Därför är SEO viktigt vid migrering till ny plattform

Vi blev tidigare i höst kontaktade av en e-handlare som hade lanserat en ny sajt några månader tidigare. De hade efter lanseringen tappat både ranking och organisk trafik och behövde hjälp. I den här artikeln jämför vi det caset med ett av våra egna projekt, där SEO har varit med i arbetet från projektets start.

Organisk trafik utan SEO-arbete

Vi kan kalla dem E-handlare A, de som hörde av sig till oss. Vi började undersöka vad som hade hänt och noterade att deras tidigare utvecklingspartner hade missat att genomföra det viktiga förberedande SEO-arbetet under framtagningen av den nya lösningen. Genom att de heller inte hade följt standardiserade SEO-rekommendationer, så resulterade lanseringen tyvärr i att deras organiska ranking på Google snabbt började sjunka. Webbplatsen lanserades i början av maj och redan en vecka senare kan vi se att den organiska trafiken till webbplatsen dyker med nästan 30 %.

 

Vilken visar organisk trafik via sökmotorer och minskningen är tydlig i början av maj.
Vilken visar organisk trafik via sökmotorer och minskningen är tydlig i början av maj.

 

Webbplatsens organiska ranking

När vi kikar på deras organiska ranking (med verktyget Semrush) så ser vi liknande mönster där. Rankingen dyker i maj, återhämtar sig lite, men dyker sedan igen och stabiliserar sig på den lägre nivån.

 

Organisk ranking pekar nedåt efter lansering.
Organisk ranking pekar nedåt efter lansering.

 

Den största orsaken till att deras organiska ranking dök var att de ändrade sidstruktur och URL-struktur, utan att förbereda 301-ompekningar som förklarar för sökmotorer att en tidigare URL har ändrats till något annat. Efter lanseringen var det därför många URL:er som istället genererade 404-statuskoder (Sidan kunde inte hittas). Det ger en dålig upplevelse för besökare och framför allt är det förödande för rankingen i sökmotorer.

Google brukar antyda att det finns ett fönster på upp till sex månader där det är möjligt att korrigera detta i efterhand, så det behöver inte vara "för sent" även om det såklart alltid är bättre att göra detta arbete i förväg.

Vårt Growth Team har nu utfört en så kallad Growth Audit för denna kund vilket har resulterat i en plan för vidare arbete med stort fokus på både SEO och UX. 

 

Vad händer när man fokuserar på SEO från början?

Vi kallar nästa kund för E-handlare B, och där vi har varit helhetspartner för design, teknik och SEO sedan projektets början. Här kan vi se vad resultatet blir när SEO får vara en inkluderad del i hela projektet. Några punkter som var extra viktiga för oss var följande:

  • Göra en sökordsanalys för att hitta potential och konkurrensfördelar
  • Skapa en sidstruktur som påverkar både organisk synlighet och navigering i meny (UX)
  • Optimera produktsidors meta-data redan vid produktimport
  • Säkerställa att alla gamla URL:er omdirigeras med 301-ompekningar till nya URL:er
  • Noggrann testning före och efter lansering
  • Noggrann uppföljning och identifiering av sidor som genererar 404-meddelanden

Organisk trafik till webbplatsen efter lansering

Vi lanserade sajten i början av november, vilket kunden passade på att marknadsföra i olika kanaler. Det skapar en nyfikenhet som även syns i den organiska trafiken - vilket syns i den första peak vi ser där. Därefter följer Black Week som skapar den andra peak vi ser i grafen. Trafiken som följer efter detta är den nya normala trafiken till webbplatsen som resultat av en ökning i organisk ranking. När vi jämför med kunds föregående år ser vi en tydlig ökning i organisk trafik med nästan 70 % efter lansering.

 

Organisk trafik före och efter lanseringen.
Organisk trafik före och efter lanseringen.

 

Organisk ranking efter lansering

Här ser vi samma sajt och hur deras organiska ranking på Google påverkades efter lansering (siffrorna hämtas från Semrush). Vi ser en tydlig höjning i november som fortsätter att växa även under december.

 

Den organiska rankingen pekar uppåt.
Den organiska rankingen pekar uppåt.

 

Slutsatser och rekommendationer

I takt med att betald annonsering kostar mer och mer så blir även värdet av den organiska trafiken allt högre. Organisk trafik kostar också att få, men med skillnaden att den kostar i tid och inte per klick. Det innebär också att den är permanent på ett helt annat sätt än den betalda annonseringen. 

Vi rekommenderar alla våra kunder att ha en SEO-strategi som drar nytta av den tekniska plattformen som används, oavsett om det är vi eller en extern partner som ansvarar för SEO-arbetet.

Ett plattformsbyte är en riskaktivitet ur SEO-perspektiv och behöver därför tas på allvar. Det betyder att någon behöver vara SEO-ansvarig för bytet och säkerställa att resultatet blir som för E-handlare B och inte E-handlare A i våra exempel.

Om du vill prata med oss om detta så är du varmt välkommen att ta kontakt!

Employee image
Funderar du på att migrera till ny plattform? Kontakta oss gärna!

Fler intressanta artiklar

Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Nyhet
Kundcase
Litium
Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Bufab är en global supply chain-partner som erbjuder ett omfattande sortiment av C-parts, från traditionella fästelement till komplexa, bearbetade och monterade komponenter i olika material.
Läs mer
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Nyhet
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Planen var att jobba som kommunikatör men hon hittade sitt kall inom projektledning. Nu har Elin börjat på Motillo och här kan du lära känna henne bättre.
Läs mer
Strukturerad data för e-handel
Growth Team
SEO
Utveckling
Strukturerad data för e-handel
Strukturerad data var tidigare en nice-to-have-grej, men har nu blivit mycket viktigare. Om du driver en e-handel är detta ett sätt för dig att få sökrobotar och även AI-algoritmer att förstå dina produkter bättre.
Läs mer