Kransens Gummi väljer Motillo som ny e-handelspartner

Däck- och fälggrossisten Kransens Gummi har länge försett däckverkstäder i Mälardalsregionen med det mesta de behöver - ofta med leverans samma dag. Nu väljer de att investera i en ny e-handelslösning baserad på Litium, med Motillo som partner för design, implementation och rådgivning.

Kransens Gummi
Kransens Gummi

Allt fler företag inom B2B inser värdet av att erbjuda sina kunder moderna försäljningsplattformar som är enkla att använda och är anpassade efter den egna verksamheten. Kransens Gummi distribuerar produkter som utifrån sett kan verka enkla, men som är relativt komplexa när det kommer till B2B-försäljning. Förutom att säkerställa att kunden väljer rätt hjul till sin bil så behöver även kundunika priser hanteras, komplexa prisregler ska räkna ut konsumentens pris och integrationen till affärssystemet blir extra viktig. 

E-handel B2B med Litium Commerce Cloud integrerat med Navision

Vi på Motillo har jobbat med e-handel för B2B-företag och vet vad som är viktigt för att få slutkunderna att välja att göra sina inköp via e-handel istället för via andra, mer resurskrävande kanaler. Vi tror till exempel att det är viktigt att jämföra sig med B2C-ehandel istället för att titta på vad andra i samma bransch gör. Utöver det brukar det vara bra att involvera några av sina egna kunder i processen, för att tidigt säkerställa att det som utvecklas blir utformat på ett sätt som kunderna verkligen kommer att uppskatta.

Dessutom behöver naturligtvis rätt plattformas välja och kopplas ihop med varandra. Med Litium Commerce Cloud hanteras innehåll och utökad produktinformation i ett och samma system och tar oftast bort behovet av ett externa PIM-system. Det minskar komplexiteten i projektet och gör lösningen enklare att administrera i vardagen. 

Vi är Premium Solution Partner med Litium och utsågs även till Litium Partner of the Year 2020, och är väl insatta i hur våra kunder ska få ut största möjliga nytta av plattformen.

Kransens Gummi använder Navision som affärssystem och vi integrerar därför Litium med Navision för att säkerställa att kunduppgifter, ordrar, priser, produkter och lagersaldon synkas korrekt mellan båda systemen.

E-handel inom B2B viktigare än någonsin

Vi trivs väldigt bra när vi får jobba med våra B2B-kunder. De har hög kunskap om sina produkter och långa relationer med sina kunder. Tillsammans med vår kunskap om e-handel så kan vi skapa riktigt bra saker tillsammans. E-handel inom B2B är nu viktigare än någonsin, och det är jättekul att se att Kransens Gummi väljer att satsa inom det här området.

Image of person
Jakob Twedmark VD Motillo
Quote symbol

Fler intressanta artiklar

Ny rapport: B2B-företagen vädrar morgonluft när det kommer till e-handel
Litium
Ny rapport: B2B-företagen vädrar morgonluft när det kommer till e-handel
Litium har precis släppt sin årliga undersökning om e-handelns utveckling inom B2B-segmentet i Norden. Vi har djupdykt och hittat några intressanta saker.
Läs mer
Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Nyhet
Kundcase
Litium
Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Bufab är en global supply chain-partner som erbjuder ett omfattande sortiment av C-parts, från traditionella fästelement till komplexa, bearbetade och monterade komponenter i olika material.
Läs mer
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Nyhet
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Planen var att jobba som kommunikatör men hon hittade sitt kall inom projektledning. Nu har Elin börjat på Motillo och här kan du lära känna henne bättre.
Läs mer