Troels Poppe blir Head of Growth Team på Motillo

Vi ökar vår satsning på rådgivning och strategi för e-handlare och ett steg i detta är att vi nu tillsätter Troels Poppe som ansvarig för Motillo Growth Team. Troels har själv en lång erfarenhet från "andra sidan", med olika roller inom projektledning, SEO, strategi och marknadsföring och nu senast som Chief Digital Officer på snabbväxande e-handlaren Proteinbolaget.

Troels, du har haft många olika roller på e-handelsbolag. Vad fick dig att vilja gå över i en konsultroll?
- Efter att ha jobbat med e-handel och affärsutveckling i över 10 år på olika bolag, var det dags att prova något nytt och använda all kunskap jag har tillägnat mig genom mina olika roller. Jag har länge följt Motillos resa från sidolinjen, så när möjligheten för att axla denna nya spännande tjänst bjöd sig var det inte svårt att träffa beslutet. Sen är det ju inget minus att få jobba tillsammans med goa värmlänningar 😊

Vad kommer du att göra som Head of Growth Team på Motillo?
- Jag kommer att hjälpa e-handlare som känner att dom behöver en bollplank för att träffa rätt beslut samt prioritera rätt utveckling och marknadsinsatser. Jag har jobbat på flera tillväxtbolag och fått hyggligt lärdom om hur hela e-handelsverksamheten hänger ihop – den lärdom ska jag ta vidare till Motillos kunder. Konkret handlar det om att ta på sig en projektledarroll och 1) analysera den befintliga e-handel, 2) presentera lösningsförslag som matchar verksamhetens mål och ambitionsnivå, 3) utvärdera, följa upp och underhålla. Det kan t.ex. vara on-site CRO, SEO-analyser, hjälp till online-annonsering, affiliates, betallösningar, fraktlösningar, konkurrentanalyser, sociala medier, lansera nya marknader – ja, det mesta faktiskt.

Om du får ge 3 konkreta råd till den som jobbar som E-commerce Manager idag, vad skulle det vara?

  • Bygga relationer - Som E-Commerce manager är man spindeln i nätet i e-handelsverksamheten och en viktig nyckelperson. Det betyder att många personer och avdelningar kommer att ha synpunkter och önskemål som du måste förhålla dig till.
  • Prioritera rätt – Försök basera beslut på data och utgå från vad som er verksamhetens viktigaste mål just nu. Är det verkligen viktigt att ändra färg på filter-knappen eller är det annat ”tråkigt” som borde gå före?
  • Ingen kan allt, men alla kan lite – Gör det du är bra på, och var inte rädd för att söka hjälp av någon som kan hjälpa dig, det brukar gå snabbare och vara mer lönsamt i längden. Pssst – det är här vi på Motillo kommer in i bilden 😉

Vad gör du när du inte jobbar?
- Då lever jag ett lugnt familjeliv i Kristinehamn med min fru och två barn. Vi är gärna i fjällen på vintern eller på Vänerns hav på sommaren. ⛷️🛥️

Fler intressanta artiklar

Adam Clettborn gillar både digital och fysisk utvecklingIntervju
Adam Clettborn gillar både digital och fysisk utveckling
Adam har varit intresserad av datorer och teknik hela livet. För honom är det viktigt med komplexa uppgifter som gör att han måste tänka till och hela tiden utvecklas. Det får han på Motillo.
Läs mer
Spionera på dina konkurrenter med en SEO GAP-analysMotillo Knowledge
Spionera på dina konkurrenter med en SEO GAP-analys
En SEO GAP-analys är en metod för att identifiera skillnaden mellan olika sajter när det kommer till vilka sökord de rankar på.
Läs mer
Victor Axelsson är landslagsmannen som blev webbutvecklareIntervju
Victor Axelsson är landslagsmannen som blev webbutvecklare
Här får du veta mer om Victor och resan som han har gjort från webbutveckling till att även ta ett ansvar som teamledare.
Läs mer