Så väljer ni rätt betalsätt vid försäljning utanför Sverige

En viktig del i att lyckas med sin internationalisering handlar om att låta kunderna betala på det sätt de är vana vid. Vi går igenom skillnaderna på några av de största e-handelsmarknaderna i Europa.

Ända sedan Klarna Checkout lanserades i Sverige så har vi konsumenter varit bortskämda med smidiga betallösningar med minimal friktion. Det kan därför vara lätt att tro att samma lösning fungerar lika bra när kunderna ska handla från andra länder. Riktigt så enkelt är det dock inte. Redan i vårt grannland Danmark stöter vi på problem, då färre personer där är villiga att fylla i sitt personnummer på en sajt de inte känner till sedan tidigare. 

Skulle vi A/B-testa Klarna Checkout för en helt novis kund på olika marknader skulle kanske utfallet inte skilja sig åt så mycket. Problemet uppstår snarare på grund av att kunder på olika marknader är vana olika betalsätt, och om vi som e-handlare inte tar hänsyn till det så kommer vi sannolikt att tappa konvertering.

I den här artikeln går vi igenom vad som är de vanligaste betalsätten på några av de största e-handelsmarknaderna i Europa.

De största e-handelsmarknaderna i Europa 2022

Marknad
1. Storbritannien
2. Tyskland
3. Frankrike
4. Spanien
5. Italien
...
8. Sverige

Populära betalsätt i Storbritannien

Kortbetalningar står för cirka hälften av alla e-handelsköp i Storbritannien, men digitala plånböcker (som Paypal) är inte långt efter. BNPL (Buy-Now-Pay-Later) är ännu ganska ovanligt men står för den största beräknade ökningen.

Populära betalsätt i Storbritannien

Populära betalsätt i Tyskland

Direktbetalningar från bank har länge varit det populäraste betalsättet, men till skillnad från Storbritannien och Frankrike så ser vi en betydligt större andel betalningar via BNPL. Klarna har länge varit verksamma i Tyskland via sitt förvärv av Sofort, något som säkert kan förklara varför detta är populärt.

Populära betalsätt i Tyskland

Populära betalsätt i Frankrike

Kortbetalningar står för cirka hälften av alla e-handelsköp även i Frankrike, men såväl digitala plånböcker (som Paypal) som bankbetalningar och framför allt Buy-Now-Pay-Later ökar.

Populära betalsätt i Frankrike

Populära betalsätt i Spanien

Spaniens betalsätt påminner till stor del hur det ser ut i Storbritannien och Frankrike. Även här ser vi procentuellt en stor ökning av BNPL.

Populära betalsätt i Spanien

Populära betalsätt i Italien

Italien är det enda landet på Topp 5 där digitala plånböcker är det mest populära betalsättet. 

Populära betalsätt i Italien

Populära betalsätt i Sverige

I vår egen hemmamarknad så är fördelningen ganska jämn mellan betalkort, bankbetalningar (där Swish inkluderas) och BNPL-alternativ som Klarna Faktura.

Populära betalsätt i Sverige

Källa: Truelayer 

Slutsatser

Se till att ni ger er själva så bra chanser som möjligt att lyckas med försäljningen utomlands, genom att låta era nya kunder betala på det sätt som de själva föredrar. Kolla gärna med er befintliga betalleverantör vad de erbjuder på olika marknader och jämför gärna avhoppsfrekvensen i sista steget i kassan. Om det skiljer sig mycket mellan olika marknader kan det vara en signal att betal- eller leveransalternativen behöver lokalanpassas mer än idag.

Employee image
Kontakta mig om du vill höra mer om detta.

Fler intressanta artiklar

Ny e-handelsrapport visar att AI-användningen ökar hos B2B-företagen 2025
Litium
Ny e-handelsrapport visar att AI-användningen ökar hos B2B-företagen 2025
Litium har precis släppt sin årliga undersökning om e-handelns utveckling inom B2B-segmentet i Norden 2025. I år fick ChatGPT vara med oss och analysera resultatet.
Läs mer
Motillo Insights: Realtids-KPI direkt i din Litium-plattform
Nyhet
Motillo Insights: Realtids-KPI direkt i din Litium-plattform
Sluta gissa, börja veta! Motillo lanserar Insights – realtids-KPI:er för e-handlare. Fatta snabba, datadrivna beslut och få övertaget.
Läs mer
Vad vi tog med oss från Google Think Measurement 2025
Event
Vad vi tog med oss från Google Think Measurement 2025
Vi var på plats på Think Measurement 2025 – här är nyheterna du som e-handlare bör ha koll på. GA4, 1st-party data och varför mätning nu är en strategisk fråga.
Läs mer