E-handeln i Sverige växte med 14 procent 2012

Idag släppte HUI, Handelns Utredningsinstitut, sin sammanfattning av e-handeln för 2012:

"E-handeln upplevde ett urstarkt 2012, där tillväxten gick stick i stäv med kräftgången för detaljhandeln i stort. Även framtidstron bland e-handlarna håller i sig.

Den svenska e-handeln fortsatte att växa med tvåsiffriga tal och tillväxten för helåret 2012 hamnade på 14 procent, jämfört med 2,1 procent för hela detaljhandeln.

De dominerande branscherna fortsätter att vara hemelektronik och kläder och skor, med en omsättning på 7,6 miljarder samt 6,7 miljarder kronor för vardera kategori. Kläder och skor driver på e-handelns utveckling genom att förändra
köpupplevelsen för kunden."

Några andra intressanta iakttagelser är:

  • "Lägsta pris" kommer först på femte plats utifrån vad som är viktigast vid ett köp. Viktigare är t ex att det är lätt att hitta på sajten och att det tydligt framgår vilket totalpriset blir.

  • 38% föredrar att betala via faktura, vilket är färre än 2011 (43% 2011). Därefter kommer Direktbetalning via bank (25% 2012) och Kontokort/Kreditkort (23% 2012).

  • Storbrittanien och USA är de länder vi helst e-handlar från (bortsett från Sverige). Större utbud är främst anledningen.

  • Tre av tio svenska e-handelsbutiker har märkt av en större konkurrens från utländska sajter.

  • När svenska e-handelsbutiker säljer utomlands är det främst till våra närmaste grannländer.

Läs hela rapporten här: http://www.hui.se/statistik-rapporter/index-och-barometrar/e-barometern

Fler intressanta artiklar

Attributionsmodeller över olika plattformar gör analysarbetet komplextMotillo Knowledge
Attributionsmodeller över olika plattformar gör analysarbetet komplext
I dagens marknadsföringslandskap är det viktigt att kunna mäta och förstå effektiviteten av annonsering. När det gäller annonsering på sociala medier och SEM finns det olika attributionsmodeller som används.
Läs mer
En månad kvar med Universal Analytics - 1 av 10 e-handlare har fortfarande inte GA4Nyhet
En månad kvar med Universal Analytics - 1 av 10 e-handlare har fortfarande inte GA4
Vi har tagit tempen på drygt 100 av Sveriges största e-handlare för att se hur många som är redo när Universal Analytics släcks ner.
Läs mer
Cristoffer Gustafsson går från exjobb till anställningNyhet
Cristoffer Gustafsson går från exjobb till anställning
Under våren har Cristoffer gjort sitt exjobb på Motillo, ett exjobb som visade sig bära frukt.
Läs mer