Lansering av e-handel för modevarumärket Saburo Jeans

Lanseringsdags! Idag lanserade vi Saburo Jeans e-handel. Till en börjar sker försäljning i Norden, men inom kort öppnar vi även upp för nya marknader. I detta projekt har vi axlat ett helhetsansvar och tagit hand om allt ifrån varumärkesidentitet, grafisk design till teknisk utveckling och digital marknadsföring, inom ramen för Motillo Growth Team.

Bakgrund

Under 2019 blev vi kontaktade av Saburo Jeans, som då hade provlanserat sin första kollektion genom försäljning i fysiska butiker i Sverige. Kollektionen hade tagits emot väldigt väl av kunderna och grundarna ville ta nästa steg genom global försäljning via e-handel. De ville inte rekrytera egen personal för detta, utan ville hitta en partner som kunde ta hand om helheten åt dem. En form av nyckelfärdig e-handelsförsäljning inklusive hantering av marknadsföring, innehåll och orderhantering.

Vårt förslag: Motillo Growth Team

Detta var en utmaning vi väldigt gärna ville ta oss an. Vid den tidpunkten hade vi precis skapat det vi kallar för Motillo Growth Team, som är just detta - en möjlighet för våra kunder att ta hjälp av oss i den omfattning de själva vill. Antingen som teknisk partner, eller som en komplett e-handelsavdelning med olika specialistroller.

Vårt team för Saburo består av copywriter, analytiker, digital marknadsförare, Social Media Manager, SEO-specialist, utvecklare, arkitekt och projektledare. 

Video som försäljningsstrategi inom e-handel

En av de idéer vi tog fram gällde video. Vi var övertygade om att rörligt är en fördel inom modeförsäljning online och under projektet tog vi fram filmer på samtliga produkter, intervjuformat med grundaren Per, samt ett flertal olika stylistfilmer som baserades på vanliga sökningar online när det kommer till jeans.

Alla filmer har sedan integrerats på sajten och används även externt i sociala medier och på Youtube.

Teknisk lösning - Litium integrerad med NYCE logistiksystem, Klarna Checkout och Unifaun Delivery Checkout

Vi är Premium Partner med Litium och utsågs nyligen till deras Partner of the Year 2020. Litium är en mycket kraftfull plattform som passar extra bra för ambitiösa e-handlare som vill växa, med en plattform som stöttar detta. 

För Saburo har vi integrerat plattformen med logistiksystemet NYCE som automatiskt skickar ordrar till den 3PL-partner som sköter utleveranserna. Vi har även kopplat ihop Klarna Checkout med Unifaun Delivery Checkout, för att smidigt låta kunderna välja leveranssätt och utlämningsställe.

Se Saburo Jeans nya e-handel här!

Employee image
Nyfiken på vad vi kan göra för dig? Hör gärna av dig så berättar vi mer om hur vi jobbar med våra e-handelsuppdrag.

Fler intressanta artiklar

WCAG - vad innebär det för dig som e-handlare?
Litium
WCAG - vad innebär det för dig som e-handlare?
Web Content Accessibility Guidelines, WCAG, är riktlinjer som syftar till att öka tillgänglighet för användare med funktionsvariationer på internet. Sommaren 2025 träder riktlinjerna i kraft.
Läs mer
Vi välkomnar Patrik Sundhäll till Motillo!
Nyhet
Vi välkomnar Patrik Sundhäll till Motillo!
Från lilla Grums via storstadspulsen i Göteborg tillbaka till Värmlands lugn. Här kan du lära känna Patrik, vår nya backend- och DevOps-magiker!
Läs mer
Code and Cheers 31 maj
Event
Code and Cheers 31 maj
Är du redo för en kväll fylld av kodning och gött häng? Bra! Då ska du markera den 31 maj i din kalender för Code and Cheers! 🤖🍻
Läs mer