Våren 2023 lanserade vi Motillo Content Scaler - en spännande lösning som kompletterar det traditionella, manuella SEO-arbetet som fortfarande är viktigt för de flesta e-handlare. Genom att automatiskt skapa landningssidor för alla relevanta kombinationer av produkturval ökar synligheten på högkonverterande "longtail-sökningar" - som historiskt har varit väldigt tidsödande att optimera för.
En av de första kunderna att prova Motillo Content Scaler, MCS, var Matt-Tema, där vi nu har satt upp över 200 nya landningssidor baserat på olika kategorier kombinerade med filter som färg och mått.
Hur har organiska rankingen utvecklat sig?
Om vi kikar specifikt på filter kring mått kan vi bryta ner detta lite mer konkret där de i underkant av 100 nya sidorna skapar landningssidor för över 180 nya sökbegrepp. I slutet av augusti publicerade vi dessa sidor och började övervaka 181 relevanta sökbegrepp. Dessa sökbegrepp rankade då i snitt på position 29 på Google. I skrivande stund (27:e september) rankar de strax under position 8.
Så här har rankingens utveckling sett ut: