Dags att komma igång med Google Analytics 4

I går (den 16 mars) kom nyheten om att Google Analytics Universal (UA) kommer att sluta samla in data redan från den 1 juli 2023 då de vill att användarna ska börja använda Google Analytics 4 (GA4). Det är alltså på hög tid att aktivera och börja lära sig använda GA4.

GA4

Vad innebär detta för dig?

Jag rekommenderar på det starkaste att du redan nu aktiverar GA4 så att verktyget börjar samla in data innan UA stängs ner. Kör du i gång GA4 nu så hinner du samla in data i över ett år innan UA stängs ner.

Du bör också börja bekanta dig med GA4 genom att faktiskt använda det. Varje gång du loggar in på Analytics så testa att välja GA4 i stället – på så sätt så utbildar du dig själv och får in vanan redan nu.

Måste man köra vidare med Google analysverktyg?

Nej, egentligen inte. Att Google nu stänger ner UA innebär ju att man behöver börja samla in data med ett nytt verktyg där man inte får med sig äldre data – jag tycker personligen att Google släpper lite av sin fördel med att göra detta. Det finns en hel del andra bra verktyg där ute som gör samma, om inte bättre, jobb med att analysera, hantera och presentera data som till exempel Matomo, Oribi och Plausible.

Dock så är det värt att nämna att GA4 är ett steg i rätt riktning för dig som vill ha ett enklare, mer användarvänligt verktyg att hantera (och det är gratis).

Viktigt att komma ihåg

  • Aktivera GA4 redan nu (senast den 1 juli 2022)
  • Börja utbilda dig själv i GA4
  • Markera 1. Juli 2023 i din kalender så att nedsläckningen inte kommer som en chock.

Nyttiga länkar

Fler intressanta artiklar

Adam Clettborn gillar både digital och fysisk utvecklingIntervju
Adam Clettborn gillar både digital och fysisk utveckling
Adam har varit intresserad av datorer och teknik hela livet. För honom är det viktigt med komplexa uppgifter som gör att han måste tänka till och hela tiden utvecklas. Det får han på Motillo.
Läs mer
Spionera på dina konkurrenter med en SEO GAP-analysMotillo Knowledge
Spionera på dina konkurrenter med en SEO GAP-analys
En SEO GAP-analys är en metod för att identifiera skillnaden mellan olika sajter när det kommer till vilka sökord de rankar på.
Läs mer
Victor Axelsson är landslagsmannen som blev webbutvecklareIntervju
Victor Axelsson är landslagsmannen som blev webbutvecklare
Här får du veta mer om Victor och resan som han har gjort från webbutveckling till att även ta ett ansvar som teamledare.
Läs mer