I november lanserade vi vår kostnadsfria tjänst inom konverteringsoptimering - Snabbanalysen - och intresset har varit enormt. Nu har vi analyserat över 100 e-handelssajter och passar därför på att berätta om resultatet av vårt arbete.
Om e-handelssajterna som vi har analyserat
E-handelssajterna är fördelade på flera olika branscher, både B2C och B2B: skönhet, mode, fordon, sport & fritid och hemelektronik. Vissa företag är små (under 10 MSEK i omsättning), många är medelstora (10-200 MSEK) och några har en omsättning över en miljard.
Nedan följer de områden vi har undersökt och ett urval av de mest förekommande problemen. Vi har fokuserat på problem som riskerar att minska besökarens benägenhet att slutföra ett köp.
Övergripande intryck
Först har vi tittat på vilket intryck sajten ger en ny besökare. Känns den trovärdig? Stämmer informationen som presenteras? Är butiken bra på att sälja in och förklara för mig varför jag ska handla här?
Beskrivning | Andel |
USP:ar och säljargument saknas helt | 29% |
Tekniska problem stör flödet för besökaren | 24% |
För mycket text i svårläst typsnitt eller färg | 22% |
Rörigt och ostrukturerat intryck | 18% |
Otydliga symboler, knappar och länkar | 17% |
Flera klick krävs för att se produkterna | 15% |
Olika språk blandas på sajten | 12% |
Otydlig avsändare och kontakt | 12% |
Sidor och bilder tar för lång tid att ladda | 8% |
Externa länkar skickar besökare bort från sajten | 8% |
Popups/banners med gamla budskap t.ex. en avslutad kampanj eller tävling | 8% |
Interna länkar går till sidor som inte fungerar | 6% |
Sök & navigering
Att hitta rätt produkt är A och O i en e-handel och ju fler produkter som erbjuds desto bättre måste sökfunktioner och navigering därför vara. Vi undersöker kategoristruktur, hur väl sökfunktionen ger bra resultat och om det är lätt att hitta rätt produkter.
Beskrivning | Andel |
Huvudmenyn är svårnavigerad (för många val eller rörig) | 42% |
Fritextsökning klarar inte felstavningar | 34% |
Filtrering och sorteringsverktyg saknas helt eller fungerar dåligt | 22% |
Fritextsökning visar irrelevanta träffresultat (låg kvalitet) | 19% |
Produktpresentation
Väl inne på en produktsida behöver det idag finnas bra bilder, utförlig och korrekt information om produkten. Men om en kund ska vilja handla är det också viktigt att redan här informera om leveranssätt och leveranstid, fraktkostnader och returrätt.
Beskrivning | Andel |
Leveransinformation om produkten saknas | 47% |
Merförsäljning saknas helt eller visar irrelevanta förslag | 21% |
Slutsålda produkter visas på startsidan | 15% |
Otydlig eller bristfällig produktinformation | 15% |
Otydliga eller missvisande produktbilder | 11% |
Information om slut i lager visas först i kassan | 5% |
Köpvillkor saknas eller är svåra att hitta | 5% |
Bekräftelse på att varan lagts i varukorgen saknas | 5% |
Kassa/checkout
När vi har kommit till kassan har vi sannolikt för avsikt att slutföra ett köp. Det finns sällan en hundraprocentig avslutsfrekvens i kassan, men det finns definitivt en korrelation mellan mängden avslutade köp och hur väl genomtänkt just kassan är.
Vi har även tagit med fraktkostnad i denna lista. Inte för att det behöver vara ett probelm i sig, men det sänker konverteringsgraden och detta bör man som e-handlarna göra en noggrann kalkyl kring.
Beskrivning | Andel |
Information om leveranstid saknas | 28% |
Kunden måste fylla i sin leveransinformation manuellt (Checkout-lösning saknas) | 16% |
Varukorg och kassa motsvarar inte övriga sajten i layout och manér | 12% |
Ej gratis frakt/hög fraktkostnad | 11% |
Det går ej ändra antal varor i kassan | 8% |
Osäkra eller få betalningsalternativ | 8% |
Kassan laddar långsamt eller hänger sig | 5% |
Registrering ett krav för att handla, gästkonto ej tillgängligt | 4% |
Anpassning till olika enheter
Slutligen har vi tittat på något som är en hygienfaktor idag: att e-handeln fungerar lika bra i mobil och surfplatta som den gör via en dator.
Beskrivning | Andel |
Layoutproblem i mobilversionen (bilder kapas och information faller bort) | 37% |
Viktig information visas ej i mobilversion (säljargument, leveranstider m.m.) | 21% |
Sidan är inte responsiv, mobilversion saknas | 12% |
Insikter
När man analyserat alla dessa sajter förstår man hur vanligt förekommande dessa konverteringshinder är, och hur lätt det är att öka försäljningen genom att åtgärda dessa problem. Alla har vi nån gång besökt en sajt och valt att lämna den på grund av missnöje. Det är precis som i vilken fysisk butik som helst, hittar vi inte produkten vi söker eller tar kassan för lång tid kan det hända att vi lämnar butiken. Kanske går vi till en konkurrent istället. Att vinna tillbaka förtroendet hos en besviken kund kan vara svårt och kräver onödigt mycket.
Men det går att förhindra. Besökaren ska känna sig trygg på sajten och upplevelsen får gärna vara underhållande. Men undvik att krångla till det för mycket. En bra struktur är nödvändigt för att besökare snabbt ska få en överblick över vad som erbjuds och för att dom ska hitta det dom söker. Ha tydliga kontaktuppgifter och en hjälpsam kundservice. Använd välkända betalsätt och minimera antalet klick och obligatoriska fält. Välj dina USPar genom att först analysera din bransch noga och fundera sen över vad som saknas. När du hittat det har du ett rejält försprång på marknaden gentemot dina konkurrenter.
Se över allt som hindrar besökare från att genomföra ett köp så minskar vi antalet besvikna besökare och övergivna varukorgar där ute. Låt besökare hitta den information dom söker och gör dem nöjda så kommer det med största sannolikhet bidra till att öka din försäljning. Och glöm för all del inte att se över mobilversionen.
Intresserad av Snabbanalysen?
Vi spenderar 5 minuter på sajten vilket är längre tid än er genomsnittliga besökare. Detta gör att vi som experter hinner analysera och hitta problem som gör att besökare hoppar av utan att genomföra ett köp. I Snabbanalysen ser vi även över förbättringar och tipsar om vad man kan göra för att öka sin försäljning.
Krav för att få en kostnadsfri Snabbanalys:
- En onlineomsättning över 10 MSEK/år
- Höga ambitioner för tillväxt
- Att ni avsätter 30 minuter för genomgång av resultatet