I våras fick vi förtroendet att bli Uhips e-handelspartner och nu under september lanserade vi deras nya e-handelslösning. Den baseras på Litiums kraftfulla plattform och har integrerats fullt ut med Fortnox ekonomisystem.
Uhips nya e-handel är utformad efter "mobile first"-principen.
Migrering från Wordpress / WooCommerce till Litium
Under våren utvärderade Uhip olika e-handelsplattformar och partners. Valet föll på Litium som plattform, med anledningen att den erbjuder mycket funktionalitet redan i grundutförande, med färdiga kopplingar till exempelvis Klarna, men även att den är flexibel nog för att fortsätta stötta Uhip i deras fortsatta tillväxtresa. Därefter utvärderade Uhip flera olika Litium-partners, och valde därefter att inleda ett samarbete med oss på Motillo.
Uhips tidigare e-handel byggde på WooCommerce och vi har inom ramen för projektet migrerat produktdata därifrån.
Integration mellan Litium och Fortnox ekonomisystem
Uhip använder sedan tidigare Fortnox som ekonomisystem och det är även där som orderhanteringen sker. En viktig uppgift blev därför att säkerställa att ordrar, produkter, priser, lagersaldon och leveransinformation synkroniseras mellan de båda systemen.
Uhips nya höstkollektion håller dig varm.
Komplett integration till Facebook från Litium
För att lyckas med Facebook-annonsering idag krävs i regel en automatisk synkning av produkter mellan e-handelssystemet och Facebooks kataloghanterare. När den är verifierad så blir det möjligt att dels kunna få bra underlag för att skapa relevanta annonser för personer som har utfört specifika aktiviteter på sajten, men även för att kunna hitta nya kunder genom att skapa så kallade Lookalike-målgrupper, som liknar ens befintliga kunder.
Integrationen vi har mellan Litium och Facebook gör just detta. Vi konfigurerar generellt alla integrationer via Google Tag Manager, vilket gör det enklare att kvalitetssäkra så att samma data och samma värden användas i flera externa system, vilket förutom Facebook även brukar vara Google Analytics och liknande mätverktyg.
E-postmarknadsföring via Mailchimp
Ett annat viktigt område för att lyckas med sin e-handelsförsäljning är att kommunicera relevant information, vid rätt tidpunkt, till befintliga kunder eller kunder som har visat intresse genom att lämna sin mejl-adress.
Vi integrerar ofta Litium med Mailchimp, med komplett e-handelsstöd, för att möjliggöra detta. Det gör att den som ansvarar för mejlkampanjer enkelt kan segmentera fram bra målgrupper, t ex baserat på tidigare köphistorik eller hur engagerade de har varit vid tidigare mejlutskick. Genom denna koppling blir det även enkelt att se försäljningsvärdet var varje kampanj, för både manuella och automatiserade.
Besök Uhips nya e-handel här: https://www.uhip.se.