Världsledande golvtillverkaren Bjelin tar hjälp av Motillo

Välinge Innovation är världsledande inom golvteknik och i Viken i Skåne arbetar cirka 250 medarbetare med att erbjuda framtidens golv. 1993 uppfann företaget det unika klickgolvet, som idag används av en hel bransch.

Innovativa golv för en kreativ inredning

I samma koncern finns Bjelin Golv, som utvecklar och tillverkar en bred produktportfölj av innovativa golv i trä och nya material. Utvecklingen görs tillsammans med Välinge Innovation och tillverkningen sker i egna fabriker i Sverige och i norra Kroatien. 

Ett enormt givande samarbete

Bland det bästa vi vet är att få lära känna nya företag och de människor som jobbar där. Bjelin har verkligen imponerat på oss genom sin nyfikenhet, sitt kundfokus och inte minst sin djupa kunskap kring de golv de erbjuder. Det ska bli väldigt kul att följa deras utveckling framöver.

Image of person
Jakob Twedmark E-commerce Advisor & CEO, Motillo
Quote symbol

Försäljning via återförsäljare och egen e-handel

Bjelins säljer idag sina golv via flera olika kanaler: dels mot konsument via såväl återförsäljare som via egen e-handel, men även mot proffsmarknaden där hantverkare, byggentreprenörer och inredare är viktiga samarbetspartners. 

För att utveckla denna strategi ytterligare så fick vi förtroendet att genomföra ett arbete där vi har utgått ifrån Bjelins affärsmässiga mål och i nära dialog översatt detta i konkreta åtgärder, fördelat på de olika kunder som Bjelin riktar sig mot. 

Under arbetet har vi identifierat olika prioriterade kundgrupper och kartlagt deras behov och beteenden. Utifrån detta har vi tagit fram ett antal rekommendationer kring hur Bjelin bör arbeta för att nå de formulerade målen med hjälp av förbättrade digital försäljningskanaler.

Förståelse för kundresans olika steg

Jag kan varmt rekommendera Motillo och det arbete de utför för att förstå kundresans olika steg, och hur de fokuserar på olika kundkategorier. Motillo jobbar effektivt och skapar en god stämning för samarbetet med god insyn i branschen och det arbete som de utför.

Image of person
Johan Larsson Sales & Marketing Director
Quote symbol

Fler intressanta artiklar

Ny e-handelsrapport visar att AI-användningen ökar hos B2B-företagen 2025
Litium
Ny e-handelsrapport visar att AI-användningen ökar hos B2B-företagen 2025
Litium har precis släppt sin årliga undersökning om e-handelns utveckling inom B2B-segmentet i Norden 2025. I år fick ChatGPT vara med oss och analysera resultatet.
Läs mer
Motillo Insights: Realtids-KPI direkt i din Litium-plattform
Nyhet
Motillo Insights: Realtids-KPI direkt i din Litium-plattform
Sluta gissa, börja veta! Motillo lanserar Insights – realtids-KPI:er för e-handlare. Fatta snabba, datadrivna beslut och få övertaget.
Läs mer
Vad vi tog med oss från Google Think Measurement 2025
Event
Vad vi tog med oss från Google Think Measurement 2025
Vi var på plats på Think Measurement 2025 – här är nyheterna du som e-handlare bör ha koll på. GA4, 1st-party data och varför mätning nu är en strategisk fråga.
Läs mer