Content first - en bra tumregel för sociala medier

Det rör på sig! Det uttrycket är mer än sant när det gäller utvecklingen inom sociala medier. Nya plattformar och förändrade användarbeteenden ställer högre krav på innehållet som vi publicerar organiskt och även marknadsför. Det kan kännas svårt att hänga med men vi har några tips som kan vara bra att tänka på.

Metas plattformar, med Facebook och Instagram i spetsen, är fortfarande populärast bland svenskarna och är självklara annonsplaceringar i många marknadsplaner. Snapchat och TikTok växer snabbt och det är inte bara de yngsta som anammat plattformarna, på Snapchat utgör 35-åringar och äldre en tredjedel av användarna i Sverige. Om du adderar fler plattformar till din mediemix så är det viktigt att du redan från start planerar in skapande av material som passar placeringarna.

Material baserat på plattform
En bra tumregel är att kommunicera på det sätt som målgruppen konsumerar respektive plattform. På TikTok är användarna vana att se kreativa videos och här är det ett plus att använda sig av influencers, här kallade ”creators”. På Snapchat kan du exempelvis skapa brandade AR-linser (Augmented Reality-linser som används i Snapchat-kameran) som ofta får bra spridning. Det går fortfarande att skapa generella varumärkesfilmer men förvänta dig inte att de kommer få samma genomslag på TikTok som på Meta eller Youtube.

Vad är syftet?
Precis som du väljer material baserat på plattform så behöver du också väga in vilken målsättning du har med annonseringen med samma material. Rörligt prioriteras framför statiskt av algoritmen på de flesta plattformarna och fungerar väldigt bra för att sprida kännedom om ditt varumärke. Om ni redan har gjort ett arbete med att nå ut och presentera er för målgruppen så kan ni annonsera med mer konverterande målsättningar.För e-handel inom B2C ger katalogförsäljning på Metas kanaler ofta väldigt bra resultat sett till konverteringar. Då hämtas materialet direkt från en datafeed och målgruppen serveras produkter med bild, beskrivning och pris. Om ni i stället är B2B så finns det olika sätt att arbeta med lead-generering för att bearbeta målgruppen i olika steg.

Testa, testa och testa igen!
Förmodligen känner du din målgrupp hyfsat väl och vet vad de uppskattar. Genom att prova dig fram och ställa olika material mot varandra kan du se om din hypotes faktiskt stämmer eller om du hittat ett nytt sätt att fånga mottagaren.
Det spelar ingen roll hur genomtänkt strategi, bra copytexter och stor mediebudget du har om materialet inte lyfter och engagerar målgruppen. Skapa material som känns - på ett eller annat sätt. Content first!

 

Employee image
Vill du veta mer om möjligheterna med annonsering i sociala medier? Kontakta mig så tar vi ett möte!

Fler intressanta artiklar

Ny rapport: B2B-företagen vädrar morgonluft när det kommer till e-handel
Litium
Ny rapport: B2B-företagen vädrar morgonluft när det kommer till e-handel
Litium har precis släppt sin årliga undersökning om e-handelns utveckling inom B2B-segmentet i Norden. Vi har djupdykt och hittat några intressanta saker.
Läs mer
Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Nyhet
Kundcase
Litium
Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Bufab är en global supply chain-partner som erbjuder ett omfattande sortiment av C-parts, från traditionella fästelement till komplexa, bearbetade och monterade komponenter i olika material.
Läs mer
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Nyhet
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Planen var att jobba som kommunikatör men hon hittade sitt kall inom projektledning. Nu har Elin börjat på Motillo och här kan du lära känna henne bättre.
Läs mer