E-handeln i Sverige ökade med 17% under Q3 2014

Den svenska detaljhandeln förbereder sig inför en ny rekordjul på internet. Under tredje kvartalet ökade försäljningen över nätet med hela 17 procent. Om man räknar in prognoserna för årets julhandel kommer e-handeln i Sverige passera 40 miljarder kronor i år.

I veckan släppte PostNord e-barometern Q3 2014, som regelbundet kartlägger e-handelns utveckling i Sverige. Rapporten ges ut E-barometern ges ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Några viktiga punkter i rapporten

  • Totalt ökade detaljhandelns försäljning över internet med 17 procent under tredje kvartalet 2014.
  • Prognosen för helåret är att e-handeln med varor kommer att omsätta 42,5 miljarder under 2014. Det motsvarar en tillväxt på hela 15 procent.
  • Under Q3 var det barnartiklar/leksaker som ökade sin försäljning allra mest, med hela 47 procent. Det är den högsta ökningen från en enskild bransch i e-barometerns historia.
  • Den mobila e-handeln har tagit fart. 35 procent av e-handelskonsumenterna har handlat från en mobil enhet under Q3, 10 procentenheter fler än under Q2 i år.
  • Konsumenterna själva uppskattar att de kommer att handla 23 procent av julklapparna digitalt.

E-handel kopplat till vårt boende ökar

Två branscher som ökar ordentligt är Bygghandel (+33 procent) och Heminredning/möbler (+16 procent), något som enligt utgivarna är en konsekvens av den starka bostadsmarknaden i Sverige. Totalt uppger 10 procent av e-handelskonsumenterna att de e-handlat heminredning under Q3.

Största ökningen: Barnartiklar/leksaker

Totalt sett har leksaksförsäljningen minskat på senare år, något man tror kan bero på att traditionella leksaker har ersatts av surfplattor och digitala spel, vilket har gynnat framför allt elektronikbranschen. Detta har dock vänt nu, vilket är tydligt i den stora ökning som lyfts fram i rapporten. Hela 47 procent har försäljningen i denna bransch ökat med.

Böcker och media är fortfarande störst totalt sett

Populäraste produktkategorin är står fortfarande traditionella e-handelsbranscher för. 42 procent av e-handelskonsumenterna uppger att de har handlat varor inom Media (inkl böcker) under Q3, tätt följt av kategorin Kläder/skor med 41 procent.

Läs hela rapporten här: http://www.posten.se/sv/Documents/PDF/e-barometern_q_3_2014.pdf

Fler intressanta artiklar

Adam Clettborn gillar både digital och fysisk utvecklingIntervju
Adam Clettborn gillar både digital och fysisk utveckling
Adam har varit intresserad av datorer och teknik hela livet. För honom är det viktigt med komplexa uppgifter som gör att han måste tänka till och hela tiden utvecklas. Det får han på Motillo.
Läs mer
Spionera på dina konkurrenter med en SEO GAP-analysMotillo Knowledge
Spionera på dina konkurrenter med en SEO GAP-analys
En SEO GAP-analys är en metod för att identifiera skillnaden mellan olika sajter när det kommer till vilka sökord de rankar på.
Läs mer
Victor Axelsson är landslagsmannen som blev webbutvecklareIntervju
Victor Axelsson är landslagsmannen som blev webbutvecklare
Här får du veta mer om Victor och resan som han har gjort från webbutveckling till att även ta ett ansvar som teamledare.
Läs mer