Google och Yahoo ställer krav på DMARC för massutskick av e-post

Google och Yahoo ställer snart strängare krav för massutskick av e-post. Den 1 februari 2024 träder de nya riktlinjerna i kraft.

Med dessa nya krav förväntar sig Google och Yahoo att hålla fler spam-meddelande borta från sina användares inkorgar. Detta är en positiv förändring i kampen mot spam och phishing men ställer större krav på dig som e-handlare. Vi har sammanställt vad du behöver göra för att nyhetsbrev och orderinformation ska nå fram till kunderna även i fortsättningen.

Men först, vad är DMARC?

DMARC står för Domain-based, Message, Authentication, Reporting and Conformance och är ett e-postautentiserings- och valideringsprotokoll. Det hjälper till att förhindra e-postspoofing och phishing genom att låta domänägare specificera vilka e-postservrar som är auktoriserade att skicka e-post med deras domän.

DMARC bygger på befintliga autentiseringsmekanismer som SPF (Sender Policy Framework) och DKIM (DomainKeys Identified Mail) och möjliggör att domänägare ställer in policys för hur e-postmottagare bör hantera meddelanden som påstår sig komma från deras domän. Detta hjälper till att minska e-postbedrägeri och förbättra den övergripande säkerheten för e-postkommunikation.

Vad behöver jag göra innan den 1 februari 2024?

  1. Skapa DMARC-txt-record. För att skapa en ett DMARC Record kan man använda sig av olika gratis online-verktyg. Ex https://mxtoolbox.com/DMARCRecordGenerator.aspx
  2. Publicera DMARC i DNS-posterna på domänen som ska skyddas.

Kontakta gärna din projektledare på Motilllo så hjälper vi till att kontrollera att allt är i sin ordning innan den 1 februari 2024.

Läs mer: https://support.google.com/a/answer/2466580?hl=sv

Employee image
Vill du veta mer om DMARC? Kontakta mig!

Fler intressanta artiklar

Motillo vinner uppdraget som ny e-handelspartner till Splendor Plant
Motillo vinner uppdraget som ny e-handelspartner till Splendor Plant
Efter att ha utvärderat både konsultpartners och plattformar så har Splendor Plant valt Motillo som ny partner och Litium Commerce Cloud som plattform.
Läs mer
Öhlins Racing väljer Motillo som ny e-handelspartner
Öhlins Racing väljer Motillo som ny e-handelspartner
Efter att ha utvärderat alternativ under våren så har Öhlins Racing valt Motillo som ny e-handelspartner. Vi kommer att ansvara för all vidareutveckling av deras Litium Commerce Cloud-lösning.
Läs mer
Areco väljer Motillo som e-handelspartner
Areco väljer Motillo som e-handelspartner
Areco, en ledande aktör inom byggindustrin, har valt Motillo som partner för sin satsning inom webb och e-handel.
Läs mer