E-handeln i Sverige växte med 14 procent 2012

Idag släppte HUI, Handelns Utredningsinstitut, sin sammanfattning av e-handeln för 2012:

"E-handeln upplevde ett urstarkt 2012, där tillväxten gick stick i stäv med kräftgången för detaljhandeln i stort. Även framtidstron bland e-handlarna håller i sig.

Den svenska e-handeln fortsatte att växa med tvåsiffriga tal och tillväxten för helåret 2012 hamnade på 14 procent, jämfört med 2,1 procent för hela detaljhandeln.

De dominerande branscherna fortsätter att vara hemelektronik och kläder och skor, med en omsättning på 7,6 miljarder samt 6,7 miljarder kronor för vardera kategori. Kläder och skor driver på e-handelns utveckling genom att förändra
köpupplevelsen för kunden."

Några andra intressanta iakttagelser är:

  • "Lägsta pris" kommer först på femte plats utifrån vad som är viktigast vid ett köp. Viktigare är t ex att det är lätt att hitta på sajten och att det tydligt framgår vilket totalpriset blir.

  • 38% föredrar att betala via faktura, vilket är färre än 2011 (43% 2011). Därefter kommer Direktbetalning via bank (25% 2012) och Kontokort/Kreditkort (23% 2012).

  • Storbrittanien och USA är de länder vi helst e-handlar från (bortsett från Sverige). Större utbud är främst anledningen.

  • Tre av tio svenska e-handelsbutiker har märkt av en större konkurrens från utländska sajter.

  • När svenska e-handelsbutiker säljer utomlands är det främst till våra närmaste grannländer.

Läs hela rapporten här: http://www.hui.se/statistik-rapporter/index-och-barometrar/e-barometern

Fler intressanta artiklar

Ledig tjänst som Paid Channels specialistNyhet
Ledig tjänst som Paid Channels specialist
Just nu söker vi en Paid Channels specialist som kan vara med och hjälpa oss att bygga upp vårt Growth Team.
Läs mer
Länna Möbler, Elodie och Childrens House väljer Motillo som ny e-handelspartnerNyhet
Länna Möbler, Elodie och Childrens House väljer Motillo som ny e-handelspartner
Hösten fortsätter i full fart och vi välkomna tre nya härliga kunder till oss: Länna Möbler, Elodie Details och Childrens House.
Läs mer
Troels Poppe blir Head of Growth Team på MotilloNyhet
Troels Poppe blir Head of Growth Team på Motillo
Vi är glada över att säga välkommen till Troels Poppe som nu axlar rollen som ansvarig för Motillo Growth Team. Hans uppgift kommer att vara att hjälpa våra kunder att växa ännu snabbare.
Läs mer