Kom igång med GTM Server-Side tracking

Vi på Motillo tycker att GTM Server-side tracking är ett kraftfullt verktyg och rekommenderar dig som inte använder det att överväga fördelarna. l den här artikeln förklarar vi varför.

GTM Server-side tracking är en funktion i Google Tag Manager som gör det möjligt att köra spårningskod direkt på servern. Detta har flera fördelar jämfört med en traditionell GTM-uppsättning som körs på klientsidan, det vill säga i användarens webbläsare.

Med Google Tag Manager Server-side är det möjligt att förbättra prestandan, säkerheten och datakvaliteten för spårningen av webbplatser. Man kan exempelvis använda en tagg för att identifiera användare som blockerar cookies och denna information kan sedan användas för att anpassa spårningen för dessa användare.

Fördelar med GTM Server-side

  1. Bättre prestanda: Genom att köra spårningskod direkt på servern behöver inte användarens webbläsare ladda ned och köra koden. Detta kan leda till snabbare laddningstider och en bättre användarupplevelse.
  2. Ökad säkerhet: Spårningskod som körs på klientsidan kan vara sårbar för attacker. Genom att köra koden på servern kan man minska risken för att data stjäls eller manipuleras.
  3. Bättre datakvalitet: Spårningskod som körs på klientsidan kan blockeras av användare som använder annons- eller cookiesblockerare. Genom att köra koden på servern kan man samla in data om alla användare, oavsett om de använder dessa blockerare.

Hur implementerar man GTM Server-side?

För att implementera GTM Server-side behöver man först installera en ”server-container” på sin webbserver. Server-containern är en liten kod-bit som kör spårningskoden. När en användare besöker webbplatsen skickas data från server-containern till Google Tag Manager. När man har installerat server-containern kan man börja konfigurera sina taggar på samma sätt som med traditionell GTM.

Steg-för-steg-guide för implementering av GTM Server-side

Efter implementering på servern ska följande steg genomföras i Google Tag Manager för att genomföra och verifiera uppsättningen.

1. Skapa en GTM-servercontainer
  1. Gå till ditt GTM-konto och klicka på "Admin" i den vänstra sidomenyn.
  2. Klicka på "Plus"-ikonen och välj "Create Container".
  3. Välj "Server" som target platform och ange ett containernamn.
  4. Klicka på "Create" för att fortsätta.
2. Skapa en spårningsserver manuellt
  1. I nästa steg väljer du "Manually provision tagging server" och kopierar strängen för Container Config.
  2. Du kan välja att tillhandahålla servern som en förhandsvisningsserver eller en produktionsserver.
3. Konfigurera URL:en för servercontainern i GTM
  1. Gå tillbaka till avsnittet "Admin" i din GTM-servercontainer.
  2. Klicka på "Containersettings".
  3. Klicka på "Add url" och klistra in URL:en för din server.
  4. Klicka på "Save" för att uppdatera containerinställningarna.
4. Testa servercontainern
  1. Om allt är uppsatt korrekt på servern kan du testa uppsättningen genom "preview" funktionen i GTM.
  2. Om testet är lyckat ser du ett meddelande som anger att containern är ok.

Kontakta gärna oss på  på Motilllo så hjälper vi dig igång.

 

Mer information: https://developers.google.com/tag-platform/tag-manager/server-side/manual-setup-guide

Employee image
Vill du veta mer om GTM Server-side? Kontakta mig!

Fler intressanta artiklar

Ny e-handelsrapport visar att AI-användningen ökar hos B2B-företagen 2025
Litium
Ny e-handelsrapport visar att AI-användningen ökar hos B2B-företagen 2025
Litium har precis släppt sin årliga undersökning om e-handelns utveckling inom B2B-segmentet i Norden 2025. I år fick ChatGPT vara med oss och analysera resultatet.
Läs mer
Motillo Insights: Realtids-KPI direkt i din Litium-plattform
Nyhet
Motillo Insights: Realtids-KPI direkt i din Litium-plattform
Sluta gissa, börja veta! Motillo lanserar Insights – realtids-KPI:er för e-handlare. Fatta snabba, datadrivna beslut och få övertaget.
Läs mer
Vad vi tog med oss från Google Think Measurement 2025
Event
Vad vi tog med oss från Google Think Measurement 2025
Vi var på plats på Think Measurement 2025 – här är nyheterna du som e-handlare bör ha koll på. GA4, 1st-party data och varför mätning nu är en strategisk fråga.
Läs mer