Så här skapar du tävlingar på Facebook – som följer reglerna

Genom att skapa tävlingar på Facebook lär du potentiella kunder mer om varumärket och växer din publik organiskt. Men det finns ett par saker som du bör ha koll på innan.

Lotterilagen, vad hände med den?

Den är upphävd sedan 1 januari 2019. Tidigare krävdes ett tillstånd för att lotta ut produkter. Numer är det alltså tillåtet att välja ut en vinnare utifrån en prestation. Exempelvis att man skrivit en kommentar eller schysst motivering. En parantes som ska tilläggas är att den som vinner är skyldig att deklarera vinstskatt på värdet av vinsten. Oftast 25% moms. 

Facebooks officiella tävlingsregler

Enligt Facebooks regelverk måste det i en kampanj eller en tävling framgå:
  • ”vad som är erbjudandets villkor och behörighetskrav gällande (t.ex. gällande ålder och begränsningar gällande hemvist).”
  • ”tillämpliga regler för kampanjen och att priserna som erbjuds efterlevs (t.ex. registrering och att du har alla tillstånd som krävs).”
Detta måste vara med:
  • Varje deltagare måste ha innehava en fullständig version av Facebook.
  • Kampanjen måste innehålla en bekräftelse på att den inte på något sätt är sponsrad, stödd, administrerad av eller knuten till Facebook.

Vill du läsa Facebooks generella riktlinjer så finns det att läsa här.

Det var det obligatoriska innehållet, men vad ska man egentligen undvika? Detta får du inte göra:

Facebooks riktlinjer säger att en tävling eller kampanj kan administreras via sidor, grupper, evenemang eller applikationer på Facebook. När du annonserar på Facebook får du däremot inte använda personliga tidslinjer eller vän-anknytningar för att sprida din kampanj.

Du får inte skriva:
  • ”dela inlägget på din tidslinje för att delta i tävlingen.”
  • ”dela inlägget på dina vänners tidslinje för att delta i tävlingen.”
  • ”tagga dina vänner i det här inlägget för att delta i tävlingen.”
Ej tillåtna exempel: 
  • Att uppmana användarna till att dela inlägget för att delta i tävlingen.
  • ”Gilla och dela detta inlägg för att vara med i utlottningen.”
  • ”Tagga tre vänner för att kunna vinna.”
Tillåtna exempel:
  • ”Vinn vår nya onlineutbildning! Skriv en kommentar och motivera varför just du vill vinna senast den xx månad år. 
  • Genom att delta i tävlingen godkänner du tävlingsvillkoren som finns att läsa på www.domän.se/tävlingsvillkor.
  •  Den här tävlingen är inte sponsrad, administrerad av eller knuten till Facebook. ”

Lägg gärna till vilka som sitter i juryn och vart vinnaren presenteras. Håll det kort och proffsigt, det ska inte kunna misstolkas. Lycka till med tävlingen!

Fler intressanta artiklar

WCAG - vad innebär det för dig som e-handlare?
Litium
WCAG - vad innebär det för dig som e-handlare?
Web Content Accessibility Guidelines, WCAG, är riktlinjer som syftar till att öka tillgänglighet för användare med funktionsvariationer på internet. Sommaren 2025 träder riktlinjerna i kraft.
Läs mer
Vi välkomnar Patrik Sundhäll till Motillo!
Nyhet
Vi välkomnar Patrik Sundhäll till Motillo!
Från lilla Grums via storstadspulsen i Göteborg tillbaka till Värmlands lugn. Här kan du lära känna Patrik, vår nya backend- och DevOps-magiker!
Läs mer
Code and Cheers 31 maj
Event
Code and Cheers 31 maj
Är du redo för en kväll fylld av kodning och gött häng? Bra! Då ska du markera den 31 maj i din kalender för Code and Cheers! 🤖🍻
Läs mer