De senaste månaderna har vi utvecklat en spännande lösning som kompletterar det traditionella, manuella SEO-arbetet som fortfarande är viktigt för de flesta e-handlare. Genom att automatiskt skapa landningssidor för alla relevanta kombinationer av produkturval ökar synligheten på högkonverterande "longtail-sökningar" - som historiskt har varit väldigt tidsödande att optimera för.
Motillo Content Scaler är namnet på denna lösning och det inkluderar vi nu i alla våra Litium-projekt.
Den outnyttjade SEO-potentialen för många e-handlare idag
Fokus för många e-handlare idag är att optimera sina produktsidor (Product Detail Page - PDP) på bästa sätt, samt att även manuellt optimera vissa viktiga kategorisidor (Product Listing Page - PLP) genom att skriva anpassade texter och rubriker. Detta kan ge bra resultat, men det täcker inte hela spektrat av högkonverterande sökningar som görs idag.
Ett exempel: Barnvagnsköpare
Den som säljer barnvagnar kommer naturligtvis att vilja ranka högt på ordet "barnvagn" och bör göra vad den kan för att lyckas med det. Problemet är dels att det är ett ord med extremt hög konkurrens, och dels att det ordet inte täcker in den stora volymen av mer specifika sökningar.
Jämför någon som googlar efter "barnvagn" med någon som googlar efter "blå barnvagn från Emmaljunga". Vem tror du är närmast ett köp? Sannolikt den senare. Perfekt, då skapar vi en landningssida som vi optimerar för "blå barnvagn från Emmaljunga", med egen rubrik, titel, url och ingress och ser till att alla våra produkter som matchar detta syns där. Lägg sedan till alla varianter av den sökningen - i tio olika färger och med tio olika varumärken? Redan nu är vi uppe i 100 kombinationer och lika många landningssidor som manuellt måste skapas upp. Lek med tanken att ni har ytterligare 500 produkttyper förutom barnvagnar och det är lätt att förstå hur tidsödande det skulle vara att manuellt skapa landningssidor för alla dessa.
Så här löser vi det med Motillo Content Scaler
Grunden i att lösa detta på ett effektivt sätt är att jobba med den produktdata som redan finns i systemet. Med hjälp av PIM-systemet i Litium har vi kunnat lösa detta genom att se över produktstrukturen och säkerställa att all information som ska göras sökbar finns tillgänglig i den strukturen.
En produkt som en barnvagn innehåller flera fält: namn, artikelnummer, beskrivning, färg, vikt, pris och så vidare. Det finns säkert också information om funktionalitet och kanske vilken ålder på barn som den passar till. En så kallad fältmall skulle då kunna innehålla följande fält:
- Namn (text)
- Artikelnummer (text)
- Varumärke (text)
- Beskrivning (text)
- Färg (text)
- Vikt (tal)
- Pris (tal)
- Ålder - från (tal)
- Ålder - till (tal)
- Funktioner (taggar)
Genom att se till att produktkatalogen är i bra skick och att alla produkter har så mycket information som möjligt så har vi allt som behövs för att börja automatisera resten av arbetet. Kom ihåg att produktinformation säljer, så detta första steg varken ska eller bör man slarva med.
På de flesta e-handelssajter erbjuds möjligheten att filtrera sitt sökresultat på en Product Listing Page, t ex genom att välja en viss färg. Problemet är dock att dessa filtreringar inte får genomslag i det som Google sedan indexerar: Titel, Rubrik, Ingress och URL, vilket gör att det förblir osynligt. Det är här Motillo Content Scaler kommer in. Systemet kommer automatiskt se till att relevanta fält och kombinationer blir indexerade som riktiga sidor, UTAN manuell handpåläggning.
Ingår nu i alla våra Litium-projekt
Vi vill vara säkra på att våra kunder får ut maximal nytta av sin Litium-lösning och vi inkluderar därför Motillo Content Scaler utan extra kostnad i alla våra projekt.
Vilket värde ligger och väntar på er?
Är du nyfiken på att veta mer om er dolda potential? Kontakta oss idag, så gör vi en snabbanalys och återkommer inom kort!