Google och Yahoo ställer krav på DMARC för massutskick av e-post

Google och Yahoo ställer snart strängare krav för massutskick av e-post. Den 1 februari 2024 träder de nya riktlinjerna i kraft.

Med dessa nya krav förväntar sig Google och Yahoo att hålla fler spam-meddelande borta från sina användares inkorgar. Detta är en positiv förändring i kampen mot spam och phishing men ställer större krav på dig som e-handlare. Vi har sammanställt vad du behöver göra för att nyhetsbrev och orderinformation ska nå fram till kunderna även i fortsättningen.

Men först, vad är DMARC?

DMARC står för Domain-based, Message, Authentication, Reporting and Conformance och är ett e-postautentiserings- och valideringsprotokoll. Det hjälper till att förhindra e-postspoofing och phishing genom att låta domänägare specificera vilka e-postservrar som är auktoriserade att skicka e-post med deras domän.

DMARC bygger på befintliga autentiseringsmekanismer som SPF (Sender Policy Framework) och DKIM (DomainKeys Identified Mail) och möjliggör att domänägare ställer in policys för hur e-postmottagare bör hantera meddelanden som påstår sig komma från deras domän. Detta hjälper till att minska e-postbedrägeri och förbättra den övergripande säkerheten för e-postkommunikation.

Vad behöver jag göra innan den 1 februari 2024?

  1. Skapa DMARC-txt-record. För att skapa en ett DMARC Record kan man använda sig av olika gratis online-verktyg. Ex https://mxtoolbox.com/DMARCRecordGenerator.aspx
  2. Publicera DMARC i DNS-posterna på domänen som ska skyddas.

Kontakta gärna din projektledare på Motilllo så hjälper vi till att kontrollera att allt är i sin ordning innan den 1 februari 2024.

Läs mer: https://support.google.com/a/answer/2466580?hl=sv

Fler intressanta artiklar

Ny e-handelsrapport visar att AI-användningen ökar hos B2B-företagen 2025
Litium
Ny e-handelsrapport visar att AI-användningen ökar hos B2B-företagen 2025
Litium har precis släppt sin årliga undersökning om e-handelns utveckling inom B2B-segmentet i Norden 2025. I år fick ChatGPT vara med oss och analysera resultatet.
Läs mer
Motillo Insights: Realtids-KPI direkt i din Litium-plattform
Nyhet
Motillo Insights: Realtids-KPI direkt i din Litium-plattform
Sluta gissa, börja veta! Motillo lanserar Insights – realtids-KPI:er för e-handlare. Fatta snabba, datadrivna beslut och få övertaget.
Läs mer
Vad vi tog med oss från Google Think Measurement 2025
Event
Vad vi tog med oss från Google Think Measurement 2025
Vi var på plats på Think Measurement 2025 – här är nyheterna du som e-handlare bör ha koll på. GA4, 1st-party data och varför mätning nu är en strategisk fråga.
Läs mer