Analys & optimering

Alla e-handlare är annorlunda med olika behov, målsättningar och strategier. Det som anses vara ett litet projekt för ”E-handlare A” kan vara ett stort projekt för ”E-handlare B”. Helt naturligt tycker vi.

Jakten på den gömda potentialen

En av våra viktigaste uppgifter som e-handelspartner är att anpassa våra råd utifrån kundens förutsättningar och målsättningar. Det gör vi genom att först sätta oss in i deras verksamhet för att sedan använda en metod som identifierar "Impact" och "Effect" för att säkerställa att vi gör rätt saker i rätt ordning. 

Vi ser till helheten

Många e-handlare har samarbeten med flera olika byråer som får ansvara för olika kanaler. En byrå är till exempel ansvarig för annonsering på Google, en annan är ansvarig för Facebook och en tredje är ansvarig för SEO. I vissa fall är detta ett bra upplägg, men det kan också innebära att byråerna inte ser helheten utan istället optimerar utifrån sin egen affär, istället för att optimera utifrån de kanaler som presterar bäst för kunden.

Genom att låta oss ta ett helhetsansvar kan vi säkerställa att ni satsar på rätt marknadsföringskanaler på rätt tidpunkt – alltså där ni får bäst avkastning för marknadsföringsbudgeten.

Ab test icon

A/B-test

I A/B-testning hänvisar A till "kontroll" eller den ursprungliga testvariabeln. Medan B hänvisar till "variation" eller en ny version av den ursprungliga testvariabeln. Den version som flyttar dina affärsmått i den positiva riktningen kallas "vinnaren".

Heatmap icon

Heatmaps

Ett heatmap är en grafisk representation av data som använder ett färgkodningssystem för att representera olika värden. Heatmaps används i olika former av analyser men används oftast för att visa användarbeteende på webbsidor.

Session recording icon

Sessionsinspelningar

Sessionsinspelningar är renderingar av verkliga handlingar som besökarna gör när de surfar på en webbplats. Inspelningar fångar musrörelser, klick, tryck och rullning över flera sidor på stationära och mobila enheter.

Poll icon

Kundundersökningar

Kundnöjdhetsundersökningar gör att ni kan se ofiltrerade kundupplevelser, vare sig de är positiva eller negativa. Kundundersökningar ger värdefull insikt för din E-handel att förbli relevant och förstå dina kunders behov och önskemål.

Web analyze icon

Webbanalys

Vi säkerställa att ni har rätt goals och events i Google Analytics. Goals är knutna till handlingar som påverkar konverteringen, medan events spårar beteende på hemsidan.

Core web vitals icon

Core Web Vitals

Googles Core Web Vitals är mätbara prestandamått som indikerar hur användare upplever hemsidan. De ger specifika och mätbara datapunkter som kan hjälpa att förbättra den övergripande användarupplevelsen på hemsidan.

Konverteringsoptimering i 4 steg

  1. Analys – Första steget för oss är att analysera Eran E-handel och förstå nuläget. Vi säkerställer även att det finns rätt events och målsättningar i Google Analytics således att vi har mätbara data i form av E-handels KPI:er.
  2. Hypotes – Utifrån analysen uppsätter vi hypoteser för att öka bestämda KPI:er.
  3. Prio – När vi har skapad ett batteri med hypoteser sätter vi en prioritering utifrån Impact vs Effort.
  4. Test – Vi implementerar hypotesen och säkerställer att det går att mäta utfallet. Det gör vi bl.a. genom att följa KPI:er eller analysera A/B-test och heatmaps.

Efter 30 minuter vet vi om vi är rätt för er

Hej! Jag heter Troels och är ansvarig för Motillo Growth Team. Om du är nyfiken på hur vi kan hjälpa er att öka tillväxten så får du gärna boka in ett onlinemöte med mig. Det tar cirka 30 minuter och är kostnadsfritt. Lediga tider ser du i kalendern här intill och du bokar enkelt en tid som passar dig.

Under mötet så utforskar vi om vi är rätt partner för er tillväxtresa. Vi ses!

Image of person
Troels Poppe Head of Growth Team
Quote symbol