SEO för e-handel – 7 enkla tips

Optimera din e-handel för människor så kommer den även att synas i sökmotorerna. Ofta glömmer man bort att det i slutändan är människor som ska ta sig genom din webbplats och läsa ditt innehåll, så därför är det viktigt att skriva för människor.

 

Väldigt enkelt förklarat så är en sökmotors huvudfunktioner följande:

  • Spindla din webbplats – alltså söka genom webbplatsens sidor och leta efter innehåll.
  • Indexera – alltså arkivera och organisera det innehåll som hittas.
  • Ranka webbplatsen – alltså erbjuda sina besökare en rankad lista av de sidor den anser är mest relevanta och populära för sökningen.

 

Det är alltså viktigt för sökmotorer att hitta rätt svar och ett populärt svar.

 

 

Så hur gör man sin e-handel relevant och populär?

Google rekommenderar att man följer vissa enkla riktlinjer för att bättra sina rankingmöjligheter.

  1. Tänk på när du lägger upp produkter och kategorier att du skriver och utformar innehållet med användaren som huvudmål, inte sökmotorer.
  2. Gör en sökordsanalys – ta reda på vad dina potentiella kunder söker efter.
  3. Skriv innehåll som klart och tydligt beskriver vad du önskar att förmedla. Se till att kalla en spade för en spade.
  4. Sätt upp en tydlig hierarki och länkstruktur. Alla sidor på webbplatsen bör vara tillgängliga med en minst én länk.
  5. Säkerställ att alla sidors titlar och meta-beskrivningar är beskrivande för innehållet på sidan de representerar.
  6. Använd sökord för att skapa en läsbar URL som beskriver innehållet på sidan.
  7. Säkerställ att din e-handel fungerar lika bra i mobilen som på datorn.


Varför ska man jobba med SEO?

Majoriteten av all trafik som kommer till en webbplats kommer från sökmotorer och är alltså en av de viktigaste kanalerna att synas i. Trafik som kommer från sökmotorer är oftast målriktad trafik - alltså potentiella kunder som söker just din produkt. Kan inte sökmotorerna hitta ditt innehåll så missar du möjligheten att driva målriktad trafik till din webbplats.


Kom ihåg!

Krångla inte till det, men ta hellre inga genvägar - tänk på att SEO i enkla drag handlar om att ha ett tydligt budskap och en användarvänlig webbplats. Skapa texter som beskriver varorna du önskar att sälja och säkerställ att navigeringen i menystrukturen är enkel och logisk.

 

Fler intressanta artiklar

Optimera din e-handel med heatmaps
Optimera din e-handel med heatmaps
Att driva en e-handel kräver kontinuerlig analys och optimering för att möta kundernas förväntningar och maximera konverteringar. Ett kraftfullt verktyg som blivit alltmer populärt för denna typ av analys är heatmaps.
Läs mer
Få en granskning av Paid Social - värde 50 000 kr
Få en granskning av Paid Social - värde 50 000 kr
Är du e-handlare som annonserar på sociala medier och är osäker på vad du egentligen får för resultat? Ta då chansen att få dina kampanjer synade i sömmarna av vår specialist inom Paid social.
Läs mer
Webinar: Det spelar ingen roll vilken plattform du väljer
Webinar: Det spelar ingen roll vilken plattform du väljer
Motillos VD Jakob har jobbat med e-handel i 20 år och har träffat många B2B-företag under den tiden. I detta webinar summerar han sina tankar kring vad som skapar framgång inom B2B.
Läs mer