Karlstads universitet väljer Motillo

Karlstads universitet har under många år arbetat med en testmiljö, kallad Ozlab, för experimenterande med multimediala användargränssnitt. Nu när det är dags att modernisera den tekniska lösningen, för att bland annat stödja mobila enheter, har Motillo fått förtroendet att ta fram den nya lösningen.

Det som gör Ozlab unikt är att all interaktion är simulerad. Utan att behöva programmera tar man fram skisser och prototyper. Användaren upplever därmed att det är ett fungerande program man interagerar med men i verkligheten är det testledaren i kontrollrummet som styr alla händelser.

Den nya lösningen kommer att utvecklas med hjälp av HTML5 och blir därmed för första gången webbaserad. Det ger bland annat möjlighet att arbeta med testpersoner som sitter på en annan geografisk plats än testledaren, vilket inte tidigare har gjorts.

- Karlstads universitet ligger verkligen i framkant inom detta område. Med hjälp av Ozlab kan man till exempel genomföra en kvalitativ A/B-testning, med direktrespons från de tänkta användarna. Eftersom det kan göras redan innan första raden kod har skrivits blir det ett kostnadseffektivt sätt att säkerställa att applikationen som tas fram verkligen ger en hög användarnytta, säger Jonas Kihlström, partner på Motillo.

Fler intressanta artiklar

Kellfri väljer Motillo som ny e-handelspartnerNyhet
Kellfri väljer Motillo som ny e-handelspartner
Kellfri väljer att ingå ett strategiskt partnerskap med Motillo, som har fått i uppdrag att utveckla en ny e-handelslösning för Kellfri, Lantbutiken och Swekip.
Läs mer
Nya momsregler för EUMotillo Knowledge
Nya momsregler för EU
Den 1 juli träder nya momsregler i kraft som påverkar e-handlare som säljer till privatpersoner i andra EU-länder. Tillsammans med Grant Thornton går vi igenom vad detta innebär för dig.
Läs mer
Världsledande golvtillverkaren Bjelin tar hjälp av MotilloNyhet
Världsledande golvtillverkaren Bjelin tar hjälp av Motillo
Vi har fått i uppdrag av den innovativa golvtillverkaren Bjelin att genomföra en förstudie som syftar till att utveckla deras digitala försäljningskanaler.
Läs mer