ner övriga filter så att dessa hamnar för långt ner på sidan. En riktlinje kan vara att i ett första skede visa upp till 10 filtervärden per filtertyp vilket 26% av e-handelssajterna inte lyckas med.

7. Förändringar i filtret bör vara skilda event i webbläsarhistoriken

Användare av e-handelssajter förväntar sig en viss funktionalitet när man klickar på bakåt-knappen enligt studien. Användaren antar att det är en ny sida som visas när ett filter appliceras även om det inte är detta och förväntar sig då att bakåt-knappen ska gå tillbaka till filtret som var valt innan.

 

Hela artikeln hittar du på Baymard.com