Litium - en plattform för smartare e-handel

Med ett fullt integrerat PIM, en kraftfull kampanjmotor och möjlighet att skapa upplevelser som triggar köplusten.

Uhip - en av våra kunder som använder LitiumUhip - en av våra kunder som använder Litium


E-handel med hög prestanda

Litiums integrerade plattform ger dig alla funktioner du behöver och snabb time-to-market. Litium 8 är deras senaste e-handelsplattform med en prestanda utöver det vanliga, smidig användarupplevelse och full flexibilitet som ger dig utrymme att vara kreativ.

Mycket kompetent e-handelsplattform för medelstora e-handlare

Litium är ett svenskt företag som erbjuder en mycket kompetent e-handelsplattform för medelstora e-handlare. Bland deras kunder finns Cyberphoto, Jollyroom, Teknikmagasinet, Wakakuu, Revolution Race och många fler.

Få ett försprång med Motillos Accelerator för Litium - MOX

Vi har lagt ner 1000 timmar på att skapa det bästa möjliga utgångsläget för er nya Litium-sajt. Resultatet är bland annat ett förenklat flöde i kassan, tydligare produktsida, bättre stöd för analys och mätbarhet och ökad prestanda.

Alla dessa förbättringar har vi nu paketerat smart och enkelt, så att alla våra projekt drar nytta av det, redan från första stund. Vi kallar det för MOX och vi vågar lova att det är den bästa start som er Litium-sajt kan få.

Inbyggt PIM-system optimerat för e-handel

Till skillnad mot många andra e-handelsplattformar så inkluderar Litium ett komplett PIM-system (Product Information Management). Det innebär att ni enkelt och effektivt kan hantera stora mängder produktdata, som sedan kan spridas till olika kanaler, t ex produktkatalogen, e-handeln eller externa marknadsplatser. Med arbetsflöden kan ni fånga upp de produkter som behöver hanteras, och vem som ansvarar för att göra det.

Exempel: Förbered sortimentet för lansering i Norge
  • Visa alla produkter som saknar beskrivning på norska
    • Uppgift: Lägg in beskrivning
  • Visa alla produkter som saknas bild
    • Uppgift: Ladda upp bild, eller använd samma som i Sverige
  • Välj ut de produkter som ska säljas i Norge
    • Uppgift: Skapa enkelt upp en ny marknad för Norge, och markera de produkter som ska ingå
  • Visa alla produkter som inte har ett pris i NOK, men bara de som ska säljas i Norge
    • Uppgift: Säkerställ att det finns en prislista i NOK för samtliga relevanta produkter

Med ett PIM-system är detta uppgifter som kan hanteras tidseffektivt och med hög kvalitet.

Cloud-drift för att säkerställa en långsiktig tillväxt

Litium Commerce Cloud är en lösning som tar er från miljoner till miljarder i omsättning, utan att ni behöver tänka på att bygga ut eller investera i egen hårdvara. Litium tar hand om driften och säkerställer att det finns resurser för att stötta en långsiktig tillväxtresa. Litiums största kunder omsätter drygt en miljard, så lösningen är beprövad även vid stora volymer.

 

Inbyggda stödfunktioner för att höja ordervärde och konverteringsgrad

En kund är kräsen idag, oavsett om den handlar som konsument eller som företag. Det finns en förväntan att få högst relevanta träffar vid en fritextsökning, att få förslag på produkter som bör passa, och att köpflödet är logiskt och användarvänligt. Med Litium finns ett väl utbyggt stöd för detta:

Brett utbud av kampanjtyper

Att driva försäljning med hjälp av kampanjer har länge varit etablerad inom B2C, men detta sprider sig nu även till B2B. Genom att trycka på tidsbegränsade erbjudanden kan företag bli av med överlager eller utgående sortiment. Detta kräver dock att plattformen har ett bra stöd för detta. Inbyggd i Litium finns följande varianter (och fler kan läggas till):
Kampanjtyp
Köp X varor, få Y på köpet
Villkor för fri frakt
Rabatt vid köp över viss beloppsgräns
Gåva på köpet vid valfria villkor. T.ex. vid köp från viss kategori eller varumärke
Köp X varor, få rabatt på Y
Orderrabatt i belopp
Orderrabatt i procent
Produktrabatt i belopp
Produktrabatt i procent
Stöd för att bygga egna kampanjtyper
Inbyggt

Personalisering

Genom att bemöta varje besökare som en unik individ, och presentera anpassat innehåll, kan vi öka chanserna till att kunden faktiskt genomför ett köp. Exempel på detta är att anpassa olika innehållskomponenter på sajten beroende på kundens beteende. Exempel:
Kundattribut
Antal besök på webbplatsen
Antal tidigare order
Besökte specifik kategori
Besökte specifik produkt
Besökte specifik innehållssida
Besökte specifik kampanjsida
Har produkt från kategori i varukorgen
Har specifik produkt i varukorgen
Ordertotal är över viss nivå
Sökte efter specifikt sökord
Tog bort produkt från varukorgen
Inbyggt

Personalisering

  • Startsidans bildspel
    Istället för att visa samma 5 roterande bilder för alla: vid andra besöket på sajten ger det bra effekt att byta ut dem mot produkter som kunden faktiskt har tittat på.
  • Marknadsför artiklar beroende på varukorgsinnehåll
    Om en kund har en viss artikel i varukorgen, men ännu inte avslutat köp - varför inte visa upp en artikel om just denna produkt genom att visa upp en unik banner? Det gör att den specifika produkten blir uppmärksammad, men bara för de som är nära ett köp.
  • Berätta mer om er
    En kund som aldrig har besökt er sida tidigare behöver veta mer om er innan denne är redo för ett köp. Detta är utmärkt information att ge antingen på startsidan, eller på en produktsida. Genom att segmentera på antal tidigare besök (eller tidigare köp) så kan ni nå just denna målgrupp.

Integration med affärssystem (ERP) som Microsoft Dynamics NAV, Pyramid, Fortnox och Visma

Litium kan integreras med alla affärssystem som har externa API:er eller möjlighet till filintegration. Vi har integrerat Litium till Microsoft Dynamics NAV och har även erfarenhet av Pyramid, Visma, Fortnox, Specter med flera. Kontakta oss gärna kring möjligheterna att integrera med just ert affärssystem.

En vanlig integration bygger på följande antaganden:

  • Kunddata hämtas från ERP och synkas till Litium
  • Artikelinformation (SKU, namn, produktdata) hämtas från ERP
  • Produktbilder, beskrivningar och kategorier hanteras i Litium
  • Lagersaldo hämtas från ERP
  • Priser hämtas från ERP (även kundunika)
  • Kampanjpriser hanteras i Litium
  • Order skickas från Litium till ERP
  • Orderhistorik (från tidigare order och/eller andra källor än e-handel) hämtas från ERP
  • Leveransstatus hämtas från ERP

Oftast görs vissa anpassningar för att passa den specifika verksamheten.

Är Litium e-handel rätt för er?

För att avgöra om Litium är rätt val för er så gör vi gärna en workshop där vi går igenom en mängd frågor inom flera områden: Produkter, Order, Kunddata, Försäljning och Logistik. Övningen tar cirka tre timmar och därefter kan vi ge en pricksäker kostnadsuppskattning.

Välj inte bara plattform - välj även en Premium Solution Partner

Minst lika viktigt som att välja plattform är det att välja rätt partner. Om ni väljer oss får ni en partner som lägger all sin tid på e-handel, med konsulter som brinner för att skapa riktigt bra lösningar. Eftersom vi enbart jobbar med e-handelsuppdrag så har vi anpassat hela vår verksamhet efter detta. Vi är ett kreativt team som bubblar av idéer, men vi tycker att det är minst lika viktigt att vi har struktur och ordning och reda. Motillo är Premium Solution Partner med Litium, vilket är ett kvitto på att vi har djup kunskap och expertis kring deras lösningar. Förra året utsågs vi dessutom till Litium Partner of the Year.

Läs gärna mer om våra tankar kring detta: Därför ska ni välja Motillo.

Får vi berätta mer?

Hör gärna av dig för ett första möte. Hos oss, hos er eller online!

Kontakta oss