Är ni redo för Google Consent Mode v2?

Under våren 2024 lanseras Google Consent Mode v2 som bland annat är ett svar på Digital Markets Act som klubbades igenom i EU våren 2023. För att fortsatt kunna ha en effektiv mätning av besökare i GA4 och använda Google Ads är det viktigt att redan nu säkerställa att användardata insamlas på korrekt sätt. Vi sammanfattar det viktigaste.

Vad är Google Consent Mode?

Google Consent Mode är en funktion som låter dig anpassa hur cookies beter sig baserat på användarnas samtyckesval. Detta gör att användarna kan kontrollera hur deras data används för reklam och analys. Consent Mode fungerar genom att ta emot användarnas samtyckesval från en cookiebanner eller widget. Dessa val skickas sedan till Google, som anpassar beteendet för ex Google Ads, Google Analytics och andra tredjepartstaggar som skapar eller läser cookies.

Vad är nytt i Google Consent Mode v2?

Den nya versionen introducerar flera nya funktioner som syftar till att förbättra användarnas integritet och kontroll över sina data, samtidigt som den säkerställer att webbplatsen kan fortsätta att använda cookies för reklam och analys.

Consent Mode v2 introducerar tre nya samtyckestillstånd för annonsering:

  1. Fullständigt samtycke: Användaren godkänner att deras data används för alla annonseringsändamål, inklusive retargeting och personalisering.
  2. Begränsat samtycke: Användaren godkänner att deras data används för vissa annonseringsändamål, till exempel retargeting men inte personalisering.
  3. Inget samtycke: Användaren godkänner inte att deras data används för annonseringsändamål.

Dessa nya samtyckestillstånd ger användarna mer kontroll över hur deras data används för reklam.

Vad gör Google Consent Mode v2 unikt?

Den största skillnaden från den föregående versionen är introduktionen av två nya samtyckestillstånd: ad_user_data och ad_personalization. Dessa tillstånd kräver användarsamtycke och styr delningen av data med Google för annonsering och personalisering av annonser.

Den nuvarande parametertaggningen, analytics_storage och ad_storage, är relaterad till datainsamling, medan de nya Consent Mode v2-taggarna fokuserar på hur data används och delas.

Två typer av implementering: Basic och Advanced

Google erbjuder två typer av implementering av samtyckesläget - "bacic" och "advanced". Vilken du bör välja beror på juridiska krav och önskade resultat. Båda varianterna inkluderar modellering av Google Ads-konverteringar.

  1. Basic Consent Mode: Under den grundläggande implementeringen samlas ingen information in från användare, inte ens deras samtyckesstatus. Taggar förblir blockerade tills samtycke ges. Modelleringen av Google Ads-konverteringar är möjlig även när användarna inte ger sitt samtycke, men dess noggrannhet är lägre.
  2. Advanced Consent Mode: I den avancerade implementeringen laddas Google-taggar innan användaren presenteras för Cookie Consent-bannern. Google samlar in data utan personliga identifierare för att förbättra modelleringens noggrannhet.

Vikten av att göra övergången till Google Consent Mode v2

För e-handlare som vill fortsätta mäta användarbeteende och webbplatsens prestanda samt optimera sin marknadsföring är det avgörande att integrera en cookiebanner med Google Consent Mode v2 senast i mars 2024

Användare som inte gör denna övergång kommer att stöta på begränsningar i användningen av Googles-annonseringsprodukter.

Nästa steg?

Kontakta gärna din projektledare på Motillo så hjälper vi att säkerställa ni har rätt lösning.


Mer information:
Google Webinar om Consent Mode
EU kommissionen - Digital Markets Act

Employee image
Vill du veta mer om Google Consent Mode? Kontakta mig!

Fler intressanta artiklar

Webinar - Förbered din webbplats för de kommande tillgänglighetskraven
Event
Webinar - Förbered din webbplats för de kommande tillgänglighetskraven
Motillo och Litium bjuder in till ett kostnadsfritt webinar med vår Frontend Lead Developer Joakim Gudmunds och UX designer Sebastian Edman
Läs mer
Code in the Dark 29 november
Event
Code in the Dark 29 november
Är du redo för en kväll fylld av kodning och gött häng? Bra! Då ska du markera den 29 november i din kalender för Code in the Dark 🤖🍻
Läs mer
Varför skiljer sig konverteringsdata mellan GA4 och Google Ads?
Growth Team
SEM
Varför skiljer sig konverteringsdata mellan GA4 och Google Ads?
Undrar du varför Google Analytics 4 och Google Ads visar olika konverteringssiffror? Läs mer om de vanligaste orsakerna bakom skillnaderna och få tips på hur du tolkar datan smartast!
Läs mer