Hur skapar man en säljrapport i Google Analytics 4?

The King (Universal Analytics / UA) is dead – long live the King (Google Analytics 4 / GA4)! Om du inte redan har börjat använda GA4 är det verkligen dags att komma i gång nu innan UA släcks ner sommaren 2023. Många e-handlare sliter just nu sitt hår över hur de ska hitta sina favoritrapporter. Hjälpen är här och vi börjar med den kanske viktigaste: ”Acquisition Report”.

I denna artikel använder vi engelska termer i GA4. Har du GA4 inställd på ett annat språk kan du ändra till engelska under Admin > User > Language. Guide finns här.

Vi sätter igång direkt! I Google Analytics 4 hittar du säljrapporten under Reports > Lifecycle > Acquisition. Här kan du välja mellan antingen ”User acquisition” eller ”Traffic acquisition”. Skillnaden mellan dessa är att User visar varifrån besökarna kommer vid sitt första besök på er sajt och att Traffic visar samtliga besök oavsett om de är återkommande eller nya. Jag brukar främst använda Traffic.

När du väl har valt en av rapporterna kan du välja hur kanaler ska grupperas mellan ”source”, ”medium” och ”campaign”. Detta är mycket enklare än hur det var i Universal Analytics, där vi var tvungna att byta vy för att se detta. Genom att klicka på + kan du även gruppera kanalerna på parametrar som geografi och demografi. Jag rekommenderar att använda ”Session default channel grouping” och att ställa in den sekundära dimensionen till ”source / medium”. På detta sätt får du en komplett grupperad översikt.

Du kan självklart också filtrera datan genom att klicka på ”add filter +”. Här kan du inkludera eller exkludera samma parametrar som finns i den sekundära dimensionen.

That's it! GA4 är inte så läskigt när man väl har kommit igång. En förutsättning för att det ska bli bra är såklart att man har en korrekt uppsättning med mätning för e-handel. Så har du inte redan GA4-mätning är det viktigt att få det på plats nu! Kontakta oss så hjälper vi gärna till.

Fler intressanta artiklar

SEO-guide för din e-handel
SEO
Growth Team
SEO-guide för din e-handel
I dag är e-handel en framstående och konkurrensutsatt del av handeln där det är avgörande att sticka ut och synas bland mängden av sajter. För e-handlare är SEO numera inte bara en valmöjlighet - det är en nödvändighet.
Läs mer