Hur skapar man en säljrapport i Google Analytics 4?

The King (Universal Analytics / UA) is dead – long live the King (Google Analytics 4 / GA4)! Om du inte redan har börjat använda GA4 är det verkligen dags att komma i gång nu innan UA släcks ner sommaren 2023. Många e-handlare sliter just nu sitt hår över hur de ska hitta sina favoritrapporter. Hjälpen är här och vi börjar med den kanske viktigaste: ”Acquisition Report”.

I denna artikel använder vi engelska termer i GA4. Har du GA4 inställd på ett annat språk kan du ändra till engelska under Admin > User > Language. Guide finns här.

Vi sätter igång direkt! I Google Analytics 4 hittar du säljrapporten under Reports > Lifecycle > Acquisition. Här kan du välja mellan antingen ”User acquisition” eller ”Traffic acquisition”. Skillnaden mellan dessa är att User visar varifrån besökarna kommer vid sitt första besök på er sajt och att Traffic visar samtliga besök oavsett om de är återkommande eller nya. Jag brukar främst använda Traffic.

När du väl har valt en av rapporterna kan du välja hur kanaler ska grupperas mellan ”source”, ”medium” och ”campaign”. Detta är mycket enklare än hur det var i Universal Analytics, där vi var tvungna att byta vy för att se detta. Genom att klicka på + kan du även gruppera kanalerna på parametrar som geografi och demografi. Jag rekommenderar att använda ”Session default channel grouping” och att ställa in den sekundära dimensionen till ”source / medium”. På detta sätt får du en komplett grupperad översikt.

Du kan självklart också filtrera datan genom att klicka på ”add filter +”. Här kan du inkludera eller exkludera samma parametrar som finns i den sekundära dimensionen.

That's it! GA4 är inte så läskigt när man väl har kommit igång. En förutsättning för att det ska bli bra är såklart att man har en korrekt uppsättning med mätning för e-handel. Så har du inte redan GA4-mätning är det viktigt att få det på plats nu! Kontakta oss så hjälper vi gärna till.

Fler intressanta artiklar

Ny e-handelsrapport visar att AI-användningen ökar hos B2B-företagen 2025
Litium
Ny e-handelsrapport visar att AI-användningen ökar hos B2B-företagen 2025
Litium har precis släppt sin årliga undersökning om e-handelns utveckling inom B2B-segmentet i Norden 2025. I år fick ChatGPT vara med oss och analysera resultatet.
Läs mer
Motillo Insights: Realtids-KPI direkt i din Litium-plattform
Nyhet
Motillo Insights: Realtids-KPI direkt i din Litium-plattform
Sluta gissa, börja veta! Motillo lanserar Insights – realtids-KPI:er för e-handlare. Fatta snabba, datadrivna beslut och få övertaget.
Läs mer
Vad vi tog med oss från Google Think Measurement 2025
Event
Vad vi tog med oss från Google Think Measurement 2025
Vi var på plats på Think Measurement 2025 – här är nyheterna du som e-handlare bör ha koll på. GA4, 1st-party data och varför mätning nu är en strategisk fråga.
Läs mer