GPSR – ny lagstiftning för tryggare produkter i e-handeln

Från och med den 13 december har den nya lagstiftningen GPSR (General Product Safety Regulation) trätt i kraft inom EU, vilket påverkar alla som säljer produkter online.

Syftet med GPSR är att stärka konsumentskyddet och se till att de varor som erbjuds är säkra och uppfyller gällande standarder. För e-handlare innebär detta bland annat att man måste kunna visa att de produkter man säljer följer den nya lagstiftningen samt att information om produkternas säkerhet är tydlig och lättillgänglig.

Som e-handelsföretagare behöver du därför se över ditt sortiment, uppdatera dina produkttexter, och säkerställa att dina leverantörer kan intyga att produkterna möter GPSR-kraven. Detta handlar inte bara om att undvika böter och andra sanktioner, utan också om att stärka förtroendet hos kunderna och erbjuda en trygg köpupplevelse.

Osäker på hur du ska gå tillväga för att anpassa din e-handel efter GPSR? Kontakta gärna oss på Motillo. Vi kan hjälpa dig att ta fram en skräddarsydd lösning så att du snabbt och smidigt uppfyller de nya kraven.

Mer information:

Konsumentverket

Svensk Handel

Employee image
Kontakta mig eller mina kollegor för att höra mer!

Fler intressanta artiklar

Ny e-handelsrapport visar att AI-användningen ökar hos B2B-företagen 2025
Litium
Ny e-handelsrapport visar att AI-användningen ökar hos B2B-företagen 2025
Litium har precis släppt sin årliga undersökning om e-handelns utveckling inom B2B-segmentet i Norden 2025. I år fick ChatGPT vara med oss och analysera resultatet.
Läs mer
Motillo Insights: Realtids-KPI direkt i din Litium-plattform
Nyhet
Motillo Insights: Realtids-KPI direkt i din Litium-plattform
Sluta gissa, börja veta! Motillo lanserar Insights – realtids-KPI:er för e-handlare. Fatta snabba, datadrivna beslut och få övertaget.
Läs mer
Vad vi tog med oss från Google Think Measurement 2025
Event
Vad vi tog med oss från Google Think Measurement 2025
Vi var på plats på Think Measurement 2025 – här är nyheterna du som e-handlare bör ha koll på. GA4, 1st-party data och varför mätning nu är en strategisk fråga.
Läs mer