Hur fungerar SEO och CRO tillsammans?

SEO står för Search Engine Optimization och handlar om att optimera sin sajt för sökmotorer – att skaffa rätt "trafik". CRO står för Conversion Rate Optimization och handlar om att omvandla trafiken du får till köp. Man skulle här kanske tro att SEO och CRO handlar om två olika saker, men det stämmer inte helt. I den här artikeln förklarar jag varför det inte är så.

SEO hjälper dig alltså att ranka bra i sökresultaten på sökmotorer, som till exempel Google, så att du får mer relevant trafik till din sajt. En sajt som inte rankar får heller inga konverteringar eller intäkter, men om ditt mål bara handlar om ranking jobbar du med SEO på fel sätt. Alla delar av din sajt borde hjälpa sökare att hitta svar på sina frågor och få dem ett steg närmare att bli dina kunder.

Så hur kan man skapa innehåll som inte bara rankar bra, men faktiskt också konverterar dina besökare till kunder?

Skapa innehåll som matchar sökintentionen

Utan textinnehåll på din sajt kommer den inte att ranka, men innan man börjar ta fram innehåll är det viktigt att ta reda på sökintentionen. I en tidigare artikel jag skrev om sökordsanalyser förklarar jag vad sökintentioner är och varför detta är viktigt för innehållet på din sajt. Oavsett om du skriver ett blogginlägg eller en produkttext är relevant innehåll det viktigaste för att ranka på sökbegrepp som ger dig nya kunder.

Google använder sig av flera faktorer som avgör vilken sida som ska ranka för olika sökbegrepp. Google vill bara visa resultat som svarar på en sökares fråga och ge sina användare den bästa användarupplevelsen (UX), så om du vill ranka bra i sökresultaten och konvertera besökare till kunder behöver du matcha sökintentionen.

Med andra ord är det viktigt att skapa innehåll som svarar på dina kunders frågor och levererar den informationen de behöver. Låt oss kika på två exempel.


Exempel 1 – en transaktionssökning

Låt oss säga att vi är ett företag som säljer bildelar och tillbehör. En vanlig sökning kan då vara ”motorolja Volvo V70 2005”. Så här svarar Google på det:

Sökningen som gjordes här är en transaktionssökning. Intentionen är att köpa motorolja till en Volvo V70, men sökaren vet kanske inte helt vilken typ av olja som är bäst eller vilken viskositet som behövs och specificerar heller inte exakt vilken modell bilen är. De två första sökresultaten är ganska informativa. Första resultatet från Autodoc.se tipsar om vilken typ av olja som kan behövas till en av de mer vanliga V70 modellerna från denna tid. Bildelar-online.se nämner även att de är billiga.

Eftersom sökningen är ganska öppen får man även förslag på andra relevanta sökningar som görs i samband med denna. Det är ganska troligt att Autodoc eller Bildelar-online får min beställning här.


Exempel 2 – en informationssökning

Låt oss säga att vi inte vet hur vi byter olja på vår Volvo V70 och att vi vill ta reda på detta innan vi eventuellt beställer olja. En relevant sökning kan då vara ”Hur byta motorolja Volvo V70 2005”. Sökresultatet på Google ser då så här ut:

Här ser vi igen samma företag som toppar sökresultatet. Autodoc skapar en auktoritet inom sin bransch med hjälpande innehåll och guider i tillägg till ett stort sortiment av produkter. Här rankar de med två sidor som ger sökaren direkta svar på sina frågor. Första sökresultatet är en punktlista på hur man går till väga vid ett oljebyte och andra resultatet är en instruktionsfilm på hur man utför oljebytet. Detta är alltså guider på hur man löser ett problem – man behöver inte köpa sin produkt här, men när man först är inne på detta företags sajt blir tröskeln mycket lägre för att lägga sin order just här.

Att försöka ranka på denna sökning med en produktsida blir näst intill omöjligt. Här kräver sökaren snabba och enkla svar och detta vet Google. Sidor med tydliga snabba svar (gärna punktlistor, bilder eller video) premieras högt av Google då detta även är något deras användare uppskattar. Men hur konverterar vi besökare på dessa sidor från sökare till kunder?

Optimera innehållet för konverteringar

För att konvertera besökare till köpare behövs CTA-texter (Call-to-action) eller knappar som länkar till konverterings-fokuserat innehåll. Man bör tänka som i en tratt där blogg-postar, guidar och liknande sidor spelar en stor roll i att leda trafik in på sajten och sedan vidare till specifika erbjudanden och produktsidor.

  • Medvetenhet – potentiella kunder upptäcker din sajt och blir medveten om ditt företag.
  • Intresse – potentiella kunder blir intresserade av ditt innehåll och dina produkter.
  • Begär – potentiella kunder går från intresse till att begära dina produkter.
  • Konvertering – dina besökare går från att vara potentiella kunder till att bli faktiska kunder när de genomför ett köp.


I exemplet med motoroljan ovan skulle det till exempel vara lämpligt med länkar och produktpuffar under artikeln till de produkter som är nödvändiga att köpa in till oljebytet. Tänk på att fokuset på en sådan sida ska vara själva guiden och tips för oljebytet och att man sedan kan länka till relevanta produkter längre ner på sidan.

Att skriva hjälpande innehåll skapar ett förtroende för din sajt och ger dig en auktoritet inom din bransch vilket i sin tur ofta leder till försäljning. Att skapa innehåll som matchar sökintentionen med tydliga CTA’s som förflyttar dina besökare vidare ned i konverterings-tratten höjer konverteringsgraden på din sajt.

3 konkreta SEO- och CRO-tips

  1. Optimera titel och meta-beskrivning
    En konvertering börjar redan i sökresultatet. Säkerställ att din titel och meta-beskrivning innehåller sökorden du vill synas på, men tänk även på att texten ska sticka ut lite jämfört med dina konkurrenter. Vi vill att potentiella kunder klickar på just din ”annons” i sökresultatet och inte dina konkurrenters. Inkludera gärna någon CTA i texten. Läs mer om hur du bör tänka kring titlar och meta-beskrivningar i en tidigare artikel jag skrev om ämnet.
  2. Optimera innehållet för mobil
    Idag kommer garanterat merparten av trafiken till din sajt från mobila enheter. Om ditt innehåll inte är optimerat för mobil kommer du att missa viktiga leads och konverteringar. Försök att få med det viktigaste innehållet eller erbjudandet ”above the fold” på mobila enheter.

    För en produktsida kan detta till exempel vara produktspecifikationer, pris, fraktkostnader, recensioner och produktbilder. Detta gör det lättare för mobilanvändare att snabbt hitta informationen de behöver och sedan ta nästa steg vidare till en konvertering.
  3. Testa och testa igen
    Är du osäker på om ändringarna du vill göra faktiskt fungerar? Då kan man göra A/B-tester med hjälp av verktyg som till exempel Google Optimize. Tyvärr kommer tjänsten Google Optimize snart att läggas ner, men det finns andra alternativen på marknaden samma möjligheter. Med ett CRO-verktyg kan man samla data och analysera effekten av dina ändringar.

Hoppas denna artikel var till hjälp för dig! Låter det krångligt och du skulle vilja ha hjälp med SEO och konverteringsarbete så hjälper vi gärna till. 

Employee image
Kontakta oss om du vill ha hjälp med konvertering eller SEO på din e-handel!

Fler intressanta artiklar

Webinar - Förbered din webbplats för de kommande tillgänglighetskraven
Event
Webinar - Förbered din webbplats för de kommande tillgänglighetskraven
Motillo och Litium bjuder in till ett kostnadsfritt webinar med vår Frontend Lead Developer Joakim Gudmunds och UX designer Sebastian Edman
Läs mer
Code in the Dark 29 november
Event
Code in the Dark 29 november
Är du redo för en kväll fylld av kodning och gött häng? Bra! Då ska du markera den 29 november i din kalender för Code in the Dark 🤖🍻
Läs mer
Varför skiljer sig konverteringsdata mellan GA4 och Google Ads?
Growth Team
SEM
Varför skiljer sig konverteringsdata mellan GA4 och Google Ads?
Undrar du varför Google Analytics 4 och Google Ads visar olika konverteringssiffror? Läs mer om de vanligaste orsakerna bakom skillnaderna och få tips på hur du tolkar datan smartast!
Läs mer