För- och nackdelar med headless e-handel

För- och nackdelar med headless e-handel

Vad innebär det att driva sin e-handel med en så kallad headless-arkitektur? Vad är fördelarna och nackdelarna? Och vilka plattformar finns att välja på? Vi reder ut några frågetecken.

Vad innebär headless e-handel?

headless e-handel

De första e-handelsplattformarna som kom innehöll oftast allt som krävdes för att driva en nätbutik, vilket på den tiden inte var speciellt mycket mer än möjligheten att lägga in produkter, sätta priser och ta emot betalningar. I takt med att e-handeln har utvecklats så har det dykt upp specialister inom mänger av områden: betalningar, frakt, marknadsföring, innehållshantering och kundlojalitet (för att bara nämna några). Det kan därför vara lite mycket begärt av en leverantör av e-handelsplattformar blir bäst inom varje enskild gren.

Detta har skapat behovet av att integrera olika system med varandra, för att alla ska kunna skapa den kombination som just de gillar bäst. Lite som att få plocka sitt eget lösgodis istället för att köpa en färdig påse Lördagsmix. 

Vissa e-handelsplattformar erbjuder ingen frontend alls (enkelt uttryckt: design och innehållshantering) och det är främst dessa plattformar som brukar benämnas headless. Speciellt om de erbjuds i formen av "multi-tenant SaaS" (Software-as-a-service), där alla uppdateringar av den hanteras av plattformsleverantören. 

Det finns dock exempel på plattformar som erbjuds både i headless-utförande och med möjlighet att använda ett inbyggt CMS. Vi återkommer till detta.

Några vanliga plattformar sorterade efter "headless-ness"

headless e-handelsplattformar

Headless Pure-Players

Två relativt vanliga headless-plattformar i Sverige är Centra och Storm. Centra är specialiserade inom mode och erbjuder out-of-the-box en lösning för att digitalisera B2B/wholesale-flödet för varumärken som säljer till butiker och återförsäljare. De varumärken som även vill sälja direkt till konsument kan göra det genom att integrera med valfritt CMS via API:er.

Storm är en plattform som är något bredare i sin inriktning och har kunder inom såväl retail som varumärken och B2B. Deras lösning har ett inbyggt PIM-system och kan även komplettera med en automatisk prisjusteringsmotor, som dagligen kan justera priser i relation till konkurrenterna. Storm brukar kompletteras med Umbraco eller Sitecore CMS.

Hybrid-Headless

En del plattformsleverantörer erbjuder numera sina lösningar i en Headless-Edition, där det inbyggda CMS:et inte används, och där all funktionalitet görs tillgänglig via API:er för att möjliggöra externa integrationer. Bland dessa tillhör Litium, vars On-Demand Cloud både kan nyttjas med det integrerade CMS:et eller med ett valfritt externt.

Även Magento bör placeras inom denna kategori, då den allt oftare används i headless-utförande.

Episerver Commerce satsar främst på att erbjuda en komplett svit av produkter inom ramen för sin lösning, men är i hög grad anpassningsbar efter behov och ligger också inom denna kategori.

E-handelsplattformar som är "self-service"

Här hittar vi de plattformar som främst är gjorda för att konfigurera och anpassa av kunden själv, alternativt med hjälp av en partner. Här kan nämnas ShopifyBigCommerce m fl. Det läggs generellt väldigt få utvecklingstimmar i dessa projekt, utan arbetet handlar om att konfigurera lösningen efter givna ramar, och att installera addons.

E-handelsplattformar med egen konsultverksamhet

Slutligen har vi ett segment där finns det gott om leverantörer i Sverige: Askås, Wikinggruppen, Starweb och många fler. Gemensamt för dessa är att det enbart är plattformsleverantörens egna konsulter som jobbar med kundanpassningar av lösningarna. Fördelen är att de har bra koll på vad plattformen kan göra och inte, men en nackdel är att resurserna och tillgången på utvecklare kan vara begränsade och att det inte går att byta utvecklingspartner utan att byta plattform.

Fördelar med headless e-handel

Valfrihet brukar tas upp som den första fördelen i de här sammanhangen, men jag tycker att det är relevant att utgå ifrån vilket problem som ska lösas. 

Verkligheten för en e-handlare idag är att konkurrensen är tuff inom de flesta branscher och att kundernas förväntan på köpupplevelsen från start till mål är väldigt hög. Det innebär att det inte räcker att vara ganska bra. En e-handlare måste vara superbra på allt ifrån sortiment, sökmöjligheter, kundtjänst, kundkommunikation och leveransprecision. Om ett och samma system kan lösa allt detta - toppen! Men i verkligheten är det sällan så. Vissa delsystem kanske redan är på plats och kan eller bör inte bytas ut. Och i vissa fall har verksamheten specifika behov som bara ett visst system kan klara.

Om kartan framåt i termer av framtida försäljningskanaler dessutom är oklar så börjar mer och mer tala för att satsa på en lösning som är flexibel och anpassningsbar och då tycker jag att man ska titta lite extra på plattformar i segmentet Headless Pure-Players eller Hybrid-Headless och utvärdera deras funktionalitet och utvecklingspartners.

Nackdelar med headless e-handel

Alla mynt har en baksida och headless e-handel är inget undantag. Eftersom en headless-arkitektur per definition kommer att bestå av flera olika leverantörer eller system så gör det att helhetsansvaret inte ligger hos någon av dem - det ligger hos dig och din utvecklingspartner (oavsett om det är ett externt konsultbolag eller en intern utvecklingsenhet). Headless innebär inte plug-and-play med ett obegränsat antal system, utan kräver generellt mer utvecklingstid än en lösning där delarna är integrerade från början. Detta gäller både vid nyutveckling och förvaltning.

Generellt kan sägas att headless e-handel innebär att du kan göra vad som helst, men samtidigt att det är du som måste göra det.

Att välja plattform är som att välja bil

Att välja e-handelsplattform kan absolut vara svårt. Tittar man på vilka plattformar som de 100 största e-handlarna i Sverige har så finns det en stor variation och det är nog inte konstigare än att det är många olika bilmodeller som rullar på våra vägar. Även om många har samma målsättning så blir slutsatserna olika, kanske av en kombination av objektiva och subjektiva val. Därför är det viktigt att fundera på vad som är viktigt för just er på er framtida resa.

Om du vill diskutera detta så får du gärna höra av dig till mig. Lycka till med ert plattformsval!

Rekommenderad fortsatt läsning: