Jakob Twedmark har snart 20 år i branschen och ser fram emot 20 år till - minst!

För många är han ansiktet utåt för Motillo, en roll som inte kändes helt självklar från början. Med ett livslångt intresse för entreprenörskap och teknik tycker han själv att han lever sin dröm. Här får du lära känna Motillos VD och medgrundare Jakob Twedmark lite bättre.


Jakob föddes 1981 och spenderade sina första år i Kortedala, Göteborg. Lagom till att han skulle börja skolan gick flytten till Värmland och den lilla orten Kil utanför Karlstad. Där såg Jakobs föräldrar framför sig en lugnare uppväxt för honom och hans två systrar.

– Kil är ju inte särskilt stort så det går ju att cykla vart man än ska, allt är lite närmare. Det var en stor skillnad mot livet i Göteborg. Jag trivdes från start och kom snabbt in i gemenskapen, säger Jakob.

På fritiden åkte Jakob gärna skateboard och hade en kortare sejour inom pingis innan den lokala klubben lades ner. Som för många andra i som jobbar i den här branschen fanns också ett tidigt intresse för datorer, men om man jämför dagens teknik och internethastighet med 90-talets så kan man lugnt säga att den sistnämnda var något begränsad.

– Jag satt ofta vid datorn och tankade hem spel och programmerade. Eftersom det här var på modemtiden så blockerades telefonlinjen när man var uppkopplad på internet, eller i värsta fall bröts internetuppkopplingen när någon ringde. Till slut fick mina föräldrar nog så de skaffade en egen telefonlina in till mitt rum som jag fick koppla upp mig på. Det var ganska coolt att ha ett eget nummer som bara gick till mitt rum, det var det inte många andra som hade, berättar Jakob.

    

 

Företagandet började med Nokia 5110

Den vana läsaren av våra artiklar har säkert märkt att en ganska stor andel av medarbetarna på Motillo är uppväxta i Kil. Jakob och Jonas Kihlström är lika gamla och hamnade i samma klass i högstadiet. De delade datorintresset men med en väsentlig skillnad: Jakob gillade Mac och Jonas PC, en skillnad som fortfarande är i allra högsta grad levande. De utbytte tips och hjälpte varandra men det fanns också en intern tävlan mellan de båda. Om den ena la till en ”cool” animering på sin egenprogrammerade sida så kunde inte den andra vara sämre utan försökte bräcka det.

När det blev dags att börja gymnasiet valde Jakob att läsa Naturvetenskapliga programmet med Datainriktning i Karlstad, drömmen om att bli skateboardproffs hade han lagt åt sidan. En första affärsidé hade istället tagit form. Detta var på tiden när Nokia 5110 blev populär med sina utbytbara skal, och med en airbrush i garaget tog Jakob beställningar från vänner och bekanta för att ge dem en unik design på mobilen.

Nyexad mitt i IT-kraschen

Direkt efter gymnasiet fortsatte Jakob vidare till Karlstads Universitet för att plugga Systemvetenskap vilket han tog en magisterexamen inom. Jobbmöjligheterna var inte lysande när IT-bubblan hade spruckit i mitten av 00-talet, särskilt inte i Karlstad. Jakob sökte därför jobb i Stockholm och fick anställning som e-handelskonsult på Panagora. Strax innan hade han träffat flickvännen Daniella och det föll sig så att hon samtidigt kom in på Uppsala universitet - flytten till huvudstaden var ett faktum för paret.

– Jag lärde mig massor om både e-handel och programmering på Panagora. Efter två år bytte jag jobb och började på Knowit där jag gick över till projektledning och stannade i tre år. Sen gick jag vidare till Centigo och rollen som management-konsult för att börja jobba lite mer strategiskt, berättar Jakob.

 
   

Låga ribbor sporrar inte

När Jakob hade jobbat på Centigo i 1,5 år väntade paret sitt första barn och de bestämde sig för att återvända till Karlstad. Flytten kändes bra för det kommande familjelivet men karriärmässigt var flytten inte lika lockande för Jakobs del, ingen av de arbetsgivare som fanns där lockade. Han bestämde sig för att kontakta sin gamla skolkompis Jonas för att pitcha en idé om att starta eget:

– Jag visste ju vad Jonas kunde och hur duktig han var så jag blev glad att han ville haka på. I efterhand har jag fått höra att han hade lite beslutsångest, men det som till slut fick honom att hoppa på var rädslan för att jag skulle lyckas bra och att han då skulle missa något, säger Jakob och skrattar.

Att starta företag är sällan enkelt och det blev en del "learning by doing" i början. Jakob skapade bland annat ett Excel-dokument med tillväxtmål för de första åren och han erkänner att kurvan nog var lite väl brant.

– Jag behöver lägga ribban högt för att bli riktigt sporrad, är målen för låga tappar jag lusten. Det är häftigt att tänka ”wow, skulle vi kunna klara det här?” och sen jobba mot det, säger Jakob. I början var vi väldigt novisa och ingen av oss hade minsta säljerfarenhet, men vi har med tiden hittat våra olika roller bra. Något jag dock lärt mig är att saker tar längre tid än man tror, och att man måste tillåta sig själv att göra misstag längs vägen, fortsätter han.

 

Ur arkivet: Bilden är tagen 2013, när Motillo precis hade startat.

Jag och Jonas är ganska olika så vi kompletterar varandra bra.

  

Image of person
Jakob Twedmark VD
Quote symbol

 

 

Går mot nytt rekordår

Förutom att vara VD på Motillo är Jakob också numera make till Daniella, pappa till Edvin och Harry, husse till Doris, inbiten crossfitare och fotbollstränare. Räcker dygnets 24 timmar verkligen till för allt det?

– Ja då, med lite planering så går det. Jag börjar helst dagen med ett tidigt crossfit-pass. Då sover oftast resten av familjen och jag är hemma igen lagom till frukosten. Fotbollslaget jag tränar är min yngsta sons lag och de har inte så många träningar i veckan som tur är. Jag är ganska dålig på fotboll själv men det har 8-åringarna inte märkt än. Jag märker dock att den tidpunkten närmar sig, så efter den här säsongen kommer jag att avsluta min tränarkarriär innan illusionen spricker. På sommaren åker vi gärna båt på Vänern och på vintern blir det en del skidåkning, så det brukar inte vara några problem att fylla upp dagarna.

Nu har det hunnit gå 11 år sedan Motillo startades. Företaget har gått från att bestå av två personer till att ha 23 medarbetare och ett 50-tal e-handelsprojekt i ryggen. Det finns inga planer på att plana ut några kurvor vad gäller tillväxt:

– I våra nya lokaler finns det plats för 50 medarbetare så målet är att vara så många inom några år. Det bygger på att vi ska hitta fler personer som vi vill jobba med och att vi alla hela tiden blir lite bättre på det vi gör. 2022 blev ett rekordår och som det ser ut nu så slår vi rekord i år också. Det är ett kvitto på att vi är på rätt väg framåt, avslutar Jakob.

Fler intressanta artiklar

Ny rapport: B2B-företagen vädrar morgonluft när det kommer till e-handel
Litium
Ny rapport: B2B-företagen vädrar morgonluft när det kommer till e-handel
Litium har precis släppt sin årliga undersökning om e-handelns utveckling inom B2B-segmentet i Norden. Vi har djupdykt och hittat några intressanta saker.
Läs mer
Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Nyhet
Kundcase
Litium
Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Bufab är en global supply chain-partner som erbjuder ett omfattande sortiment av C-parts, från traditionella fästelement till komplexa, bearbetade och monterade komponenter i olika material.
Läs mer
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Nyhet
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Planen var att jobba som kommunikatör men hon hittade sitt kall inom projektledning. Nu har Elin börjat på Motillo och här kan du lära känna henne bättre.
Läs mer