Startup anlitar Motillo som strategisk och teknisk partner

Att koppla ihop digital och fysisk handel är en av de stora utmaningarna inom retail idag. Utanför storstäderna kämpar även mindre, lokala butiker med lönsamheten då fler och fler kunder väljer e-handeln som inköpskanal. En svensk startup har bestämt sig för att lösa detta och har valt Motillo som strategisk och teknisk partner på denna resa.

Butiksdöden - finns den verkligen?

I takt med att allt fler konsumenter väljer att handla på nätet så minskar mängden besök i fysiska butiker. Det ställer högre krav på butikerna, som måste jobba hårdare för att få kunderna att fortsätta att besöka dem - och göra sina inköp där.

Det talas ibland om "butiksdöden", men jag tycker att det är mer relevant att prata om att det är "dålig kundservice i fysiska butiker" som är på väg att dö ut. Konsumenter idag accepterar inte något annat än exceptionellt bemötande i butiker, och det är också det som kommer att få butikerna att överleva. Ett digitalt köpflöde via e-handel kommer inte att slå ett fysiskt möte i butik av påläst och serviceinriktad personal.

Uppgiften: Att skapa kundvärde genom att koppla ihop e-handel med fysiska butiker

För att en stad eller mindre ort ska kunna fortsätta att erbjuda ett rikt utbud av fysiska butiker, i olika storlekar, så krävs såklart att det finns ett kundunderlag som handlar. Affärsidén som vår senaste kund har är att få fler kunder att besöka fysiska butiker, genom att först nå dem digitalt och sen guida dem till rätt butik, vid rätt tillfälle.

Vi har jobbat med framtagningen av denna lösning sedan tidigt i höstas och inom kort kommer den att se dagens ljus.

Employee image
Vill du veta mer om våra uppdrag? Kontakta oss!

Fler intressanta artiklar

Ny e-handelsrapport visar att AI-användningen ökar hos B2B-företagen 2025
Litium
Ny e-handelsrapport visar att AI-användningen ökar hos B2B-företagen 2025
Litium har precis släppt sin årliga undersökning om e-handelns utveckling inom B2B-segmentet i Norden 2025. I år fick ChatGPT vara med oss och analysera resultatet.
Läs mer
Motillo Insights: Realtids-KPI direkt i din Litium-plattform
Nyhet
Motillo Insights: Realtids-KPI direkt i din Litium-plattform
Sluta gissa, börja veta! Motillo lanserar Insights – realtids-KPI:er för e-handlare. Fatta snabba, datadrivna beslut och få övertaget.
Läs mer
Vad vi tog med oss från Google Think Measurement 2025
Event
Vad vi tog med oss från Google Think Measurement 2025
Vi var på plats på Think Measurement 2025 – här är nyheterna du som e-handlare bör ha koll på. GA4, 1st-party data och varför mätning nu är en strategisk fråga.
Läs mer