I mitten av augusti rullade Metas nya kampanjformat Advantage+ Shopping ut. Kampanjerna går snabbare att sätta upp, erbjuder upp till 150 olika annonskombinationer och visar på 12% lägre konverteringskostnad jämfört med andra mer traditionella kampanjer i Meta. Bra va? Det tycker vi med! Häng med så berättar vi mer.
Om du som e-handlare har annonserat på Meta (det är svårt att vänja sig vid ordet men går snabbare än att skriva ”Facebook och Instagram") tidigare så har du säkerligen testat deras Shoppingkampanjer kopplade till produktkatalog. I Shoppingkampanjer har det krävts ganska många tester av budget, målgrupper och budskap för att kunna dra slutsatser av vad som ger bäst resultat. Advantage+ Shopping förenklar hela processen och drar nytta av den maskinlärning som plattformen erbjuder.
Brett men personligt
Vad gäller målgrupper i Advantage+ Shopping-kampanjer så kan du välja att inrikta dig på landsnivå men inga demografiska attribut. Med andra ord så får algoritmen ganska fritt spelrum men du kan välja om, och hur, du vill fördela budgeten mellan nuvarande kunder och potentiella nykunder. Baserat på olika signaler som Advantage+ plockar upp så skapas personanpassade annonser som ska tilltala mottagaren på bästa sätt. Annonserna utgår fortfarande med fördel från en produktkatalog, alternativt flera olika bilder och filmer så du ger algoritmen bästa möjliga förutsättningar att sätta ihop annonskombinationer.
KBK
Är du bekant med Googles Performance Max så ser du säkert likheten med Meta Advantage+ Shopping sett till automation och personanpassade annonskombinationer. Båda annonsformaten är snudd på optimala om du är e-handlare och hittills visar Advantage+ på riktigt bra resultat vad gäller ROAS (Return On Ad Spend). Har du inte testat än? Om du är osäker och vill ha stöttning så finns vi här. Om du är varm i kläderna och kan annonseringsverktygen utan och innan: Kör bara kör!