Black Friday-checklista - Har du kommit ihåg allt?

Black Friday inträffar i år den 25 november - väldigt lägligt då det är löningsdag! Black Week, som de flesta e-handlare numera använder som årets största shoppingvecka, brukar starta redan fredagen innan och pågår fram till måndagen efter, alltså den 28 november (Cyber Monday).

Det är mycket att hålla koll på inför denna shoppingfest. Som en liten hjälp på vägen har vi gjort en checklista för e-handlare som ni redan nu kan börja bocka av!

  1. Bestäm dig för en annonsbudget – Tänk på att alla klickpriser ökar under Black week så utgå från en ökning jämfört med "vanliga perioder".
  2. Ha koll på produktfeeds – Säkerställ att produktfeeds fungerar optimalt och eliminera eventuella fel. Säkerställ även när feeden uppdateras så kampanjpriser synkas i rätt tid.
  3. Planera Black Friday tidigt och maxa er strategi – Ha med i beräkningen att kampanjer har en inlärningsperiod innan annonserna börjar leverera och planera efter det. Gör en detaljerad plan för hela veckan så ni har koll på när kampanjer och utskick går live.
  4. Säkerställ att det finns data för retargeting – Har ni samlat in data som går att använda under annonseringen för retargeting och liknande? Bra - MEN det kan vara smartare att ha en bred målgrupp och låta algoritmen hitta potentiella kunder. Det blir också billigare än att snäva ner målgruppen.
  5. Annonsmaterial som sticker ut – Utrymmet är trångt, skapa annonsmaterial som sticker ut och fångar uppmärksamhet. A/B-testa gärna bild och film mot varann och låt algoritmen pusha för det format som funkar bäst.
  6. Säkerställ att sajten klarar av ökad trafik – Säkerställ att bilder är optimerade och förbered en plan-B - vad gör ni om sajten går ner och vem kontaktas? Sprid ut trafikgenereringen över hela veckan under utskick och kampanjer för att minska belastningen på sajten.
  7. Bygg en tydlig landningssida för dina kampanjer – Många besökare är stressade och vill snabbt få en översikt över tillgängliga erbjudande. Samla alla reaprodukter på en sida så fyndjägare snabbt kan hitta rätt. Förslagsvis skapa underkategorier uppdelade på prissänkning. Ex. ”50% och mer”.
  8. Skicka inte ut marknadsföring till kunder som redan har handlat – Om ni skickar ut påminnelsemail till kunder mot slutet av Black Week med ytterligare rabatt så kom ihåg att exkludera kunder som redan har handlat under veckan.
  9. Segmentera nyhetsbrev – Säkerställ att kampanjer är anpassade efter mottagaren. Istället för en version av ”Black Week nyhetsbrevet” kanske ni behöver olika versioner baserade på kön och tidigare köp?
  10. Utöka kundtjänstens öppettider –  Under Black Week shoppar många på kvällarna och det kan det vara viktigt med tillgänglighet genom till exempel live-chatt.
  11. Utökad retur-policy – Många handlar julklappar under Black Week och behöver kunna returnera efter julafton.
  12. Uppdatera leveranstider – Om det är möjligt att erbjuda fler upphämtningar från lagret under Black Week och därmed snabbare leverans bör leveranstiderna på hemsidan uppdateras.
  13. Samla in e-postadresser i god tid – Erbjud förtur till rean redan nu och utöka kunddatabasen genom "VIP-förtur" mot att gå med i nyhetsbrevet. 

Stort lycka till under Black Week!

Fler intressanta artiklar

Vem är egentligen projektledaren Malin Rudby? Intervju
Vem är egentligen projektledaren Malin Rudby?
Här får du veta mer om personen bakom det härliga skrattet!
Läs mer
Content first - en bra tumregel för sociala medierMotillo Knowledge
Content first - en bra tumregel för sociala medier
Det rör på sig! Det uttrycket är mer än sant när det gäller utvecklingen inom sociala medier.
Läs mer
Motillos dansk - sig hej til Troels Poppe! 🇩🇰Intervju
Motillos dansk - sig hej til Troels Poppe! 🇩🇰
Troels Poppe är dansken som rest över stora delar av världen, har drygt 10 års erfarenhet av e-handel och som sen hösten 2021 är ansvarig för Motillo Growth Team.
Läs mer