Öka synligheten med Motillo Content Scaler

Våren 2023 lanserade vi Motillo Content Scaler - en spännande lösning som kompletterar det traditionella, manuella SEO-arbetet som fortfarande är viktigt för de flesta e-handlare. Genom att automatiskt skapa landningssidor för alla relevanta kombinationer av produkturval ökar synligheten på högkonverterande "longtail-sökningar" - som historiskt har varit väldigt tidsödande att optimera för.

En av de första kunderna att prova Motillo Content Scaler, MCS, var Matt-Tema, där vi nu har satt upp över 200 nya landningssidor baserat på olika kategorier kombinerade med filter som färg och mått.

Hur har organiska rankingen utvecklat sig?

Om vi kikar specifikt på filter kring mått kan vi bryta ner detta lite mer konkret där de i underkant av 100 nya sidorna skapar landningssidor för över 180 nya sökbegrepp. I slutet av augusti publicerade vi dessa sidor och började övervaka 181 relevanta sökbegrepp. Dessa sökbegrepp rankade då  i snitt på position 29 på Google. I skrivande stund (27:e september) rankar de strax under position 8.

Så här har rankingens utveckling sett ut:

     

 

Med ganska enkla grepp skapade vi landningssidor med standardiserade titlar, meta-beskrivningar, rubriker och URL:er.

Exempel
I detta exempel har vi kombinerat kategorin "Mattor" med filtret "300x400" som har skapat landningssidan matt-tema.se/mattor/300x400.  När du nu söker ”matta 300x400” eller ”mattor 300x400” på Google kommer du få följande träff i sökresultatet:


Båda  dessa sökbegrepp har enligt Google en sökvolym på ca 2400 sökningar per månad

Matt-Tema.se rankar nu på position 7 och 8 på dessa sökbegrepp efter att ha klättrat från en obefintlig ranking (alltså position 100+).

 

Exemplet ovanför visar sökbegrepp med ganska höga sökvolymer och hög konkurrens och vi har där nu precis nått upp till placeringar inom topp 10, men vi har även klättrat med många fler sökbegrepp där sökvolymer och konkurrens har varit lägre. Med lägre sökvolymer minskar oftast även konkurrensen och det blir lättare att få bättre ranking. Några exempel på sådana sökbegrepp är:

”Mattor 70x250”

  • Sökvolym 50
  • Klättrat från pos 47 till pos 1

”Mattor 120x160”

  • Sökvolym 140
  • Klättrat från pos 100+ till pos 2

”Mattor 100x150”

  • Sökvolym 210
  • Klättrat från pos 100+ till pos 3

Hur mycket trafik kan man förvänta sig?

För att uppskatta trafik på dessa sökord kan vi kika på de sökord som ligger mellan position 1 – 20 och multiplicera CTR (klickfrekvens) med sökvolym. Då får vi fram något som kallas Share of Voice. Share of Voice är alltså en indikator på hur mycket trafik man kan få. Källa: Accuranker

I denna graf ser vi att uppskattad trafik har gått från ungefär 2 per dag i slutet av augusti, till ungefär 540 per dag i slutet av september. Detta på grund av den positiva ökningen av organisk ranking.

 

Nu kan man ju inte förlita sig på ”uppskattad” trafik, men om vi jämför klicken i Google Search Console (för just denna kund) under denna period mot föregående år så ser vi en ganska bra ökning i antal klick på denna kategori. 

Detta var ett av våra första projekt med MCS där våra förväntningar har blivit besvarade. Vi vill vara säkra på att våra kunder får ut maximal nytta av sin Litium-lösning och vi inkluderar därför Motillo Content Scaler utan extra kostnad i alla våra projekt.

Vill du veta mer om Motillo Content Scaler så kan du fördjupa dig lite här motillo.se/seo/motillo-content-scaler/

Employee image
Vill du få mer trafik från sökmotorer? Hör av dig så utforskar vi möjligheterna tillsammans!

Fler intressanta artiklar

Vi välkomnar Patrik Sundhäll till Motillo!
Nyhet
Vi välkomnar Patrik Sundhäll till Motillo!
Från lilla Grums via storstadspulsen i Göteborg tillbaka till Värmlands lugn. Här kan du lära känna Patrik, vår nya backend- och DevOps-magiker!
Läs mer
Code and Cheers 31 maj
Event
Code and Cheers 31 maj
Är du redo för en kväll fylld av kodning och gött häng? Bra! Då ska du markera den 31 maj i din kalender för Code and Cheers! 🤖🍻
Läs mer
Ny rapport: B2B-företagen vädrar morgonluft när det kommer till e-handel
Litium
Ny rapport: B2B-företagen vädrar morgonluft när det kommer till e-handel
Litium har precis släppt sin årliga undersökning om e-handelns utveckling inom B2B-segmentet i Norden. Vi har djupdykt och hittat några intressanta saker.
Läs mer