Goda råd till e-handelschefen inom B2B för 2023

Många e-handelsansvariga inom B2B som jag pratar med upplever svårigheter kring att få gehör för sina idéer internt. Ofta beror det på en lång historik av traditionella försäljningskanaler kombinerat med en ledning som har för låg digital mognad. I många fall försvåras det också av att den som ansvarar för e-handeln inte har fått tydliga ramar i form av förväntat resultat och budget.

I den här artikeln delar jag med mig av några tips som kan hjälpa dig som e-handelsansvarig att få bättre förutsättningar att lyckas.

Kom överens med ledningen/styrelsen om målen för året

Detta kan låta självklart för en del, men alltför ofta finns det inom B2B-världen en stor oklarhet kring e-handelns relation till övriga försäljningskanaler. Några frågor som ledningsgruppen (som jag hoppas att du tillhör) måste vara överens om är:

  • Vilka omsättningsmål finns för 2023?
  • Hur stor andel av vår omsättning ska gå via e-handeln? Och varför är detta viktigt för oss?
  • Ska e-handeln primärt underlätta försäljning mot befintliga kunder, eller ska den även attrahera nya kunder?
  • Ska nya kunder kunna göra sitt första köp utan manuell hantering av oss?
  • Vilket betyg ger våra kunder vår e-handelslösning idag?
  • Vilken budget är vi beredda att avsätta för att nå dessa mål under 2023?

Säkerställ också att du som e-handelsansvarig har fullt mandat att få ta de beslut du anser är nödvändiga för att nå målen, utifrån den budget som är beslutad.

Identifiera möjligheter och hinder för er att nå målen

Om ni två månader in i 2023 redan ligger i fas med ovanstående mål så kanske det räcker att fortsätta på den inslagna vägen. Om några av målen svajar kan det dock vara en god idé att kartlägga vad det beror på. Låga betyg från kunderna kan vara jobbigt att se, men egentligen är det jättebra - för det betyder att det finns uppenbara saker ni kan ta tag i direkt. 

Är andelen via e-handeln fortfarande för låg? Ring några av era kunder som fortfarande inte vill handla via er e-handel och lyssna på vad de har att säga. Ni kommer garanterat att få nyttig information på några få minuter. 

Gör en priolista på åtgärder och åtgärda något direkt

Utifrån ovanstående två steg, och med stöd i den budget du har till förfogande, skapa en priolista på de 10 viktigaste åtgärderna för att nå - eller överträffa - målen som är satta. Lägg en halvdag på att skapa listan, och lägg sen en halvdag till på att slutföra en av punkterna direkt.

Sätt därefter deadlines för varje punkt på listan och skriv även ner vilken förväntad effekt du räknar med att varje sak kommer att ge.

Listan kan se ut så här:

  1. Möjlighet för våra kunder att kopiera en tidigare order och beställa på nytt
    Varför: Våra kunder beställer ofta samma saker och på detta sätt kan de spara tid
    Förväntad effekt: Ökad andel försäljning via e-handel. Nöjdare kund.
    Deadline: Mars -23
  2. Visa upp leveransstatus på Mina sidor
    Varför: Många kunder hör av sig till kundtjänst och frågar om detta idag
    Förväntad effekt: Avlastad kundtjänst. Nöjdare kund som kan se svaret direkt utan att vänta.
    Deadline: April -23
  3. Frivillig snabbenkät efter varje lagd order
    Varför: Idag vet vi ganska lite om vad kunderna tycker om vår e-handel
    Förväntad effekt: Vi får löpande in både omdömen och konkret feedback som hjälper oss att prioritera rätt saker
    Deadline: April -23
  4. Möjlighet att registrera sig själv som kund på sajten
    Varför: Idag måste en potentiell kund kontakta kundtjänst för att få lägga en första beställning
    Förväntad effekt: Fler nya kunder. Avlastad kundtjänst/innesälj.
    Deadline: Maj -23
  5. Och så vidare...

Återrapportera under ledningsgruppsmötena

Ledningsgruppsmötena är ett bra format för att följa upp de mål som är satta och även att redovisa vilka åtgärder som har slutförts och vad som ligger i planeringen närmast.  

Kom ihåg att nyckeltal är viktiga, så se till att det finns verklig data att visa upp. "Vår löpande kundnöjdhet har gått från 7,1 till 8,9 efter att vi förbättrade Mina sidor" och "Antalet nya kunder senaste månaden har ökat med 135 % sedan vi lät nya kunder registrera sig själva" är kraftfulla besked att kunna meddela, och kommer att ge dig som e-handelsansvarig ännu större friheter att göra fler saker framåt.

Stort lycka till med ditt arbete under 2023!

Fler intressanta artiklar

Ny rapport: B2B-företagen vädrar morgonluft när det kommer till e-handel
Litium
Ny rapport: B2B-företagen vädrar morgonluft när det kommer till e-handel
Litium har precis släppt sin årliga undersökning om e-handelns utveckling inom B2B-segmentet i Norden. Vi har djupdykt och hittat några intressanta saker.
Läs mer
Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Nyhet
Kundcase
Litium
Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Bufab är en global supply chain-partner som erbjuder ett omfattande sortiment av C-parts, från traditionella fästelement till komplexa, bearbetade och monterade komponenter i olika material.
Läs mer
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Nyhet
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Planen var att jobba som kommunikatör men hon hittade sitt kall inom projektledning. Nu har Elin börjat på Motillo och här kan du lära känna henne bättre.
Läs mer