Paid Social - en djungel? Vi har macheten!

Inom begreppet Paid Social ryms egentligen allt som är betald synlighet på sociala medier. Det kan till exempel vara stories-annonser på Facebook och Instagram, en annonserad Agumented Reality-lins på Snapchat eller leadgenerering på LinkedIn.

Idag finns en rad olika sociala plattformar att välja mellan och alla har mer eller mindre olika användarbeteenden. När vi skapar en Paid Social-strategi för en kund så är det här några av alla faktorer som avgör var de bör synas och hur.

  • Var finns målgruppen?
    Det här avgör vilket eller vilka kanalval vi gör. Ofta är det en bra strategi att ha annonsering på olika plattformar samtidigt då många människor idag är aktiva på flera sociala medier.

  • Vad är huvudsyftet med marknadsföringen?
    Ska vi sprida kännedom om varumärket, driva trafik till webbplatsen eller få konverteringar? Det ena behöver inte utesluta det andra och olika plattformar kan användas för olika målsättningar.

  • Hur prickar vi rätt?
    Respektive plattform har ett välutvecklat annonseringsverktyg där det finns många olika sätt att hitta rätt målgrupp. Man kan exempelvis bygga en egen målgrupp baserat på demografi och intressen, eller ta fram datadrivna målgrupper som baseras på data som hämtas från kundens webbplats. Det sistnämnda är väldigt effektivt för remarketing, alltså att nå ut till personer som redan besökt e-handeln men till exempel inte genomfört ett köp.
Paid Social  ❤️  Google Ads

När synligheten ökar på sociala medier så ökar ofta också sökbehovet på Google. Att kombinera Paid Social med Google Ads är en bra strategi som bidrar till ökad trafik till webbplatsen. Med ett enhetligt material på samtliga plattformar skapas också igenkänning hos målgruppen och ni har lättare att bli top of mind.
Vi förstår att det kan kännas som en djungel med alla olika sociala plattformar - hur man ska tänka gällande format på annonser, placeringar, målgruppssegmentering och hur man får ut mest möjliga av sin marknadsföring. Det är precis därför vi startade Motillo Growth Team – vi vill göra detta enklare för dig! Med hjälp av vår långa erfarenhet av annonsering på Google och sociala medier ur ett e-handelsperspektiv lovar vi att göra den här djungeln mindre snårig. Vår styrka är att vi ser helheten och tar fram en strategi och mediemix som passar er verksamhet baserat på målgrupp och målsättning.

 

Employee image
Vill du veta mer om Paid Social och dess möjligheter för e-handel? Hör av dig så pratar vi om det!

Fler intressanta artiklar

WCAG - vad innebär det för dig som e-handlare?
Litium
WCAG - vad innebär det för dig som e-handlare?
Web Content Accessibility Guidelines, WCAG, är riktlinjer som syftar till att öka tillgänglighet för användare med funktionsvariationer på internet. Sommaren 2025 träder riktlinjerna i kraft.
Läs mer
Vi välkomnar Patrik Sundhäll till Motillo!
Nyhet
Vi välkomnar Patrik Sundhäll till Motillo!
Från lilla Grums via storstadspulsen i Göteborg tillbaka till Värmlands lugn. Här kan du lära känna Patrik, vår nya backend- och DevOps-magiker!
Läs mer
Code and Cheers 31 maj
Event
Code and Cheers 31 maj
Är du redo för en kväll fylld av kodning och gött häng? Bra! Då ska du markera den 31 maj i din kalender för Code and Cheers! 🤖🍻
Läs mer