I samma takt som e-handeln ökar så växer även kreativiteten och utbudet av funktionalitet inom så kallad "MarTech (Marketing Technology)". På Motillo har vi sammanställt alla de saker som vi tycker att varje e-handlare bör prioritera. Detta underlag är grunden i den Growth Audit som vi genomför när vi hjälper e-handlare att växa snabbare.
Vi bjuder här på en sammanställning av några av våra favoriter från det underlaget.
1. Användarvänlighet
Att ha kunden i fokus är viktigt och man får aldrig sluta utvärdera kundresan. Vi har en lång checklista på små funktioner som gör användarvänligheten lite trevligare. Här kommer några exempel:
- Tydlig CTA: Vart kan man klicka/trycka? Får man feedback på alla klickbara element?
- Enkel navigering: Är kategorier korrekt sorterade? Finns det duplicerade underkategorier? Hur är den grafiska layouten? Visas produktkort på bas- och variantprodukter? Finns det "breadcrumbs" på produkt- och kategorisidor? Är paginering uppsatt korrekt på kategorisidor?
- Störande element: Är sidan fri för banners, popups och liknande som gör att kunden tappar fokus?
- Mobilanpassning: Detta borde i dag vara en självklarhet, men ofta så glöms anpassning för mobila enheter. Säkerställ till exempel att rätt information visas ”above the fold”, utrymmet som visas utan att användaren behöver scrolla.
- Läsbarhet: Använd rätt typsnitt och marginaler.