Motillo utses till Gasellföretag av Dagens Industri

Mindre än 1 procent av Sveriges aktiebolag uppfyller kraven för att få kallas Gasellföretag. Det är därför med stor stolthet vi tar emot utmärkelsen och ser det som ett kvitto på det jobb som görs av alla medarbetare varje dag. 

10 nya kollegor under förra året

Begreppet "Gasell" myntades av den amerikanske forskaren David Birch och det utmärkande för ett Gasellföretag är att det är ett kompakt, snabbväxande företag. Redan på 1980-talet visade Birch att det är just dessa företag som till stor del skapar de flesta nya jobben, vilket står i kontrast till många storföretag. Stora företag strävar ofta efter effektivisering, vilket kan leda till minskad sysselsättning. För Motillos del har kurvan hela tiden gått upp sett till antal anställda - utan att stagnera. Inte minst förra året, när vi anställde 10 nya kollegor och hade en omsättningstillväxt på över 50 %. 

Superroligt att få denna utmärkelse

Att bli utsedd till Gasellföretag känns verkligen superroligt. Tillväxt kan se linjärt ut när man zoomar ut, men jag tror att de flesta vet att det i verkligheten är allt annat en en rak linje. Jag är väldigt glad att vi har lyckats ta oss över alla möjliga hinder tillsammans.

Image of person
Jakob Twedmark VD och medgrundare, Motillo
Quote symbol


Kriterier för att bli utnämnd till Gasellföretag:

1. En nettoomsättning som överstiger 10 miljoner kronor, enligt den senaste årsredovisningen.

2. Minst tio anställda, enligt den senaste årsredovisningen.

3. Minst fördubblat sin omsättning, om man jämför det första och det senaste räkenskapsåret i den fyraåriga undersökningsperioden.

4. Ökat sin omsättning varje år de senaste tre åren.

5. Ett positivt samlat rörelseresultat för de fyra senaste räkenskapsåren.

6. I allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner.

7. Sunda finanser.

Källa: DI Gasell

Fler intressanta artiklar

Ny rapport: B2B-företagen vädrar morgonluft när det kommer till e-handel
Litium
Ny rapport: B2B-företagen vädrar morgonluft när det kommer till e-handel
Litium har precis släppt sin årliga undersökning om e-handelns utveckling inom B2B-segmentet i Norden. Vi har djupdykt och hittat några intressanta saker.
Läs mer
Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Nyhet
Kundcase
Litium
Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Bufab är en global supply chain-partner som erbjuder ett omfattande sortiment av C-parts, från traditionella fästelement till komplexa, bearbetade och monterade komponenter i olika material.
Läs mer
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Nyhet
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Planen var att jobba som kommunikatör men hon hittade sitt kall inom projektledning. Nu har Elin börjat på Motillo och här kan du lära känna henne bättre.
Läs mer