Prenumerationsboxen slår konverteringsrekord med ny e-handel från Motillo

Under hösten har vi utvecklat en ny e-handelslösning för Crate Inventors, företaget bakom prenumerationsboxarna Bakboxen och Dejtboxen. Efter en initial testfas har nu de nya sajterna lanserats och redan efter några dagar märks en markant ökning av konverteringsgraden i båda onlinebutikerna. En av de stora nyheterna är att båda sajterna har stöd för Klarna Checkout för Recurring Payments (återkommande betalningar).

Problemet: begränsade anpassningsmöjligheter och avsaknad av fler betalsätt

Den befintliga sajten byggde på en färdig prenumerationslösning, som passade bra under uppstartsfasen av verksamheten. I takt med att volymerna ökade uppstod ett större behov av automatisering och effektiv orderhantering. Ett problem var även att systemet endast kunde hantera kortbetalningar, vilket hindrade många potentiella kunder i Sverige. Detta kunde inte det färdiga systemet vilket gjorde att en ny e-handelslösning behövdes för att öka konverteringen.

Lösningen: NopCommerce och Klarna Checkout Recurring Payments

Crate Inventors valde därför att gå över till en anpassad lösning baserad på open-source-plattformen NopCommerce kombinerad med Klarna Checkout och integration med Pacsoft/Unifaun. NopCommerce används av närmare 40 000 e-handelssajter runt om i världen, däribland Lacoste, Lee, Wrangler, BMW och Volvo.

Genom att använda en e-handelsplattform som är gjord för att anpassas för den egna verksamheten så ges möjlighet att skapa unika funktioner för att höja konverteringen, men även för att effektivisera det interna arbetet. Båda dessa delar är viktiga för alla som driver en e-handelsverksamhet med ambitionen att växa.

Resultatet: 25% konverteringsgrad vid lanseringen

Det nya systemet lanserades som en parallell sajt i samband med lanseringen av en julutgåva av Bakboxen Junior. Under denna försäljningsperiod av tre veckor nåddes en hisnande konverteringsgrad på upp till 25,17 %  (genomsnitt 12,61 %). Som jämförelse kan nämnas att en genomsnittlig e-handelssajt idag har en konverteringsgrad på under 2 %.

Bild: Konverteringsrekord för Bakboxen med Klarna Checkout

Det innebär att vissa dagar handlade så många som 1 av 4 besökare i Bakboxens nya e-handel och julutgåvan såldes slut på rekordtid.

63% ökning av konverteringsgraden för prenumerationskunder

I samband med Black Friday lanserades stöd för prenumerationsköp i den nya e-handelslösningen. Även detta är nu möjligt via Klarna Checkout och Bakboxen och Dejtboxen är bland de första e-handlarna i Sverige att erbjuda Klarna Recurring Payments.

Båda sajterna har kunnat notera markanta konverteringsförbättringar, med 38-63% i ökad konverteringsgrad.

Bilden visar Dejtboxens konverteringsgrad från lanseringsdagen (Black Friday) och framåt.

Nyfiken på att testa lösningen?

Sugen på att baka eller hitta fler roliga saker att göra med din partner? Besök då bakboxen.se eller dejtboxen.se och starta din prenumeration redan idag!

Fler intressanta artiklar

Grimfrost väljer Motillo som ny e-handelspartnerNyhet
Grimfrost väljer Motillo som ny e-handelspartner
Grimfrost grundades 2014 och har snabbt blivit ett starkt varumärke globalt, med sina produkter inspirerade av den Skandinaviska forntiden. Via e-handel omsatte de förra året närmare 60 miljoner SEK.
Läs mer
Jays Headphones väljer Motillo som ny e-handelspartnerNyhet
Jays Headphones väljer Motillo som ny e-handelspartner
Vi är glada över förtroendet att få hjälpa Jays Headphones med deras e-handelsförsäljning.
Läs mer
Nyfiken på att börja med e-handel?Motillo Knowledge
Nyfiken på att börja med e-handel?
Nyfiken på att höra mer om vad B2B-bolag kan göra för att vässa sitt digitala erbjudande eller vad mindre butiksägare kan göra för att komma igång med e-handel?
Läs mer