Karlstads universitet väljer Motillo

Karlstads universitet har under många år arbetat med en testmiljö, kallad Ozlab, för experimenterande med multimediala användargränssnitt. Nu när det är dags att modernisera den tekniska lösningen, för att bland annat stödja mobila enheter, har Motillo fått förtroendet att ta fram den nya lösningen.

Det som gör Ozlab unikt är att all interaktion är simulerad. Utan att behöva programmera tar man fram skisser och prototyper. Användaren upplever därmed att det är ett fungerande program man interagerar med men i verkligheten är det testledaren i kontrollrummet som styr alla händelser.

Den nya lösningen kommer att utvecklas med hjälp av HTML5 och blir därmed för första gången webbaserad. Det ger bland annat möjlighet att arbeta med testpersoner som sitter på en annan geografisk plats än testledaren, vilket inte tidigare har gjorts.

- Karlstads universitet ligger verkligen i framkant inom detta område. Med hjälp av Ozlab kan man till exempel genomföra en kvalitativ A/B-testning, med direktrespons från de tänkta användarna. Eftersom det kan göras redan innan första raden kod har skrivits blir det ett kostnadseffektivt sätt att säkerställa att applikationen som tas fram verkligen ger en hög användarnytta, säger Jonas Kihlström, partner på Motillo.

Fler intressanta artiklar

Ny e-handelsrapport visar att AI-användningen ökar hos B2B-företagen 2025
Litium
Ny e-handelsrapport visar att AI-användningen ökar hos B2B-företagen 2025
Litium har precis släppt sin årliga undersökning om e-handelns utveckling inom B2B-segmentet i Norden 2025. I år fick ChatGPT vara med oss och analysera resultatet.
Läs mer
Motillo Insights: Realtids-KPI direkt i din Litium-plattform
Nyhet
Motillo Insights: Realtids-KPI direkt i din Litium-plattform
Sluta gissa, börja veta! Motillo lanserar Insights – realtids-KPI:er för e-handlare. Fatta snabba, datadrivna beslut och få övertaget.
Läs mer
Vad vi tog med oss från Google Think Measurement 2025
Event
Vad vi tog med oss från Google Think Measurement 2025
Vi var på plats på Think Measurement 2025 – här är nyheterna du som e-handlare bör ha koll på. GA4, 1st-party data och varför mätning nu är en strategisk fråga.
Läs mer