Lansering av e-handel för modevarumärket Saburo Jeans

Lanseringsdags! Idag lanserade vi Saburo Jeans e-handel. Till en börjar sker försäljning i Norden, men inom kort öppnar vi även upp för nya marknader. I detta projekt har vi axlat ett helhetsansvar och tagit hand om allt ifrån varumärkesidentitet, grafisk design till teknisk utveckling och digital marknadsföring, inom ramen för Motillo Growth Team.

Bakgrund

Under 2019 blev vi kontaktade av Saburo Jeans, som då hade provlanserat sin första kollektion genom försäljning i fysiska butiker i Sverige. Kollektionen hade tagits emot väldigt väl av kunderna och grundarna ville ta nästa steg genom global försäljning via e-handel. De ville inte rekrytera egen personal för detta, utan ville hitta en partner som kunde ta hand om helheten åt dem. En form av nyckelfärdig e-handelsförsäljning inklusive hantering av marknadsföring, innehåll och orderhantering.

Vårt förslag: Motillo Growth Team

Detta var en utmaning vi väldigt gärna ville ta oss an. Vid den tidpunkten hade vi precis skapat det vi kallar för Motillo Growth Team, som är just detta - en möjlighet för våra kunder att ta hjälp av oss i den omfattning de själva vill. Antingen som teknisk partner, eller som en komplett e-handelsavdelning med olika specialistroller.

Vårt team för Saburo består av copywriter, analytiker, digital marknadsförare, Social Media Manager, SEO-specialist, utvecklare, arkitekt och projektledare. 

Video som försäljningsstrategi inom e-handel

En av de idéer vi tog fram gällde video. Vi var övertygade om att rörligt är en fördel inom modeförsäljning online och under projektet tog vi fram filmer på samtliga produkter, intervjuformat med grundaren Per, samt ett flertal olika stylistfilmer som baserades på vanliga sökningar online när det kommer till jeans.

Alla filmer har sedan integrerats på sajten och används även externt i sociala medier och på Youtube.

Teknisk lösning - Litium integrerad med NYCE logistiksystem, Klarna Checkout och Unifaun Delivery Checkout

Vi är Premium Partner med Litium och utsågs nyligen till deras Partner of the Year 2020. Litium är en mycket kraftfull plattform som passar extra bra för ambitiösa e-handlare som vill växa, med en plattform som stöttar detta. 

För Saburo har vi integrerat plattformen med logistiksystemet NYCE som automatiskt skickar ordrar till den 3PL-partner som sköter utleveranserna. Vi har även kopplat ihop Klarna Checkout med Unifaun Delivery Checkout, för att smidigt låta kunderna välja leveranssätt och utlämningsställe.

Se Saburo Jeans nya e-handel här!

Employee image
Nyfiken på vad vi kan göra för dig? Hör gärna av dig så berättar vi mer om hur vi jobbar med våra e-handelsuppdrag.

Fler intressanta artiklar

Attributionsmodeller över olika plattformar gör analysarbetet komplextMotillo Knowledge
Attributionsmodeller över olika plattformar gör analysarbetet komplext
I dagens marknadsföringslandskap är det viktigt att kunna mäta och förstå effektiviteten av annonsering. När det gäller annonsering på sociala medier och SEM finns det olika attributionsmodeller som används.
Läs mer
En månad kvar med Universal Analytics - 1 av 10 e-handlare har fortfarande inte GA4Nyhet
En månad kvar med Universal Analytics - 1 av 10 e-handlare har fortfarande inte GA4
Vi har tagit tempen på drygt 100 av Sveriges största e-handlare för att se hur många som är redo när Universal Analytics släcks ner.
Läs mer
Cristoffer Gustafsson går från exjobb till anställningNyhet
Cristoffer Gustafsson går från exjobb till anställning
Under våren har Cristoffer gjort sitt exjobb på Motillo, ett exjobb som visade sig bära frukt.
Läs mer