Vi ska inte ha någon j-vla e-handel!

Jag ska vara ärlig: jag har en form av hatkärlek till att göra "cold calls" till potentiella kunder. Det finns så mycket annat jag tycker är roligare, men efter varje lyckat samtal så undrar jag alltid varför jag inte gör detta oftare.

Häromdagen ringde jag ett par potentiella kunder som driver någon form av partihandel och omsätter över 100 MSEK/år. Detta är ett segment som de senaste åren har fått upp ögonen för möjligheterna med e-handel och där det händer mängder av spännande saker nu. 

Alla är dock inte lika entusiastiska och jag skulle precis få prata med en av dessa. Jag ringde upp VD:n för ett bolag som säljer lantbruksmaskiner och omsätter ca 150 MSEK/år och berättade kort vem jag är och att jag är nyfiken på hur de ser på e-handel som försäljningskanal. 

Svaret jag fick var rakt och tydligt:

"- Ja du, det ska jag berätta för dig. Vi är galna på e-handeln! Vi säljer bra service till våra kunder och det går inte göra digitalt. På nätet är det bara lågt pris som gäller. Och våra produkter funkar inte i nån webbshop. Om du visste hur en lantbruksmaskin ser ut så skulle du förstå att det inte går att sälja på nätet. Vi ska inte ha någon j-vla e-handel! Och nu behöver jag fortsätta jobba så nu får vi lägga på." - "Hasse" / VD

Efter vårt samtal var jag tvungen att ta en kort paus och fundera - hade han rätt?

67% av B2B-företagen i Sverige säljer digitalt

Jag började grotta i den nya rapporten från LitiumSvensk B2B-handel 2017, för att se om den kunde ge några svar. Jag noterar att totalt 67% av alla B2B-företag som tillfrågades i studien säljer digitalt. Bland "Parti- och grossisthandel" är siffran uppe i hela 93%. Av de som idag inte säljer digitalt planerar 51% att göra det inom 3 år. 

 

 

Jag inser att personen jag pratade med representerar en ytterst liten del av respondenterna i rapporten, men jag har fortfarande inte fått svar på min fråga om han har rätt.

Jag letar vidare och undersöker vilka anledningar som tas upp som skäl för att inte sälja digitalt.

Varför väljer B2B-företagen att inte sälja online idag?

Enligt rapporten är det följande anledningar som tas upp:

 

 

Jag kan konstatera att de argument som "Hasse" tog upp stämmer väl överens med vad undersökningen visar. Innebär det att argumenten stämmer i verkligheten? Finns det ingen som säljer denna typ av produkter framgångsrikt online?

Jag googlar "lantbruksmaskiner" och får följande resultat:

 

 

Det säljs uppenbarligen produkter online, även om de flesta verkar vara inom begagnatsegmentet. När jag besöker tillverkarnas officiella webbplatser, eller återförsäljarnas för den delen, så möts jag snabbt av hänvisningar till PDF:er och broschyrer som jag förväntas vilja ladda ner. Eller att själv ta kontakt med en säljare.

Jag kan inte låta bli att snegla på de ekonomiska rapporterna för ett av bolagen som väljer att utmana denna bransch med en digital försäljningsplattform. Siffrorna bekräftar tydligt att det finns en stark efterfrågan:

 

 

Toyota Material Handling visar att det kan vara möjligt

Jag får syn på en artikel om hur Toyota har valt att sälja truckar online och besöker deras sajt Toyota Material Handling. Plötsligt känns det som att jag lever i 2018 igen. Det finns tydliga filter, konfigureringsmöjligheter - och priser! Jag kan snabbt se leasingavgift såväl som pris vid kontantköp. 

 

 

Nu är inte truckar och lantbruksmaskiner samma sak, men jag kan föreställa mig att liknande argumentationer har förts även inom detta område.

Slutsatser

Än så länge har jag bara skrapat på ytan på den här branschen och dess utmaningar, men jag tycker att det finns flera tecken på att det även här finns en stor potential i digitala försäljningsverktyg, oavsett om kunden kan ta sig hela vägen i mål på egen hand - eller om det fortfarande finns behov av "bra service" från en fysisk säljare. Oavsett detta så tror jag inte att kunden som jag pratade med behöver oroa sig för att det ena utesluter det andra. En god kundservice kommer även digitalt att vara en enorm konkurrensfördel.

Gränserna mellan digital och fysisk handel är på väg att suddas ut och snart kommer vi inte ens att komma ihåg att det var olika saker tidigare. Olika branscher har olika förutsättningar och jag har full respekt för att det tar olika lång tid att lämna inarbetade vanor och arbetssätt. Samtidigt hoppas jag innerligt att de bolag som idag inte ser e-handel som rätt väg ändå vågar utmana sin egen ståndpunkt genom att avsätta 15 minuter idag på att fundera över följande tre frågor:

  1. Hur kommer nästa generation av beslutsfattare att vilja köpa våra produkter?
  2. Hur kan vi utmana och ifrågasätta vårt eget sätt att sälja?
  3. Vilket mikrosteg skulle vi kunna ta för att testa detta?

 

Employee image
Är du nyfiken på att höra mer om B2B e-handel? Kontakta mig gärna!

Fler intressanta artiklar

Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Nyhet
Kundcase
Litium
Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Bufab är en global supply chain-partner som erbjuder ett omfattande sortiment av C-parts, från traditionella fästelement till komplexa, bearbetade och monterade komponenter i olika material.
Läs mer
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Nyhet
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Planen var att jobba som kommunikatör men hon hittade sitt kall inom projektledning. Nu har Elin börjat på Motillo och här kan du lära känna henne bättre.
Läs mer
Strukturerad data för e-handel
Growth Team
SEO
Utveckling
Strukturerad data för e-handel
Strukturerad data var tidigare en nice-to-have-grej, men har nu blivit mycket viktigare. Om du driver en e-handel är detta ett sätt för dig att få sökrobotar och även AI-algoritmer att förstå dina produkter bättre.
Läs mer