Boråstapeter

Boråstapeter, en av Sveriges mest älskade tapetleverantörer, har varit synonymt med skandinavisk design och svensktillverkade tapeter i över ett sekel. I nära samarbete har Boråstapeter och Motillo utvecklat en e-handelslösning baserad på Litium Commerce Cloud.

Inspirera och konvertera

Efter en gedigen utredning, under ledning av Noos Digital, valde Boråstapeter att samarbeta med Motillo som ny e-handelspartner. Uppdraget bestod i att ta fram nya lösningar för både D2C- och B2B-verksamheten, med ny design, ny arkitektur och funktionalitet för storskärmar som används i butiksmiljöer. Målet var att skapa en mer flexibel och modern plattform med integrerat PIM, som enkelt kan skalas upp och anpassas för nya marknader.

Boråstapeter hade behov av inspirerande och konverterande webbplatser med hög designgrad, där innehållet enkelt kan hanteras av deras egna team. Genom att förenkla för kunderna att hitta rätt stil skulle den nya e-handeln bli en naturlig del av köpresan, oavsett om köpet avslutas digitalt eller i fysisk butik. Hela kundupplevelsen behövde lyftas och förbättras för både konsumenter och återförsäljare.

Produkterna i fokus

Under designprocessen hade vi ett nära samarbete med Boråstapeters egna designers och webmaster. Resultatet blev en design där bild- och filmmaterial får ta stor plats. Besökarna ska inspireras och kunna uppleva känslan av produkterna direkt online.

Möjligheten att snabbt och smidigt beställa hem tapetprov har lyfts fram ytterligare, eftersom det är ett effektivt sätt att hjälpa kunderna ta beslut om att köpa en komplett tapet eller att handla hos någon av Boråstapeters återförsäljare.

Flexibilitet för både kunder och Boråstapeters personal

Tidigare låg Boråstapeters D2C- och B2B-e-handel i separata lösningar. Genom att gå över till Litium Commerce Cloud har dessa nu samlats i ett gemensamt system, vilket har förenklat arbetet och skapat bättre förutsättningar för fortsatt utveckling. Vi har nyttjat Litiums inbyggda PIM och CMS, integrerat med affärssystemet Jeeves och kopplat på tjänster för betalning, frakt, användargenererat innehåll och marknadsföring. Den nya uppsättningen ger Boråstapeter större kontroll över innehåll och struktur, och möjliggör snabbare anpassningar efter marknadens behov.

För att inspirera både D2C- och B2B-kunder har vi utvecklat flexibla innehållsblock med omfattande inställningsmöjligheter. Det har blivit enklare att bygga upp kategorier, genomföra massuppdateringar och skapa kampanjer. Lösningen kompletteras med både externa och specialutvecklade funktioner som gör det möjligt för besökare att beräkna tapetåtgång, se tapeterna i sina egna hem virtuellt samt beskära och beställa måttanpassade produkter. Allt detta bidrar till en mer engagerande och effektiv köpupplevelse.

Tjänster, plattformar & integrationer

  • Systemarkitektur
  • UX- och UI-design
  • SEO
  • Fullstackutveckling
  • Projektledning
  • Litium Commerce Cloud
  • Jeeves
  • Adyen
  • Zhipster
  • Yotpo
  • Mailchimp
  • Roomvo

Låt oss skapa något bra tillsammans. Hör av dig!

Motillo. Expanding your online business.

Kontakta oss