Vilken e-handelsplattform är rätt för mig?

Vi utvärderar löpande olika e-handelsplattformar och jobbar endast med de som vi vet klarar av att möta de höga krav som ställs av e-handlare, retailföretag och B2B-verksamheter idag.

Litium
Litium

En svensk e-handelsplattform, anpassad för att stötta er tillväxtresa från miljoner till miljarder.

  • Inbyggt PIM-system skapar ordning och reda i produktkatalogen
  • Konfigurera prislistor och sortiment beroende på marknad
  • Minska projekttid och kostnad med hjälp av Litiums smarta Accelerator
Läs mer
Norce
Norce
  • Inkluderar ett avancerat PIM-system som enkelt låter dig underhålla relationer mellan olika produkter och skapa flexibla paketartiklar.
  • Möjlighet att styra prissättning utifrån marginal, eller automatiskt via den inbyggda prisroboten.
  • Kopplas smidigt ihop med det CMS som ni själva föredrar att använda för innehållshantering på sajten.
Läs mer

Vad kostar ett e-handelsprojekt?

Så, vad kostar det då? Det beror så klart på en mängd olika faktorer, så för att underlätta så har vi skrivit en artikel som går igenom just detta. Och som även ger er riktiga prisuppgifter.

Läs mer om vad ett e-handelsprojekt kostar.

Vilken uppgift har ett e-handelssystem idag?

I e-handelns begynnelse handlade systemet till stor del om att hantera statisk produktinformation, kunduppgifter och ordrar. I takt med att behoven ökade tillkom krav på integrationer med affärssystem, betallösningar och analysverktyg.

Ett modernt e-handelssystem idag handlar om att driva försäljning och stödja centrala affärsprocesser inom företaget och för att göra det på bästa sätt så sker nu en stark utveckling inom framför allt följande områden:

  • Personalisering
  • PIM - Product Information Management
  • Kampanjhantering och kundlojalitet

Olika kundtyper skapar olika behov för e-handlaren

För den som driver försäljning inom B2B brukar även följande frågor dyka upp:

  • Hur kan e-handelsplattform integreras med befintliga system?
  • Hur kan vi erbjuda vår höga servicenivå via en digital lösning för att inte behöva konkurrera med pris?

Inom Retail är kanske följande fråga aktuella just nu:

  • Hur gör vi rent praktiskt för att ställa om vår verksamhet till omnikanal, när det kommer till logistik, sortiment, e-handelslager m.m.?

För rena e-handlare (så kallade e-Tailers) brukar andra frågor vara högre upp på agendan:

  • Hur kan vi uppehålla vår höga förändringstakt trots ett stort teknikberoende?
  • Hur kan vi vara effektiva i ett digitalt omnikanalsystem (försäljning via t ex marknadsplatser och sociala medier)?

För varumärken (Brands):

  • Hur kan vi kombinera försäljning via återförsäljare och direkt till konsument via en digital plattform?
  • Hur kan vi expandera globalt på ett effektivt sätt?
  • Hur kan vi förmedla vårt varumärke på bästa sätt digitalt?

Vi kan konstatera att olika verksamheter idag har olika behov och att det ställer olika krav på e-handelssystemen. Men vi kan vara säkra på att e-handelssystemen idag har en betydligt viktigare uppgift att hantera än för bara några år sedan.

Hyra, köpa eller utveckla en egen e-handelsplattform?

Den som väljer att driva e-handel, eller att iallafall marknadsföra sitt produktsortiment online, kommer ganska snabbt att komma till ett första vägval, som består av tre alternativ:

1. Använda en färdig lösning och anpassa designen själv

Med detta avser vi färdiga så kallade molnlösningar (SaaS) där kunden gör jobbet själv.

Fördelar:

  • Snabbt igång
  • Låg (eller ingen) initial kostnad

Nackdelar:

  • Kräver en större egen arbetsinsats
  • Svårt att anpassa och bygga ut
  • Erbjuds ej personlig rådgivning
  • Äger ej den framtagna lösningen

2. Hyra en egenutvecklad lösning av en e-handelsleverantör

Flera e-handelsleverantörer utvecklar sin egen plattform som hyrs ut i abonnemangsform. Design och övriga anpassningar debiteras vanligtvis separat.

Fördelar:

  • Relativt snabbt igång
  • Erbjuds personlig rådgivning och kunskap

Nackdelar:

  • Kan ej byta leverantör utan att bygga om lösningen
  • Kunden äger ej den framtagna lösningen
  • Begränsningar i form av vilka anpassningsmöjligheter som erbjuds

3. Anlita ett renodlat konsultbolag

Ett konsultbolag inom e-handel utvecklar oftast sina kunders lösningar baserat på fristående e-handelsplattformar, som kan vara antingen open-source eller licensbaserade.

Fördelar:

  • Lösningen anpassas helt efter kundens verksamhet
  • Erbjuds personlig rådgivning och kunskap
  • Kunden äger den färdiga lösningen
  • Kan fritt byta leverantör om behovet uppstår

Nackdelar:

  • Kan innebära en högre initialkostnad än ovanstående alternativ

Läs om hur vi arbetar som e-handelskonsulter!

Så vad är bäst för er?

Inget alternativ är bäst för alla. Att avgöra vad som är bäst för er handlar därför om att värdera ovanstående egenskaper baserat på just era förutsättningar och önskemål. Som huvudregel kan man säga att om man har en mindre budget och är beredd att anpassa sig efter plattformen är det bäst att börja med en färdig lösning för att komma igång med försäljningen.

Ju fler krav man har på lösningen, och ju större omfattning verksamheten har, desto mer talar för en lösning som är optimerad för anpassning. Då står valet främst mellan att hyra en lösning hos en e-handelsleverantör eller att anlita ett renodlat konsultbolag. 

Jakob Twedmark - VD på Motillo

Jakob Twedmark

Om du vill få hjälp att välja rätt plattform för er verksamhet så får du gärna boka in ett kort möte med mig. Det tar cirka 30 minuter och är kostnadsfritt.

jakob.twedmark@motillo.se
0730-74 06 31

Vill du hellre prata med en riktig person?

Då får du gärna boka in ett introduktionsmöte med Jakob Twedmark. Lediga tider i hans kalender hittar du i formuläret nedan.