Geir Halvorsen - Motillos egen wizard inom SEO och SEM! 🧙‍♂️

Geir Halvorsen är (precis som namnet avslöjar) norsk. 🇳🇴 Förutom det är han även snowboard-, cykel- och motocross-fantast, make, tvåbarnspappa, hundägare och SEO-specialist. Sin lugna, trygga framtoning till trots så är han en man vars liv präglas av fart och risktagande - i alla fall på fritiden.

En tidig marsdag 1973 såg Geir dagens ljus för första gången. Han växte upp i olika delar av Oslo och ser tillbaka på barndomen i den norska huvudstaden med värme.

– Vi bodde först på Oppsal, sen Furuset och när jag var 12 år byggde familjen hus på Mortensrud i utkanten av Oslo. Jag hängde mycket utomhus med kompisar och var väldigt aktiv. Självklart åkte vi mycket längdskidor men jag gillade mycket fart så jag tyckte att det var roligare att bygga hopp och åka utför. Dock hade jag inga slalomskidor så jag åkte och hoppade med längdskidorna på och det gick det med, berättar Geir och skrattar.

Geir spelade fotboll och andra lagsporter med de andra barnen på området. Inte för att han var intresserad av sporterna i fråga, utan mer det sociala som kom med att spela med ett lag. Han gillade ju mer fart, hopp och adrenalinkickar! I slutet av 70-talet började BMX bli populärt och unge Geir hoppade på trenden. Det blev början på ett livslångt intresse för extremsport.

I slutet av 80-talet började Geir gymnasiet och valde programmet Handel & Kontor, något som innebar en hel del arbete på skrivmaskin, den tidens ”dator”. Det tredje året fokuserade dock på data- och informationsbehandling och Geir kom in i den digitala världen:

– Då fick vi en Tiki 100, en ashäftig dator på den tiden. Vi jobbade med systemdesign och fick lära oss enklare programmering, det var verkligen hett och nytt i början på 90-talet.

    

 

Fick ett IT-jobb efter två besök på internet

Efter gymnasiet ville Geir bli videofotograf och påbörjade en utbildning som han dock hoppade av efter ett år, på grund av att det fanns få jobb inom det i Oslo. Han fortsatte i stället på sitt jobb som väktare som han haft parallellt med utbildningen. Av rädsla för att fastna i det yrket så kände han efter några år att han behövde göra något annat. Han sa helt enkelt upp sig och tog kontakt med en vikariepool.

– Till en början var jag på ett lager och staplade matvaror, och fick lite olika småuppdrag. En dag fick jag frågan om jag kunde jobba som kundtjänstpersonal på ett internetföretag. Vikariepoolen hade sett att jag hade gått en medieutbildning på gymnasiet och tänkte väl att det skulle passa mig, berättar Geir. Det här var 1997 och jag hade bara varit ute på internet två gånger när jag fick det uppdraget, fortsätter han.

Branschen visade sig passa Geir och de kommande åren jobbade han med flera olika uppgifter på företaget. Arbetsuppgifterna övergick från kundservice till att bli mer operativa och han kände att han hade hittat rätt,

 

     

  

En värmlandstôs tog honom över gränsen

Men hur hamnade denna Oslo-fyr i Sverige egentligen? Det hela började på nyårsafton när 1900-talet skulle övergå till 2000, millennieskiftet Y2K.

– Jag var på en nyårsfest och där var också en svensk tjej som hette Linda. Vi pratade lite grann och jag tyckte att hon var söt och trevlig. Där och då hände inget men någon månad senare hamnade vi återigen på samma fest och lärde känna varandra bättre. Resten är historia, konstaterar Geir.

De första åren av förhållandet bodde Geir och Linda i Oslo. Vid den här tiden hade Geirs intresse för extremsport utvecklats och han höll på med motocross, mountainbike och snowboard. Det sistnämnda jobbade han även med och arrangerade tävlingar vid sidan av sitt "nio till fem"-jobb på kvasir.no:

– Tack vare tävlingarna har jag fått åka snowboard på sjukt fina platser. Chamonix i Frankrike och kanadensiska Whistler bjöd på fantastiska upplevelser. Sen är Narvik i närheten av Riksgränsen också magiskt.

Blev en säljare som hatade att sälja

Likt många andra storstäder är det dyrt att bo i Oslo. År 2004 fick Geir och Linda frågan om de ville köpa Lindas pappas hus i Vålberg utanför Karlstad och timingen var rätt. Ett halvår tidigare hade de välkomnat dottern Nora och de kände sig redo att lämna lägenheten i Norge för villaliv i Sverige.

Det var inga problem för Geir att få jobb i sitt nya hemland. Här jobbade han bland annat med kundsupport mot norska kunder för Aktiv24 och under några år drev han en egen webbyrå tillsammans med en kompis. I början av 2011 blev han erbjuden ett jobb som säljare av SEO- och SEM-lösningar som han tackade ja till.

– Jag insåg ganska snart att jag var intresserad av tjänsterna vi sålde, men att jag hatade att sälja, säger Geir och skrattar. Dock lärde jag mig mycket om SEO och SEM så när Jajja sökte en SEO-specialist i slutet av samma år så hörde jag av mig till dem, fortsätter han.

Han fick jobbet och var med från att företagets Karlstad-kontor egentligen bara bestod av honom själv, till ihopslagningen med Eurovator då de blev betydligt fler. Under den tiden fick han också jobba tillsammans med Malin, Sebastian, Joakim och Anders som idag är hans kollegor på Motillo.

Livsviktiga arbetsuppgifter

När Geir hade jobbat med sökmotoroptimering på Jajja i nästan 8 år hörde Motillos VD Jakob av sig. Geir hade inte hört talas om Motillo men läste på om företaget och såg fördelar med att jobba med SEO enbart mot e-handelskunder:

– Det är klart att man kan se resultat av SEO-arbete på alla sajter men för e-handel så är allt mätbart och väldigt konkret. Det tilltalade mig så jag tackade ja till Jakobs jobberbjudande och började på Motillo 2019.

I början jobbade Geir enbart med SEO men efter en tid utvecklades tjänsten till att även innefatta SEM (Search Engine Marketing), och i samband med det föddes Motillo Growth Team. Geir är alltså ursprungsmedlemmen i dagens team på fyra personer. I rollen som SEO-specialist är Geir även involverad i nästan alla nyutvecklingsprojekt. Det märks att han brinner för sökmotoroptimering när han beskriver att ett grundligt SEO-arbete är ”livsviktigt” för att en e-handel ska fungera bra.

    

 

 

Bra relationer internt och externt

Jag gillar vad Growth Team har blivit och att vi med det kan erbjuda våra kunder ett helhetskoncept med utveckling av e-handeln, SEO, analysarbete och digital annonsering – allt samlat hos Motillo. Vi i teamet kompletterar varandra väldigt bra och har en fin relation med våra kunder, det är värt mycket.

Geir Halvorsen SEO- & SEM-specialist
Quote symbol

    

 

Det rör på sig både på jobbet och privat

Förutom att han gillar sina arbetsuppgifter så trivs Geir även bra på Motillo i stort. Saker han särskilt uppskattar är den platta organisationen och att det är ett företag som satsar och utvecklas.

– Det händer saker hela tiden! Bara förra året växte vi med tio personer och det gör också att vi kan ta oss an större projekt. Och nu har vi ju flyttat till de här ”store, fete lokalene” (just det sa han på klockren norska och det låter coolare) och det känns skitkul! konstaterar Geir begeistrat.

På fritiden ligger Geirs fokus på familjen, som förutom Linda och Nora även innehåller sonen Teo. De tar gärna skogspromenader med hundarna Ozzy och Kaj, båtturer på Vänern och så finns det så klart tid för extremsport. Teo har ärvt sin pappas "need for speed" och de delar intresset för mountainbike och motocross.

– Eftersom Teo också gillar mountainbike så engagerade jag mig i föreningen OK Tyr för några år sen. Jag var med och startade upp deras MTB-endurogrupp för ungdomar och är med som tränare. Förutom träningar så åker vi också på läger några gånger per år, det är riktigt kul att se dem åka. Jag får väl erkänna att jag blivit lite försiktigare med åldern men Teo är helt orädd och åker på sätt som jag aldrig skulle våga nu, berättar Geir.

På tal om ålder – eftersom Geir föddes 1973 betyder det att han firar ett halvt sekel i år. Det är värt att fira hela året!

Fler intressanta artiklar

Ny rapport: B2B-företagen vädrar morgonluft när det kommer till e-handel
Litium
Ny rapport: B2B-företagen vädrar morgonluft när det kommer till e-handel
Litium har precis släppt sin årliga undersökning om e-handelns utveckling inom B2B-segmentet i Norden. Vi har djupdykt och hittat några intressanta saker.
Läs mer
Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Nyhet
Kundcase
Litium
Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Bufab är en global supply chain-partner som erbjuder ett omfattande sortiment av C-parts, från traditionella fästelement till komplexa, bearbetade och monterade komponenter i olika material.
Läs mer
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Nyhet
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Planen var att jobba som kommunikatör men hon hittade sitt kall inom projektledning. Nu har Elin börjat på Motillo och här kan du lära känna henne bättre.
Läs mer