Öka försäljningen med er befintliga e-handel

Som e-handelskonsulter är vi inblandade i många delar av verksamheten. I förlängningen är det dock bara en sak vi fokuserar på: er försäljning.

Vill ni på effektivast möjliga sätt få veta vilka åtgärder ni bör göra direkt, då ska ni boka vår tjänst Snabbanalysen. Söker ni en långsiktig partner som ökar er tillväxt? Då bör du läsa mer om Motillo Growth Team. Sök genererar en stor del av försäljningen i en e-handel idag. För att synas på relevanta och konverterande sökningar är det viktigt att jobba med Sökmotoroptimering.

 

Acquisition, Conversion, Retention - vad betyder det?

Dessa tre ord är grunden i arbetet med att öka försäljningen online och oftast är det en av dessa tre områden som är extra mycket i fokus.

Acquisition

Att öka trafiken

Enkelt översatt betyder det "anskaffning" och i detta sammanhang handlar det om att få potentiella kunder till er sajt. Det görs via olika kanaler: sökmotorer, betald annonsering, mejlutskick med mera. När det gäller betald annonsering så är det naturligtvis viktigt att hela tiden försöka sänka kostnaden per besökare, vilket i praktiken innebär fler besökare till samma kostnad.

För att lyckas med detta utgår vi från den aktuella verksamheten och analyserar hur kundgrupperna ser ut. När det är klart kartlägger vi var och hur vi når dessa kunder på ett effektivt sätt. Slutligen säkerställer vi att vi kan mäta effekten av marknadsföringen på ett bra sätt, så att vi kan utvärdera varje marknadsföringskanal för sig. Resultatet av detta ger oss snabbt svar på vilka kanaler som är mest lönsamma, och ger oss även möjligheten att vid behov justera detta löpande.

Conversion

Att omvandla besökare till kunder

När besökarna väl har kommit till er behöver vi få så många av dem att bli kunder. Att lyckas med detta kräver att det finns intressanta produkter, rätt priser, leveransvillkor och en sajt som är snabb och lätt att använda. 

Alla webbplatser, med eller utan e-handel, har som mål att få sina besökare att göra något specifik. Detta kallas att besökarna konverterar och ju fler som gör det desto större värde skapas. En e-handel idag har vanligtvis en konverteringsgrad på 2-5 %, beroende på en mängd faktorer. Att höja sin konverteringsgrad är ett av de viktigaste målen för en E-commerce Manager idag, eftersom det är avgörande för att kunna driva lönsamma marknadsföringsaktiviteter. Detta arbete kallas för konverteringsoptimering (CRO - Conversion Rate Optimization).

Retention

Att få kunderna att välja er igen, och igen, och igen

För att lyckas skapa en lönsam e-handel kan det i många fall vara helt avgörande hur man lyckas jobba med sina kunder efter deras första köp, för att få dem att välja er när det är dags att handla igen. Här finns det en mängd intressanta områden att utforska: automatiska mejlutskick, lojalitetsprogram, kundundersökningar med mera. Men det viktigaste kanske är det enklaste, vilket i grund och botten handlar om hur nöjda det var med sitt första köp, och det beror på allt ifrån köpupplevelsen till leveransupplevelsen och eventuella kontakter med kundservice.

 

Ett utmärkt sätt att bygga förståelse

Oriflame är ett internationellt, direktförsäljande kosmetikföretag med försäljning i över 60 länder. Vår e-handel är en viktig kanal för försäljning och närliggande tjänster och det är av högsta vikt att den den presterar. Motillo har ett utmärkt sätt att bygga förståelse för våra användare och deras behov.

Image of person
Marcus Fogel Senior Director Global Online at Oriflame Cosmetics
Quote symbol

Lönsamma marknadsföringskanaler

Vi anlitade Motillo för att få veta vilka digitala marknadsföringskanaler som är mest lönsamma för oss. Resultatet är imponerande.

Image of person
Martin Persson Projektledare, Fastighetsbyrån
Quote symbol

 

Kom igång med en kostnadsfri konsultation

Första steget mot ett samarbete med vårt Growth Team är att vi bokar in en konsultation. Det kostar ingenting, men är viktigt för att vi ska veta om vi kan hjälpa till eller inte.

Boka en kostnadsfri konsultation

Fler intressanta artiklar

Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Nyhet
Kundcase
Litium
Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Bufab är en global supply chain-partner som erbjuder ett omfattande sortiment av C-parts, från traditionella fästelement till komplexa, bearbetade och monterade komponenter i olika material.
Läs mer
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Nyhet
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Planen var att jobba som kommunikatör men hon hittade sitt kall inom projektledning. Nu har Elin börjat på Motillo och här kan du lära känna henne bättre.
Läs mer
Strukturerad data för e-handel
Growth Team
SEO
Utveckling
Strukturerad data för e-handel
Strukturerad data var tidigare en nice-to-have-grej, men har nu blivit mycket viktigare. Om du driver en e-handel är detta ett sätt för dig att få sökrobotar och även AI-algoritmer att förstå dina produkter bättre.
Läs mer