Strukturerad data för e-handel

Har du koll på din e-handels strukturerade data? Om inte så är det hög tid att ta tag i det. Varför det, undrar du? Jo, för om du driver en e-handel är detta ett viktigt sätt för dig att få sökrobotar och även AI-algoritmer att förstå dina produkter bättre.

Vad är strukturerad data?

Strukturerad data är information som är organiserad på ett sätt som gör det enkelt att förstå och bearbeta. Den är presenterad på ett formellt och standardiserat sätt, vilket gör det möjligt för sökrobotar och AI-algoritmer att läsa och tolka informationen på ett enhetligt sätt.

Strukturerad data är redan idag väldigt viktigt för att underlätta för våra sökrobotar, men kan även bli viktigare nu när AI blir mer och mer vanligt inom sök och informationsupphämtning.

Varför är strukturerad data så viktigt för e-handel?

Strukturerad data är viktigt för e-handel av flera skäl, men de fyra absolut viktigaste orsakerna är:

  1. Strukturerad data gör det lättare för sökmotorer att indexera och förstå innehållet på din sajt. Genom att använda strukturerad data, som schema.org-mikrodata eller JSON-LD, kan du optimera dina produktsidor för sökmotorer och därmed förbättra dina chanser att synas högre i sökresultaten.
  2. E-handelssajter innehåller ofta omfattande produktinformation, inklusive attribut som pris, storlek, färg, lagerstatus och mycket mer. Genom att använda strukturerad data kan denna information enkelt kategoriseras och tolkas av både människor och maskiner, vilket underlättar för kunder att hitta och jämföra produkter.
  3. Genom att använda strukturerad data kan din e-handel förbättra sitt utseende på sökresultatsidor genom att visa så kallade rich snippets*. Dessa kan inkludera extra information som recensioner, priser och tillgänglighet direkt i sökresultatet, vilket gör det mer lockande för potentiella kunder att klicka på länken.
  4. Strukturerad data underlättar även för automatiserade processer och integrationer mellan olika system. Det kan användas för att skapa en smidig hantering av produktdata, orderhantering, lagerhantering och andra aspekter av e-handelsverksamheten.

*Vad är rich snippets?

Rich snippets är en term inom SEO som refererar till de förbättrade och mer detaljerade informationssnuttar som visas i sökresultaten på sökmotorer. Dessa snippets ger användare mer direkt och användbar information om sidans innehåll, och de gör sökresultaten mer informativa och relevanta. 

Här ser vi ett sökresultat som visar produktens betyg, hur många röster den har fått och priset:

Exempel på rich snippets

Har du koll på din strukturerade data?

Driver du en e-handel är det viktigt att ha koll på din strukturerade data och få denna verifierad. Jag rekommenderar dig att testa din sajt med någon av dessa verktyg:

I sistnämnda länk finns två verktyg där du kan testa och få din sajts strukturerade data verifierad i Schema Markup Tool, samt även om dina produkter kan visa Rich Results i sökresultatet.

Rich results testverktyg

Sammanfattning

Strukturerad data gör din e-handel mer tillgänglig, sökbar och användarvänlig. Det hjälper inte bara till att göra din sajt mer lättförståelig för sökrobotar - utan även för potentiella kunder. Det kan också påverka dina sökträffars klickfrekvens då det kan få ditt resultat att stå ut lite mer med rich snippets. Strukturerad data är alltså en mycket viktig komponent för att optimera din e-handel för båda dina kunder och din sajt.

Så testa din sajt och säkerställ att du har markerat upp all viktig data. Lycka till!

Employee image
Tycker du fortfarande detta är svårt så hör av dig till oss - vi hjälper dig gärna!

Fler intressanta artiklar

SEO-guide för din e-handel
SEO
Growth Team
SEO-guide för din e-handel
I dag är e-handel en framstående och konkurrensutsatt del av handeln där det är avgörande att sticka ut och synas bland mängden av sajter. För e-handlare är SEO numera inte bara en valmöjlighet - det är en nödvändighet.
Läs mer