I Litiums årliga undersökning om e-handelns utveckling inom B2B-segmentet hittar vi flera intressanta saker i rapporten för 2024:
-
15 % av de tillfrågade företagen använder AI idag, och 21 % planerar att börja
-
80 % av de största företagen erbjuder digitala försäljningskanaler jämfört med 56 % för de mindre företagen
-
71 % förväntar sig fortsatt tillväxt under kommande 3 år
-
Av de som ännu inte erbjuder digitala försäljningskanaler så planerar 25 % att göra det inom 3 år
Tips: Läs mer om hur vi jobbar med e-handel och vilka e-handelsplattformar vi föredrar.
Kort om undersökningen Nordic Digital Commerce in B2B 2024
Det är ingen hemlighet att det är stora skillnader i den digitala mognaden bland företag som säljer till konsument och företag som säljer till andra företag. Anledningar som brukar förklara detta är att det är en mer komplex försäljningsprocess, att det finns avtal att ta hänsyn till och att B2B-kunderna inte vill handla online. Jag har själv skrivit om detta ett par gånger, t ex när jag försökte sälja en e-handelslösning till en herre verksam inom lantbruksmaskinsområdet och blev utskälld.
Jag hör det fortfarande när jag träffar en del ledningsgrupper på bolag av "B2B-karaktär". MEN, skillnaden nu mot för 5-10 år sedan är att det numera finns en helt annan dynamik i ledningsgruppen. Det andas morgonluft på många håll. Därför tycker jag att det är intressant att se vad Litiums årliga B2B-rapport visar, för att se om min magkänsla stämmer med verkligheten (länk finns i slutet av artikeln).
I rapporten svarade i år 932 personer som representerar företag som säljer till andra företag. Oftast är det en VD som svarar, men även försäljningschefer, marknadschefer och e-handelschefer finns bland respondenterna.
Försäljningschefen är numera ansvarig för e-handeln
Det kan ju låta som en självklarhet att e-handel har med försäljning att göra, men faktum är att Litiums rapport under de senaste åren ofta har visat att det är andra saker som har varit huvudsyftet med B2B-företagens e-handel. För tre år sedan raljerade jag lite över att detta och undrade om ekonomichefen har kidnappat e-handeln inom B2B. Därför att det glädjande att det nu har börjat ske en förändring här. För numera är det "Head of Sales" som oftast ansvarar för e-handeln och lite längre ner i rapporten hittar vi också en viktig förändring i vad det förväntade resultatet av e-handeln är.
