E-handeln i Sverige växte med 14 procent 2012

Idag släppte HUI, Handelns Utredningsinstitut, sin sammanfattning av e-handeln för 2012:

"E-handeln upplevde ett urstarkt 2012, där tillväxten gick stick i stäv med kräftgången för detaljhandeln i stort. Även framtidstron bland e-handlarna håller i sig.

Den svenska e-handeln fortsatte att växa med tvåsiffriga tal och tillväxten för helåret 2012 hamnade på 14 procent, jämfört med 2,1 procent för hela detaljhandeln.

De dominerande branscherna fortsätter att vara hemelektronik och kläder och skor, med en omsättning på 7,6 miljarder samt 6,7 miljarder kronor för vardera kategori. Kläder och skor driver på e-handelns utveckling genom att förändra
köpupplevelsen för kunden."

Några andra intressanta iakttagelser är:

  • "Lägsta pris" kommer först på femte plats utifrån vad som är viktigast vid ett köp. Viktigare är t ex att det är lätt att hitta på sajten och att det tydligt framgår vilket totalpriset blir.

  • 38% föredrar att betala via faktura, vilket är färre än 2011 (43% 2011). Därefter kommer Direktbetalning via bank (25% 2012) och Kontokort/Kreditkort (23% 2012).

  • Storbrittanien och USA är de länder vi helst e-handlar från (bortsett från Sverige). Större utbud är främst anledningen.

  • Tre av tio svenska e-handelsbutiker har märkt av en större konkurrens från utländska sajter.

  • När svenska e-handelsbutiker säljer utomlands är det främst till våra närmaste grannländer.

Läs hela rapporten här: http://www.hui.se/statistik-rapporter/index-och-barometrar/e-barometern

Fler intressanta artiklar

Grimfrost väljer Motillo som ny e-handelspartnerNyhet
Grimfrost väljer Motillo som ny e-handelspartner
Grimfrost grundades 2014 och har snabbt blivit ett starkt varumärke globalt, med sina produkter inspirerade av den Skandinaviska forntiden. Via e-handel omsatte de förra året närmare 60 miljoner SEK.
Läs mer
Jays Headphones väljer Motillo som ny e-handelspartnerNyhet
Jays Headphones väljer Motillo som ny e-handelspartner
Vi är glada över förtroendet att få hjälpa Jays Headphones med deras e-handelsförsäljning.
Läs mer
Nyfiken på att börja med e-handel?Motillo Knowledge
Nyfiken på att börja med e-handel?
Nyfiken på att höra mer om vad B2B-bolag kan göra för att vässa sitt digitala erbjudande eller vad mindre butiksägare kan göra för att komma igång med e-handel?
Läs mer