9 SEO-tips för din e-handel - Motillo SEO-fredag!

Att försöka synas på rätt sökord i olika sökmotorer kan vara ganska utmanande, men vi vill här lyfta några enkla punkter som kanske kan hjälpa dig i ditt jobb med att synas på Google.

När man skapar en webbplats eller försöker lägga SEO-strategier för framtiden är det ofta lätt att glömma det mest grundläggande inom SEO. Det är mycket fokus på laddningstider, core web vitals och mera. Jag vill för all del inte förminska detta, men vill samtidigt påminna dig om att alltid ha en solid grund att bygga vidare på.

Håll det enkelt

Matt Cutts är en ledande figur inom Google-koncernen och han syns ofta i media där han förklarar för oss dödliga hur vi ska jobba med våra webbplatser för att synas på relevanta sökningar. 2011 sa han följande

Don't chase the algorithm

Don’t chase after Google’s algorithm, chase after your best interpretation of what users want because that is what Google’s chasing after

Image of person
Matt Cutts
Quote symbol

Citatet är 10 år gammalt, men det är fortfarande lika aktuellt i dag. Enkelt översatt – försök inte lista ut alla Googles algoritmer, men fokusera i första hand på att skapa en webbplats för dina besökare. Skriv innehåll för dina besökare och inte Googles sökrobotar.

9 enkla SEO-tips från oss till dig

  1. Skapa sidor med besökaren som huvudmål, inte sökrobotar
  2. Ge dina besökare det textinnehåll de söker
  3. Säkerställ att sidors titel och meta-beskrivning är beskrivande för innehållet på sidan
  4. Använd gärna sökord för att skapa en läsbar, enkel och beskrivande URL
  5. Säkerställ att webbplatsens navigering är naturlig och lätt att förstå
  6. Se till att alla sidor laddar fort
  7. Gör köpprocessen enkel
  8. Lyft fördelarna med produkterna du säljer
  9. Sträva efter att erbjuda den bästa kundservicen

Har ni dessa punkter på plats ligger förutsättningarna till rätta för att kunna lyckas med att synas på sökbegrepp som är relevanta för din verksamhet.

Lycka till med din e-handel och framgångarna på Google!

#motilloseofredag #motilloknowledge

Employee image
Är du nyfiken på hur vi kan hjälpa dig? Tveka inte att höra av dig!

Fler intressanta artiklar

Attributionsmodeller över olika plattformar gör analysarbetet komplextMotillo Knowledge
Attributionsmodeller över olika plattformar gör analysarbetet komplext
I dagens marknadsföringslandskap är det viktigt att kunna mäta och förstå effektiviteten av annonsering. När det gäller annonsering på sociala medier och SEM finns det olika attributionsmodeller som används.
Läs mer
En månad kvar med Universal Analytics - 1 av 10 e-handlare har fortfarande inte GA4Nyhet
En månad kvar med Universal Analytics - 1 av 10 e-handlare har fortfarande inte GA4
Vi har tagit tempen på drygt 100 av Sveriges största e-handlare för att se hur många som är redo när Universal Analytics släcks ner.
Läs mer
Cristoffer Gustafsson går från exjobb till anställningNyhet
Cristoffer Gustafsson går från exjobb till anställning
Under våren har Cristoffer gjort sitt exjobb på Motillo, ett exjobb som visade sig bära frukt.
Läs mer