Google och Yahoo ställer krav på DMARC för massutskick av e-post

Google och Yahoo ställer snart strängare krav för massutskick av e-post. Den 1 februari 2024 träder de nya riktlinjerna i kraft.

Med dessa nya krav förväntar sig Google och Yahoo att hålla fler spam-meddelande borta från sina användares inkorgar. Detta är en positiv förändring i kampen mot spam och phishing men ställer större krav på dig som e-handlare. Vi har sammanställt vad du behöver göra för att nyhetsbrev och orderinformation ska nå fram till kunderna även i fortsättningen.

Men först, vad är DMARC?

DMARC står för Domain-based, Message, Authentication, Reporting and Conformance och är ett e-postautentiserings- och valideringsprotokoll. Det hjälper till att förhindra e-postspoofing och phishing genom att låta domänägare specificera vilka e-postservrar som är auktoriserade att skicka e-post med deras domän.

DMARC bygger på befintliga autentiseringsmekanismer som SPF (Sender Policy Framework) och DKIM (DomainKeys Identified Mail) och möjliggör att domänägare ställer in policys för hur e-postmottagare bör hantera meddelanden som påstår sig komma från deras domän. Detta hjälper till att minska e-postbedrägeri och förbättra den övergripande säkerheten för e-postkommunikation.

Vad behöver jag göra innan den 1 februari 2024?

  1. Skapa DMARC-txt-record. För att skapa en ett DMARC Record kan man använda sig av olika gratis online-verktyg. Ex https://mxtoolbox.com/DMARCRecordGenerator.aspx
  2. Publicera DMARC i DNS-posterna på domänen som ska skyddas.

Kontakta gärna din projektledare på Motilllo så hjälper vi till att kontrollera att allt är i sin ordning innan den 1 februari 2024.

Läs mer: https://support.google.com/a/answer/2466580?hl=sv

Fler intressanta artiklar

Ny rapport: B2B-företagen vädrar morgonluft när det kommer till e-handel
Litium
Ny rapport: B2B-företagen vädrar morgonluft när det kommer till e-handel
Litium har precis släppt sin årliga undersökning om e-handelns utveckling inom B2B-segmentet i Norden. Vi har djupdykt och hittat några intressanta saker.
Läs mer
Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Nyhet
Kundcase
Litium
Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Bufab är en global supply chain-partner som erbjuder ett omfattande sortiment av C-parts, från traditionella fästelement till komplexa, bearbetade och monterade komponenter i olika material.
Läs mer
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Nyhet
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Planen var att jobba som kommunikatör men hon hittade sitt kall inom projektledning. Nu har Elin börjat på Motillo och här kan du lära känna henne bättre.
Läs mer