Ny e-handelslösning för Uhip - valet föll på Motillo som partner

I våras fick vi förtroendet att bli Uhips e-handelspartner och nu under september lanserade vi deras nya e-handelslösning. Den baseras på Litiums kraftfulla plattform och har integrerats fullt ut med Fortnox ekonomisystem.

Uhips nya e-handel är utformad efter "mobile first"-principen.

Migrering från Wordpress / WooCommerce till Litium

Under våren utvärderade Uhip olika e-handelsplattformar och partners. Valet föll på Litium som plattform, med anledningen att den erbjuder mycket funktionalitet redan i grundutförande, med färdiga kopplingar till exempelvis Klarna, men även att den är flexibel nog för att fortsätta stötta Uhip i deras fortsatta tillväxtresa. Därefter utvärderade Uhip flera olika Litium-partners, och valde därefter att inleda ett samarbete med oss på Motillo.

Uhips tidigare e-handel byggde på WooCommerce och vi har inom ramen för projektet migrerat produktdata därifrån.

Integration mellan Litium och Fortnox ekonomisystem

Uhip använder sedan tidigare Fortnox som ekonomisystem och det är även där som orderhanteringen sker. En viktig uppgift blev därför att säkerställa att ordrar, produkter, priser, lagersaldon och leveransinformation synkroniseras mellan de båda systemen.

 

Uhips nya höstkollektion håller dig varm.

 

Komplett integration till Facebook från Litium

För att lyckas med Facebook-annonsering idag krävs i regel en automatisk synkning av produkter mellan e-handelssystemet och Facebooks kataloghanterare. När den är verifierad så blir det möjligt att dels kunna få bra underlag för att skapa relevanta annonser för personer som har utfört specifika aktiviteter på sajten, men även för att kunna hitta nya kunder genom att skapa så kallade Lookalike-målgrupper, som liknar ens befintliga kunder. 

Integrationen vi har mellan Litium och Facebook gör just detta. Vi konfigurerar generellt alla integrationer via Google Tag Manager, vilket gör det enklare att kvalitetssäkra så att samma data och samma värden användas i flera externa system, vilket förutom Facebook även brukar vara Google Analytics och liknande mätverktyg.

E-postmarknadsföring via Mailchimp

Ett annat viktigt område för att lyckas med sin e-handelsförsäljning är att kommunicera relevant information, vid rätt tidpunkt, till befintliga kunder eller kunder som har visat intresse genom att lämna sin mejl-adress.

Vi integrerar ofta Litium med Mailchimp, med komplett e-handelsstöd, för att möjliggöra detta. Det gör att den som ansvarar för mejlkampanjer enkelt kan segmentera fram bra målgrupper, t ex baserat på tidigare köphistorik eller hur engagerade de har varit vid tidigare mejlutskick. Genom denna koppling blir det även enkelt att se försäljningsvärdet var varje kampanj, för både manuella och automatiserade.

Besök Uhips nya e-handel härhttps://www.uhip.se.

 

Fler intressanta artiklar

Adam Clettborn gillar både digital och fysisk utvecklingIntervju
Adam Clettborn gillar både digital och fysisk utveckling
Adam har varit intresserad av datorer och teknik hela livet. För honom är det viktigt med komplexa uppgifter som gör att han måste tänka till och hela tiden utvecklas. Det får han på Motillo.
Läs mer
Spionera på dina konkurrenter med en SEO GAP-analysMotillo Knowledge
Spionera på dina konkurrenter med en SEO GAP-analys
En SEO GAP-analys är en metod för att identifiera skillnaden mellan olika sajter när det kommer till vilka sökord de rankar på.
Läs mer
Victor Axelsson är landslagsmannen som blev webbutvecklareIntervju
Victor Axelsson är landslagsmannen som blev webbutvecklare
Här får du veta mer om Victor och resan som han har gjort från webbutveckling till att även ta ett ansvar som teamledare.
Läs mer