Sykkelkomponenter ökar farten med ny e-handel

Norska Sykkelkomponenter.no är en av Norges största specialbutiker inom cykling och har sedan starten 2007 satsat på att erbjuda ett riktigt bra sortiment och en kompetent kundservice. De väljer nu Motillo som ny e-handelspartner och första steget är att ta fram en ny sajt baserad på Litium Commerce Cloud.

Året var 2007 när Sykkelkomponenter startades av cykelentusiaster med målsättningen att hela tiden erbjuda både motionärer och aktiva utövare riktigt bra produkter. Sedan dess har de prisats flera gånger, bland annat två olika utmärkelser från Prisjakt i Norge: Årets Sport och Årets Nischbutik.

I takt med att verksamheten växer så tillkommer även nya behov när det kommer till e-handelslösningen och möjligheter att integrera mot olika system. För att kunna fortsätta sin tillväxtresa har de nu beslutat att satsa på en ny plattform baserad på Litium Commerce Cloud och Omnium. Arbetet med den nya lösningen påbörjas inom kort.

Örjan Nordtveit på SykkelkomponenterBild: Ørjan Nordtveit,CEO Sykkelkomponenter

Omnium förenklar komplexa orderflöden för e-handlare

Alla som har jobbat i en e-handelsverksamhet vet hur mycket tid som kundtjänst kan behöva lägga på att hantera enskilda ärenden om systemen inte är integrerade eller om de saknas funktionalitet. Ett enkelt exempel är en kund som hör av sig efter lagt order för att de ha glömt ange sin rabattkod. Det kan verka som en enkel uppgift att lösa, men kan i många fall kräva att kunden lägger en ny order, eller att ett rabattbelopp ska återbetalas manuellt. Detta och mycket annat har Omnium löst i sin Saas-plattform och vi kommer i det här projektet att integrera det fullt ut mot Litiums kraftfulla e-handelslösning.

Litium Commerce Cloud och Motillo Content Scaler

I allt fler projekt implementerar vi vår egenutvecklade SEO-lösning Content Scaler, som automatiskt skapar upp relevanta landningssidor baserat på de filter som finns på kategorisidor. Fördelen med detta är att Google kan indexera betydligt många fler sidor på sajten, vilket ökar synligheten på så kallade longtail-sökningar som är så viktiga för e-handlare idag. 

MOX - Vår egen storefront för e-handlare

Under våren har vi finslipat den storefront som Litium själva erbjuder - Litium Accelerator - och gjort den ytterligare lite vassare. Vi har paketerat några av de bästa funktionerna som vi ofta utvecklar i våra projekt och inkluderar dem i alla våra framtida projekt. Vi har även gjort några förbättringar av prestandan, t ex att bilder alltid renderas i så kallat Nextgen-format. Detta innebär att vi behöver lägga mindre utvecklingstid på att bygga standardfunktioner i våra projekt och att vi får mer tid över till att ge varje sajt det där lilla extra.

Eftersom vi fokuserade mer på att bygga smarta lösningar än att brainstorma fram ett coolt namn så fick vår storefront heta Motillo Accelerator. Internt började den kallas för MOX, och med ett X i namnet kunde vi alla enas om att vi hade hittat rätt.

Vi ser fram emot att följa med Sykkelkomponenter på deras spännande resa framåt!

Employee image
Vill du veta mer om våra lösningar?

Fler intressanta artiklar

Adam Clettborn gillar både digital och fysisk utvecklingIntervju
Adam Clettborn gillar både digital och fysisk utveckling
Adam har varit intresserad av datorer och teknik hela livet. För honom är det viktigt med komplexa uppgifter som gör att han måste tänka till och hela tiden utvecklas. Det får han på Motillo.
Läs mer
Spionera på dina konkurrenter med en SEO GAP-analysMotillo Knowledge
Spionera på dina konkurrenter med en SEO GAP-analys
En SEO GAP-analys är en metod för att identifiera skillnaden mellan olika sajter när det kommer till vilka sökord de rankar på.
Läs mer
Victor Axelsson är landslagsmannen som blev webbutvecklareIntervju
Victor Axelsson är landslagsmannen som blev webbutvecklare
Här får du veta mer om Victor och resan som han har gjort från webbutveckling till att även ta ett ansvar som teamledare.
Läs mer