Lansering av internationell e-handel inom sportfiske

När Skandinaviens största Youtubekanal inom sportfiske, Kanalgratis, bestämde sig för att starta en internationell e-handel valde de Motillo som helhetsleverantör. I samband med Sportfiskemässan 2015 slår vi nu upp portarna!

Kanalgratis resa började redan år 2008, när Johan Ruhe bestämde sig för att lära sig allt han kunde om filmproduktion och kombinera det med sitt stora fiskeintresse. Resultatet är hundratals filmproduktioner med flera miljoner visningar, och en engagerad publik som hela tiden höjer ribban ytterligare ett snäpp. I samband med Sportfiskemässan 2015 i Jönköping slår de nu upp portarna till sin internationella e-handel för utvalda premiumprodukter inom sportfiske.

Filmerna har fått en central plats även i nätbutiken och kunden kan till exempel titta på senaste avsnittet samtidigt som hon eller han lägger produkter i kundvagnen. För att skapa ett lika smidigt flöde genom hela köpet används Klarna Checkout, där alla betalsätt samlas i en och samma integrerade lösning. Ett annat prioriterat område i projektet har varit lagerhanteringen, då Kanalgratis har valt att outsourca orderhantering och logistik. E-handelssystemet har därför integrerats med ett externt lagersystem (3PL) med realtidssynkronisering av ordrar och lagersaldo.

3 snabba frågor till Johan Ruhe, grundare och fiskeprofil:

Ni har valt att bredda er digitala närvaro med en egen e-handel. Varför det?

- Vi vill vara spetsen för den digitala världen inom sportfiske. Vi arbetar idag med ett flertal e-handelsbutiker och vi hoppas kunna bli bättre på att skapa bra produktioner åt flera av våra partners om vi själva driver en nätbutik, om än i liten skala.

- Vi vill även lyfta framtagningen av produkter hela vägen till slutkund. Därför kombinerar vi vår egen e handel med ett nytt koncept som kallas Lure Design Open Source, en slags digital "cook-a-long" som vi sänder live i hela världen. Konceptet går ut på att vi låter deltagarna påverka utvecklingen av en ny produkt, precis som vid open source-utveckling. Konceptet är före sin tid i vår bransch, men vi är övertygade om att det snart kommer att vara standard.

Vad har ni stött på för utmaningar längs vägen?

- Inga alls faktiskt. Jag har drivit många projekt och detta gick från A till Ö på budget, utan förseningar. Visst har det dykt upp frågor och hinder, men vi har till exempel låtit Motillo och vår 3PL-partner lösa så mycket som möjligt utan att vi har blandat oss i detaljerna. Vi har hela tiden känt oss trygga i att de har kompetensen som krävs.

Vilka råd kan du ge till den som funderar på att starta e-handel?

- Gör en ärlig budget och tidplan. Och när projektet väl är igång, undvik att peta i detaljerna! Eftersom vi själva arbetar i krävande, kreativa processer vill vi helst låta proffsen göra sitt och inte peta i det vi har betalat dem för att kunna. Så länge man har valt att jobba med proffs så är det alltid rätt väg att gå. Det märks snabbt om något är galet.

- Referenser och research är nyckeln när man simmar på nya vatten. Förhör din tänkbara leverantör när du berättat om ditt projekt och säkerställ att de verkligen har förstått och delar din vision! Då kommer samarbetet att fungera så mycket bättre.

Fiskesugen?

Börja med ett besök på Kanalgratis.se - Utvalda premiumprodukter inom sportfiske!

Fler intressanta artiklar

Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Nyhet
Kundcase
Litium
Bufab och Apex väljer Motillo som ny e-handelspartner
Bufab är en global supply chain-partner som erbjuder ett omfattande sortiment av C-parts, från traditionella fästelement till komplexa, bearbetade och monterade komponenter i olika material.
Läs mer
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Nyhet
Vi välkomnar Elin Åberg till Motillo!
Planen var att jobba som kommunikatör men hon hittade sitt kall inom projektledning. Nu har Elin börjat på Motillo och här kan du lära känna henne bättre.
Läs mer
Strukturerad data för e-handel
Growth Team
SEO
Utveckling
Strukturerad data för e-handel
Strukturerad data var tidigare en nice-to-have-grej, men har nu blivit mycket viktigare. Om du driver en e-handel är detta ett sätt för dig att få sökrobotar och även AI-algoritmer att förstå dina produkter bättre.
Läs mer